به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بیمه تجارتنو؛ نیما نوراللهی که روز گرامیداشت بیمه درپنل تخصصی” شبکه فروش و چالشهای آن درتوسعه و ضریب نفوذ بیمه؛ نمایندگان و کارگزاران “سخن میگفت، با اظهار اینکه به کرات نسبت به نادیده گرفتن جایگاه مهم این بخش انتقاد داشته است، افزود: درحال حاضر 67 هزار نفر درشبکه فروش فعال هستند که با افزودن بازاریابها این رقم به بیش از 100 هزار نفر می رسد درحالی که کل کارمندان شرکتهای بیمهای درحدود 19 هزار نفر است.
وی توجه حاضران را به این مهم جلب کرد که؛ جمعیت فعال شبکه فروش 5 برابر تعداد کل کارکنان صنعت بیمه است، چنین آماری حکایت از نقش مهم و اساسی شبکه فروش دارد.
دو اصل و یک تضاد
نوراللهی جنس فعالیت در صنعت بیمه را مجزا از دیگر بنگاههای اقتصادی دانسته و تاکید داشت: کار ما تولید کالا نیست که اگر فروش نرفت انبار کرده و با خریدار دیگری وارد مذاکره شویم. چنانچه نماینده شرکتی نتواند بیمه نامه بفروشد مسلما آن مجموعه درآمدی نخواهد داشت.
مدیر عامل تجارتنو سهم اندک فعالان شبکه فروش از درآمد حاصله را نکته اصلی چالش شبکه فروش برشمرده و تاکید داشت: درآمد پایین فعالان شبکه فروش درعین داشتن نقش اساسی، تضادی است که به پیکره صنعت بیمه لطماتی را وارد میکند. کل فروش در شرکتهای بیمه ای 34 هزار میلیارد تومان است، اگر برای 100 هزار نفر فعال در این عرصه درآمد 7 درصدی درنظر بگیریم عایدی آنها به کمتر از 3 میلیون تومان میرسد که با توجه به تورم موجود رقم ناچیزی است. از طرفی طبق آیین نامه 83، چرا یک نماینده از کاردولتی حداکثر باید 25 درصد کارمزد مربوط به پرتفوی بیمه گذاران بخش خصوصی را دریافت کند درحالی که به مراتب به ثمر رساندن چنین قراردادی از بازاریابی در بخش خصوصی پرهزینهتر است.