به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ،به این ترتیب، بانک آینده به عنوان نخستین بانک کشور، امکان خدمات صدور دسته چک را از طریق این سامانه برای مشتریان خود فراهم نموده است.
سامانه صیاد، با هدف متمرکزسازی درخواستهای دستهچک، امکان اعتبارسنجی صاحبان حساب و امضا، جلوگیری از اختصاص دستهچک به افراد فاقد صلاحیت و بدسابقه و همچنین اختصاص شناسه منحصر به فرد به هر برگ چک، توسط بانک مرکزی ج.ا.ایران، راهاندازی گردیده است.
این سامانه، امکان استعلام هر برگ چک با توجه به شناسه استعلام تولیدی توسط بانک مرکزی ج.ا.ایران، را برای پذیرنده چک فراهم آورده که این مقوله امنیت بیشتری را در حوزه مبادلات چک ایجاد مینماید.
با استقرار سامانه صیاد، اندازه و فرمت برگ چک برای همه بانکها یکسان شده است و ضمناً، اطلاعات هویتی صاحب چک بههمراه شناسه استعلام در قالب یک بارکد دوبعدی روی چک درج گردیده که این موضوع، امکان سوءاستفادههای احتمالی را کاهش میدهد.
عملکرد سامانه صیاد (صدور یکپارچه الکترونیکی چک)، به این صورت است که با مراجعه مشتری به شعبه، ثبت اولیه درخواست صدور دستهچک توسط کاربر شعبه انجام میپذیرد و درصورت تأیید توسط رئیس شعبه، درخواست مورد نظر به منظور استعلام، به سامانه صیاد بانک مرکزی ارسال میگردد. چنانچه، درخواست دهنده از نظر بانک مرکزی ج.ا.ایران، واجد شرایط دریافت دسته چک باشد، درخواست مذکور از سامانه صیاد به گروه صدور دسته چک بهمنظور شخصیسازی و چاپ چک ارسال خواهد شد.
برای اطلاع بیشتر، میتوانید؛ به شعب بانک آینده مراجعه و یا با مرکز ارتباط آینده با شماره تلفن: 27663200-021 تماس حاصل فرمایید.