به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک توسعه تعاون، محمد شیخ حسینی افزود: با تلاش های همکارانم در سراسر کشور به نقطه مطلوبی در نظام بانکی کشور دست یافته ایم اما نباید به این امر راضی باشیم.
وی ادامه داد: بر اساس افق ترسیم شده، در سال 1404 به عنوان بانک اول در حوزه ارائه خدمات دیجیتال به تعاونی ها و بنگاه های کوچک و متوسط خواهیم بود که با همت همکاران و ظرفیت های بانک توسعه تعاون این هدف دست یافتنی است.
به گفته شیخ حسینی، انضباط مالی و اعتباری و مدیریت نقدینگی در بانک به خوبی کنترل شده و بانک در انجام تعهدات و تکالیف خود در حوزه حمایت از تعاونی ها، تولید و اشتغال و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه نهادهای حمایتی، جهش مسکن، مشاغل خانگی، ازدواج و فرزند آوری بعضاً از برنامه جلوتر می باشد.
مدیرعامل بانک توسعه تعاون یادآور شد: رسیدن به نقطه مطلوب از انجام دادن کارهای کوچک که برخی در ظاهر کم اهمیت می شمارند شروع می شود.
وی بیان کرد: مدیران در سطوح مختلف معاونین مدیران امور و ادارات کل می بایست بر اساس ماتریس (SWOT) نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای حوزه تخصصی خود در ستاد و صف را شناسایی، مسائل را خوب تجزیه وتحلیل و ریشه یابی نمایند و بر مبنای آن برای ایجاد تحول برنامه ریزی و تصمیم سازی نمایند.
شیخ حسینی گفت: در این مسیر باید در محیط بیرون ذینفعان، رقبا، نیاز و خواسته مشتریان و در داخل نقاط قوت و ضعف سرمایه انسانی، فرآیندها و اجزای سیستم را شناسایی کنیم و سپس پایین به بالا تصمیم سازی و در سطح عالی به سیاست گذاری و تصمیم گیری برسیم.
مدیرعامل بانک توسعه تعاون در بخش دیگری از سخنان خود به راهبر بودن مدیران اشاره کرد و گفت: در حوزه اجرا هر مدیر به عنوان مدیرعامل واحد زیرمجموعه خود محسوب می شود. راهبری به این معناست که هر مدیر در هر سطح وظیفه ای و حوزه تخصصی خود بایستی نقش کوچینگ و مربی گری واحدها و کارکنان زیرمجموعه ستادی و استانی را برای دستیابی به موفقیت به خوبی ایفا نماید.
شیخ حسینی به مدیران ستادی توصیه کرد تا جایی که می توانند و قوانین اجازه می دهد باید در جهت افزایش اختیارات استان ها و شعب حرکت کرد.
به نظر می رسد در برخی حوزه ها مثل کمیسیون معاملات، کارگزینی و رفاه، انتصابات، فناوری و عملیات بانکی می توان برخی از اختیارات را به استان ها واگذار کرد.
وی اعلام کرد: در طراحی سامانه های بانکی لازم است که نظرات کاربران و همکاران در صف و اجرا اخذ شود. موفقیت هر سامانه فناورانه در راه دست ساده تر و کاربردی تر و اجرایی تر بودن استفاده از آن است.
شیخ حسینی افزود: بر اساس تکالیف نهاد قانون گذار بانکی برخی سامانه ها همچون سامانه پول شویی، کشف تقلب و جامع نظارت و بازرسی باید در چند ماه آینده عملیاتی شوند که نیاز است در مسیر راه اندازی این سامانه از نظرات همکاران واحد مبارزه با پول شویی، بازرسی، اعتباری و نیروهای صف برای طراحی استفاده شود.
شیخ حسینی در ادامه سخنان خود «فرهنگ سازمانی» را به عنوان یکی از مهم ترین مؤلفه های موفقیت هر سازمان عنوان کرد و گفت: فرهنگ سازمانی به این معناست که هر فرد در سازمان وظیفه و کار خود را در محیط سالم و پرهیز از حواشی به درستی انجام دهد.
وی تأکید کرد: منابع انسانی، محور اصلی در سازمان است و آموزش و انگیزش دو بال ارتقاء دهنده این منبع هستند.
مدیرعامل بانک توسعه تعاون در بخش پایانی سخنان خود بار دیگر ملاک های انتصابات خود را در بانک تشریح کرد و گفت: جلب رضایت خداوند، خدمت به مردم، کارآمدی، تخصص و تعهد و پایبندی به اصول و ارزش های اسلام و انقلاب و همراهی با سیاست ها و برنامه های دولت را در کنار سایر مواردی که در جلسات گذشته بیان شد، از معیارهای انتصاب مدیران در بانک توسعه برشمارد.
اولویت برگزاری مجمع عمومی بانک
رئیس هیات مدیره بانک توسعه تعاون نیز در این جلسه اعلام کرد: بر اساس قوانین موجود بانک های دولتی تا پایان شهریور فرصت دارند مجامع خود را برگزار کنند.
سیدباقر فتاحی افزود: یکی از اولویت های کاری معاونت مالی و پشتیبانی در حال حاضر این است که با همکاری واحدهای مربوطه گزارش نهایی حسابرس قانونی را اخذ کرده و صورت های مالی برای اخذ تأییدیه برگزاری مجمع به بانک مرکزی ارسال شود.
وی ادامه داد: برگزاری مجمع این امکان را فراهم می کند تا مراحل اداری ثبت سرمایه بانک با سرعت بیشتری طی شود.
فتاحی بیان کرد: برخی موضوعات همچون عملکرد صددرصدی در حوزه تسهیلات تکلیفی، ساختمان خدامی و افزایش سرمایه شرکت لیزینگ توسعه تعاون باید در اولویت قرار گیرد.
به گفته وی، بر اساس توافق با مدیران ارشد بانک مسکن، شعبه مستقر در ساختمان خدامی باید تا پایان شهریور و کل ساختمان تا پایان سال جاری تحویل بانک توسعه تعاون شود که این مهم می طلبد معاونت پشتیبانی به صورت جدی این موضوع را پیگیری کند.
رئیس هیات مدیره بانک توسعه تعاون اعلام کرد: معاونت عملیات بانکی و امور اعتباری بانک باید اهتمام لازم در اجرایی شدن تسهیلات تکلیفی را داشته باشند. فتاحی گفت: می توان اوراق حق تقدم مسکن را به سمت تعاونی ها هدایت کرد.
اسناد بالادستی به عنوان نقشه راه
عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون هم در اولین نشست شورای مدیران گفت: حدود یک درصد از منابع بانکی در اختیار بانک توسعه تعاون است که باید به عنوان حق الناس به آن نگاه کرد.
محمدجعفر ایرانی افزود: یکی از مهم ترین اولویت ها این است که بین مصارف و منابع بانک توازن ایجاد شود.
وی ادامه داد: باید به سمتی حرکت کنیم که استفاده از منابع بانک مرکزی به صفر برسد.
ایرانی یادآور شد: حرکت در مسیر بانکداری نوین و نئو بانک موجب کاهش شدید هزینه ها و شفاف شدن اختیارات می شود.
عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون اعلام کرد: اسناد بالادستی همچون سند توسعه بخش تعاون به عنوان نقشه راه بانک هستند و برنامه ها و عملیات بانک باید منطبق بر اسناد بالادستی باشد.
وی اظهار کرد: اجرای برخی از پروژه های زیرساختی بانک طولانی شده است که باید با نظارت و بررسی دقیق سریع تر به سرانجام برسد.
ایرانی گفت: طراحی یک محصول منحصربه فرد برای بخش تعاون می تواند بانک را در فضای رقابتی پیش بیندازد.
وی در پایان سخنان خود اعلام کرد: نیروهای متخصص جزو سرمایه های بانک هستند و می توان با اقداماتی آن ها را نگه داشت.