به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، بازار و تحولات آن از مهم ترین چالش های پیش روی شرکت های بیمه به شمار می رود؛ چراکه دو عامل بسیار مهم و حیاتی برای شرکت های بیمه یعنی مشتریان و رقبا در این محیط حضور دارند. نگاهی اجمالی به شیوه های بازاریابی، جذب نمایندگان فروش و سیستم های عملیاتی و نگهداری شبکه فروش در صنعت بیمه کشور از یک سو و ظرفیت های باز و بدون نفوذ بازار بیمه های مختلف بازرگانی و غیربازرگانی، نشان از وجود ضعف های اساسی در نظام بازاریابی صنعت بیمه کشور دارد. همین امر لزوم انجام مطالعات دقیق در زمینه شبکه فروش صنعت بیمه را پر رنگ تر می نماید.
بر این اساس، گزارش پژوهشی با عنوان «بررسی آماری شبکه فروش بیمه در ایران»، با هدف شناخت شبکه فروش صنعت بیمه و ارائه راهکارهای اجرایی برای کاهش چالش های پیش روی این شبکه، با مدیریت و راهبری گروه پژوهشی بیمه های اشخاص پژوهشکده بیمه و توسط دکتر میثم رافعی در دو بخش طراحی شده است. بخش اول، ضمن ارائه تعاریف اجزای شبکه فروش، به تحلیل آماریِ وضعیت عملکردی این اجزا در سطح کشور، سطح استانی و همچنین برحسب شرکت های بیمه دولتی و غیردولتی می پردازد و در بخش دوم با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، به مدل یابی شعب و نمایندگی های بیمه در استان های ایران برای سال های 1385 تا 1398 پرداخته شده است.
بر اساس یافته های این پژوهش، نمایندگی های بیمه های غیردولتی از رشد مناسبی در قیاس با نمایندگان بیمه دولتی برخوردار بوده و می توان گفت جنبه های توسعه خصوصی نمایندگان بیمه ای در صنعت بیمه ایران مشهود است. گفتنی است بر اساس آخرین آمار، بیشترین سهم در میان نمایندگی های صنعت بیمه، مربوط به بیمه پاسارگاد با سهم 35 درصد و بیمه ایران با سهم 17 درصد است و نزدیک به نیمی از نمایندگان کل کشور مربوط به این دو شرکت بیمه می باشد. همچنین بخش عمده حق بیمه تولیدی توسط کارگزاری ها و شعب صنعت بیمه نسبت به نمایندگی ها به دست می آید، اگرچه نرخ آن بین کارگزاری ها و شعب با نمایندگی ها در حال کاهش است.
علاقه مندان برای مشاهده و دریافت متن کامل گزارش پژوهشی «بررسی آماری شبکه فروش بیمه در ایران» می توانند به وب سایت پژوهشکده بیمه و یا به نشانی http://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1452/ مراجعه نمایند.