به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، چهار نفتکش به نام های «فورچون»، «فارست»، «فاکسون»و «پتونیا» طی روزهای گذشته با پهلوگیری در بنادر مختلف ونزوئلا در حال تخلیه محموله های خود بودند و نفتکش ایرانی«کلاول»که آخرین کشتی از ناوگان پنج نفتکش ایران حامل سوخت به مقصد ونزوئلا است هم روز یکشنبه وارد آبهای انحصاری اقتصادی ونزوئلا شد.
ایران برای ونزوئلا که با کمبود شدید بنزین مواجه است، 1.53 میلیون بشکه بنزین و مشتقات آن را از طریق پنج نفتکش ارسال کرده است. سابق بر این ونزوئلا ارزان ترین بنزین دنیا را داشت و به مدت دو دهه بنزین در این کشور با قیمت های یارانه ای عرضه می شد اما در نتیجه فلج شدن پالایشگاه های نفت ونزوئلا به دلیل تحریم های آمریکا و توزیع ناکافی، بازار سیاهی شکل گرفته است که در آن هر لیتر بنزین حداقل دو دلار فروخته می شود، در حالی که مردم برای دریافت بنزین در مقابل جایگاه های سوخت ساعتها منتظر می ماندند.
تحویل بنزین ایران به ونزوئلا به معنای آن است که وضعیت کمبود عرضه در این کشور تا حدودی رفع می شود. پس از سه ماه سهمیه بندی، مردم ونزوئلا روز شنبه برای دریافت بنزین ایرانی که از روز دوشنبه در سیستم جدید توزیع بنزین ونزوئلا فروخته می شود، در صف ایستادند.
سیستم جدید توزیع بنزین در ونزوئلا ترکیبی از قیمت های یارانه ای و قیمت های بین المللی است و به بیش از دو دهه برخورداری مردم این کشور از بنزین مجانی پایان می دهد.
دو نفتکش ایرانی که هفته گذشته محموله سوخت خود را تخلیه کردند، از بنادر شرکت نفتی دولتی PDVSA به مقصد بندرعباس عزیمت کردند و انتظار می رود در ژوییه به مقصد برسند. طبق آمار آیکان، نفتکش فارست روز شنبه پیش از خاموش کردن سیگنال ماهواره ای خود از پالایشگاه کاردون حرکت کرد.
هر دو کشور ایران و ونزوئلا که از اعضای اوپک هستند، تحت تحریم آمریکا قرار دارند و آمریکا ضمن زیرنظر داشتن این صادرات، به دولتها، بنادر، کشتی داران و شرکتهای بیمه هشدار داده است در صورت کمک به این نفتکش ها با تحریم مواجه خواهند شد.
بر اساس گزارش رویترز، طارق ال ایسامی، وزیر نفت ونزوئلا روز یکشنبه اظهار کرد که 200 جایگاه سوخت در این کشور می توانند بنزین را به قیمت بین المللی و بدون سهمیه بفروشند. قیمت اولیه فروش در این جایگاهها 50 سنت برای هر لیتر است.