به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، اقتصاد هوشمند، مفهوم گسترده ای است که در آن، فعالیت های متنوع اقتصادی با استفاده از دانش و اطلاعات بر بستر دیجیتال انجام شده و کارایی اقتصادی را ارتقا می دهد. در واقع توجه به فناوری اطلاعات و ارتباطات با ایجاد فرصت های جدید، تنوع محصولات و خدمات را افزایش داده و شرایطی را فراهم می کند که افراد بتوانند با کیفیت بیشتر و قیمت پایین تری به آنها دسترسی پیدا کنند.
هوشمندسازی، محور سیاست های وزارت اقتصاد
فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی از ابتدای فعالیت خود در این وزارتخانه، بر هوشمندسازی اقتصاد، تأکید داشته است. از جمله اقدامات اساسی وزارت اقتصاد در راستای هوشمندسازی، تدوین و ابلاغ سیاست ها و راهبردهای بانکداری دیجیتال به بانک ها در سال گذشته بوده است. دریافت اظهارنامه های مالیاتی در فضای الکترونیکی و همچنین الکترونیکی شدن برخی فعالیت های زیرمجموعه های وزارت اقتصاد از جمله موارد مورد تأکید در این ابلاغیه بوده است.
سند بانکداری آینده و تحول دیجیتالی نیز از دیگر اقدامات این وزارتخانه در راستای هوشمندسازی اقتصاد است که یکی از چشم اندازهای آن، رسیدن به نظام بانکی پویا، کارآمد، اثر بخش، با ثبات، سلامت و شفاف با رویکرد نقش آفرینی مؤثر در عرصه اقتصاد ملی و بین المللی است. بر اساس این چشم انداز، مدیران بانک های دولتی موظفند رویکرد سیاستی و چارچوب استقرار بانکداری دیجیتال خود را با محورهای بانکداری آینده و تحول دیجیتالی و مبتنی بر پارادایم اقتصاد هوشمند به معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد ارسال کنند.
نقش بانک ها در هوشمندسازی اقتصاد
نقش اساسی بانک ها در اقتصاد بر کسی پوشیده نیست. بانک ها به نوعی با بازیگران اصلی اقتصاد یعنی دولت، بنگاه ها و خانوارها در ارتباط مستقیم قرار دارند و در نتیجه می توانند در هوشمندسازی اقتصاد نیز نقش کلیدی بر عهده داشته باشند.
بانک ها برای ارائه خدمات بهتر و مطلوبتر می توانند تغییراتی در فرآیند های کسب وکار خود ایجاد کنند و بازدهی مناسب برای سهامداران به همراه داشته باشند. علاوه بر این، تنوع بخشی و کاهش هزینه های خدمات برای مشتریان و همچنین، شخصی سازی سامانه ها برای کارمندان از دیگر مزایای هوشمندسازی اقتصاد و توسعه بانکداری الکترونیکی است.
بانک مهر ایران به عنوان یکی از بانک های پیشرو در زمینه بانکداری الکترونیکی و بانکداری دیجیتال، از مدت ها قبل اقداماتی را در این راستا در دستور کار خود قرار داده بود تا جایی که بهره مندی این بانک از فناوری های پیشرفته مورد تقدیر وزیر اقتصاد در دوازدهمین آیین بزرگداشت تأسیس بوده است.
بانک مهر ایران پیشرو در اقتصاد هوشمند
افتتاح حساب آنلاین یکی از اقدامات بانک مهر ایران در راستای هوشمندسازی اقتصاد است. در این روش مشتریان می توانند بدون حضور فیزیکی در شعب بانک و تنها با مراجعه به وب سایت بانک یا استفاده از همراه بانک مهر ایران اقدام به افتتاح حساب نمایند.
از دیگر اقدامات بانک مهر ایران در راستای گسترش بانکداری الکترونیکی که یکی از اهداف اقتصاد هوشمند است، می توان به درخواست آنلاین تسهیلات اشاره کرد. در این روش دیگر نیازی به مراجعات متعدد متقاضی و ضامن به شعبه بانک نیست. با این شیوه فرد متقاضی تسهیلات و ضامن می توانند مدارک خورد را از طریق پلتفرم طراحی شده توسط بانک، بارگذاری کنند و تنها با یک بار مراجعه متقاضی و ضامن به شعبه، وام به متقاضی پرداخت می شود.
اقدام دیگر بانک مهر ایران برای توسعه بانکداری الکترونیکی و تحقق اهداف اقتصاد هوشمند، الکترونیکی و دیجیتالی کردن فرایندهای درون بانکی است. بانک مهر ایران با طراحی سامانه ای به نام میعاد یا مدیریت یکپارچه عملیات اجرایی دیجیتال در شعب بانک توانسته است مصرف کاغذ از عملیات بانکی را حذف کند.
همچنین پلت فرمی طراحی شده که با استفاده از آن، شاخص های عملکرد بانک را برای مدیران قابل دسترس کند و مدیران بانکی بتوانند در هر لحظه، شاخص های بانکداری را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهند. این مورد می تواند به عنوان الگوی سایر بانک ها در الکترونیکی کردن فرآیندها و دستیابی به اهداف اقتصاد هوشمند مورد توجه قرار بگیرد.
علاوه بر این، بانک مهر ایران در جدیدترین نسخه موبایل بانک خود این امکان را فراهم کرده است که مشتریانی که در این بانک حساب دارند، تنها با استفاده از موبایل بانک مهریران و بدون نیاز به نصب نرم افزار اضافه، QRکدهای فون پی را اسکن کنند و بهراحتی هزینه های خود را پرداخت کنند.