به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ،سید ابوالحسن فیروزآبادی امروز (جمعه) در حاشیه مراسم گشایش بیست و سومین نمایشگاه بین المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی (الکامپ)در جمع خبرنگاران افزود: در فضای مجازی شاهد حوادث زیادی از جمله کلاهبرداری، اخاذی و جعل برای شهروندان و شرکت های خصوصی هستیم که باید مدیریت لازم برای جلوگیری از توسعه آنها صورت گیرد.
وی گفت: طرحی در این زمینه آماده شده است که امیدواریم در شورای عالی فضای مجازی به تصویب برسد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: در فضای مجازی حوادثی مانند کلاهبرداری به سرعت منتقل می شود و برای مدیریت این گونه حوادث باید اقدامات لازم صورت گیرد.
فیروزآبادی تاکید کرد: هرنوع حادثه که سبب اختلال در این فضا شود، شامل حمله های هکری و آسیب به سیستم ، باعث می شود که کارکرد شبکه و سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری دچار اختلال شود.
وی با اشاره به این که برخی از این حوادث منجر به جرم می شوند، گفت: طرح نظام ملی پیشگیری و مقابله با حوادث در فضای مجازی بیشتر به موضوعاتی می پردازد که سازمان ها چه اقداماتی را باید انجام دهند و شرکت های خصوصی چه اصولی را باید رعایت کنند؛ همچنین براساس این طرح مشخص می شود شهروندانی که دچار حادثه شدند باید به کجا مراجعه کنند.
نقش شرکت های استارتاپی در رفع نیازهای متنوع مردم
فیروزآبادی با بیان این که ذائقه مردم در حوزه فضای مجازی بسیار متنوع است و تغییرات آنها هم بسیار سریع است، گفت: استارتاپ ها می توانند این نیازهای مردم را برطرف کنند.
وی در خصوص ضرورت و جدیت حمایت از استارتاپ ها، گفت: روند اقتصاد جهانی به سمت اقتصاد دانایی محور و مبتنی بر استارتاپ ها است.
فیروزآبادی افزود: با توسعه ICT در دنیا فضای بزرگی خلق شده و امکان شکل گیری کسب و کارها فراهم شده است؛ کار شرکت های استارتاپی در فضای مجازی تبدیل ظرفیت ها به فعلیت ها است.
زیرساخت، پیش نیاز اتصال تجارت الکترونیکی و بانکداری الکترونیکی
وی همچنین با اشاره به این که اتصال تجارت الکترونیکی و بانکداری الکترونیکی در کشور مستلزم ایجاد زیرساخت است، گفت: تعیین هویت و امضای دیجیتالی از جمله زیرساخت هایی است که باید در کشور شکل گیرد.
وی با بیان این که متاسفانه در رابطه با اتصال این موارد مقداری عقب افتادگی داریم، افزود: در بانکداری الکترونیکی به خوبی در حال حرکت هستیم اما در حوزه تجارت الکترونیک هم مقداری عقب هستیم.
به گفته فیروز آبادی، کارهای خوبی در این زمینه در حال شکل گیری است که امیدواریم شاهد جامعیت فعالیت ها در این زمینه باشیم.
سند شبکه ملی اطلاعات و تعیین تکلیف برای نهادها
وی با بیان این که در سند شبکه ملی اطلاعات مصوب شورای عالی فضای مجازی برای بیش از 30 سازمان و وزارتخانه تعیین تکلیف شده است، ادامه داد: اخیرا در مرکز ملی فضای مجازی جلسات توجیهی برای این سازمان ها برگزار شد که مورد استقبال آنها قرار گرفته است.
وی به اقدامات انجام شده در فضای مجازی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: مدیریت شبکه های اجتماعی، تقویت شبکه های اجتماعی داخل کشور و استقرار سامانه ای برای معرفی آنها از جمله فعالیت شورای عالی فضای مجازی در سال گذشته بود.
فیروزآبادی با بیان این که در حوزه فرهنگ سازی تصویرهای متحرک شاهد کم کاری هستیم، گفت: در این زمینه مقداری صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقصر است.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم
دبیر شورای عالی فضایی مجازی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر پیشنهاد تصدی پست وزارت ارتباطات به وی در کابینه دوازدهم از سوی رئیس جمهوری، گفت: تاکنون در این زمینه مذاکره ای با من نشده و با فرد دیگری هم گفت و گو نشده است.
نمایشگاه الکامپ 23 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران از امروز تا 2 مرداد ماه میزبان بیش از 800 شرکت داخلی و خارجی است که به مدت چهار روز آخرین خدمات، محصولات و دستاوردهای خود را به نمایش می گذارند؛ از این تعداد، حدود 340 شرکت نوپا ( استارتاپ)، 37 شرکت خارجی و بقیه شرکت های داخلی هستند.
شرکت های نوپا در سالن های 8، 9 ، 10 و 11 این نمایشگاه ایده ها و نوآوری های خود را به نمایش می گذارند تا زمینه لازم را برای جذب سرمایه گذار فراهم آورند.
یکی از سالن های نمایشگاه الکامپ 23 به دولت الکترونیکی اختصاص یافته است تا دستگاه های دولتی دستاوردهای خود را در این زمینه معرفی کنند.
یکی از مهمترین دستاوردهای دولت یازدهم شبکه ملی اطلاعات است که قرار است مرحله سوم آن در این نمایشگاه با حضور مسئولان افتتاح شود.
برگزاری همایش آینده اقتصاد فناوری اطلاعات از دیگر برنامه های نمایشگاه الکامپ 23 است.
این بزرگ ترین گردهمایی فناوری اطلاعات و ارتباطات ( فاوا ) در فضایی بیش از 60 هزار متر مربع (افزون بر 30 هزار متر مربع فضای مفید) برگزار خواهد شد که نشان دهنده افزایش چشمگیر فضای نمایشگاهی در الکامپ 23 است. سال گذشته این نمایشگاه در فضایی به مساحت 18 هزار متر مربع برگزار شد، در حالی که فضای مفید الکامپ 23 به 34هزار متر مربع رسیده است.
نمایشگاه الکامپ هر سال در آذر ماه برگزار می شد اما بیست و سومین دوره این نمایشگاه برای ارائه مناسب تر دستاوردها، دسترسی بهتر مردم به آخرین یافته های این حوزه و حضور گسترده تر فعالان از امروز در حال برگزاری است.
تغییر زمان برگزاری نمایشگاه امسال سبب شده است که فاصله بین دو نمایشگاه الکامپ 22 و 23 کوتاه شود و به همین دلیل برخی شرکت های خارجی که برنامه ریزی سالانه دارند، امکان حضور در این نمایشگاه را نیافته اند اما در الکامپ 24 حضوری پررنگ خواهند داشت.