به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ در این سمینار سرکنسول ایران در مونیخ، نمایندگان کنسولگری ایران در مونیخ و هیئت راه آهن جمهوری اسلامی ایران که در نمایشگاه مونیخ شرکت کرده بود حضور داشتند و سمینار روز چهارشنبه به میزبانی و دعوت انجمن لجستیک آلمان در محل برگزاری نمایشگاه لجستیک حمل و نقل 2017 مونیخ برگزار شد.
هدف از برگزاری این سمینار آشنا کردن تجار و شرکتهای اروپایی بویژه شرکتهای آلمانی برای چگونگی ورورد به بازار ایران، زمینههای موفقیت در بازار ایران و نیز حمل و نقل ریلی از اروپا به ایران و برعکس بود.
حسین عاشوری، عضو محترم هیئت مدیره و رئیس کمیته ترانزیت راه آهن ایران به عنوان سخنران اصلی این سمینار دعوت شده بود که کریدورهای بین المللی عبوری ایران و نیز بازا لجستیک ایران را تشریح کردند.
در این سمینار ابتدا "سیون –بوریس برونر"، مدیر عامل شرکت REF Group، به ارائه گزارشی از فرصتهای موجود در بازار ایران، شرایط مهیا شده برای تجارت با ایران در دوران پسا برجام، بازار لجستیک و نیز صنعت لجستیک ایران پرداخت و اشاره کرد که بحثهای این سمینار حول محورهای زیر بنای ریلی، ترخیص گمرکی، ایران بعنوان کریدور حمل و نقلی و شبکههای توزیع در ایران خواهد بود. سپس حسین عاشوری عضو هیات مدیره راه آهن با ارائه اطلاعات مختصری از وضعیت شبکه ریلی راه آهن ایران و برنامههای مورد نظر برای توسعه شبکه ریلی به تشریح کریدورهای بین المللی عبوری از ایران، مسیرهای حمل کالا از چین و کشورهای آسیای میانه به ایران سپس به اروپا و بر عکس پرداخت که بسیار مورد توجه حضار قرار گرفت. همچنین در این سمینار پانلی با حضور نمایندگان شرکتهای آلمانی که در ایران کار میکنند همانند شرکت زیمنس، شرکتهای فورواردری و حمل و نقل بین المللی همانند شرکت اتریشی panalpina و نیز شرکت DB Cargo) شرکت حمل بار ریلی راه آهن آلمان) برگزار شد که به بحث و بررسی در خصوص فرصتهای موجود در ایران، فرصتهای سرمایه گذاری در ایران، چالشهای فرا روی حمل و نقل ریلی از آلمان به ایران و بر عکس، نوع کالاهای ارسالی به ایران و اسناد لازم حمل به ایران پرداختند. در این پانل اعلام شد که هم اکنون فرصتهای خوبی برای ارسال تجهیزات و ماشین آلات از آلمان بویژه برای محصولات ساخت آلمان به ایران وجود دارد که در آینده با توجه به رشد اقتصادی ایران بیشتر حمل و نقل به ایران نیز رشد خواهد کرد و برای اینکه شرکتهای آلمانی در ایران موفق شوند باید اقدام به پیدا کردن و برقراری روابط با شرکای تجاری و دایر کردن دفترشان در ایران بکنند.
شرکتهای آلمانی میتوانند به انتقال تکنولوژی و نیز رفع بیکاری در ایران کمک کنند که این امر با وجود نیروی جوان تحصیلکرده و با سواد ایرانی به راحتی انجام میگیرد و موفقیت حضور شرکتهای آلمانی در ایران را بیشتر میکند. همچنین بحثهای خوبی برای توسعه محصولات ریل محور به ایران و راه اندازی قطار از آلمان به ایران صورت گرفت. در این خصوص اعلام شد که مساله اصلی انتخاب کریدور و مسیر درست است که دارای زمان و نرخ رقابتی با سایر شقوق حمل و نقل بویژه با کامیون و دریا برای مشتریان باشد ضمن اینکه زمان حمل حداکثر از 13 یا 14 روز نباید بیشتر باشد.
راه آهن آلمان بدنبال راه اندازی قطار باری به ایران و نیز حمل کالا از چین به اروپا از طریق مسیر ایران و بر عکس است، اما باید در برگشت قطارها نیز از ایران بسمت اروپا پر باشند و محصولات صادراتی ایران و یا ترانزیتی از طریق این قطار به اروپا حمل شود.
در انتهای سمینار باز به این نکته که ایران دروازه فرصتها است و چشم انداز روشنی برای ورود به بازار ایران، حمل و نقل از مسیر ایران و سرمایه گذاری در ایران وجود دارد. تاکید شد.
انجمن لجستیک آلمان بزرگترین انجمن لجستیک در این کشور است که در سال 1978 تاسیس شده است و ماموریت آن ایجاد پایگاهی بیطرف برای شناسناندن و ارتقاء اهمیت لجستیک و زنجیره تامین در صنعت، علم و فضایی عمومی است. امروزه، انجمن لجستیک آلمان، بیش از 11 هزار عضو دارد از شرکتها و افراد از دنیای صنعت، تجارت، خدمات و علم دارد که فعالانه در تجارت لجستیک و تامین زنجیره مدیریت درگیر هستند؛ و در واقع این انجمن عمدتا شبکهای افتخاری از کارشناسان است که هدف آنها حمایت از تبادل دانش و ایدهها در بین اعضاست.
استقبال از غرفه راه آهن ایران در نمایشگاه لجستیک حمل و نقل 2017 مونیخ
حضور راه آهن ایران در نمایشگاه لجستیک حمل و نقل 2017 مونیخ با استقبال گستردهای روبرو شده است.
در این نمایشگاه که در شهر مونیخ آلمان برگزار شد، نزدیک به 2000 شرکت از همه شقوق حمل و نقلی اعم از ریل، جاده، دریا و هوا محصولات و خدمات خود را در معرض نمایش بازدید کنند گان از سراسر جهان قرار داده اند.
شرکتهای و بازدید کنندگان زیادی از کشورهای وشرکتهای اروپایی از جمله از آلمان، اتریش، ایتالیا، هلند، لتونی، لوگزامبورگ، اتریش، سوند، اسپانیا، رومانی، سوئیس و سوئد و نیز از سایر کشورهای از جمله چین، روسیه، هند، ترکیه و کشورهای آسیای میانه در غرفه راه آهن ایران حضور پیدا کرده و ضمن گرفتن اطلاعات مورد نیاز راههای همکاری و نحوه استفاده از مسیرهای ایران برای حمل بار از اروپا به ایران و برعکس و نیز از کشورهای آسیای میانه به بندر عباس و اروپا را مورد بحث و بررسی قرار داده اند.
موضوع مهمی که در این نمایشگاه به چشم میخورد اشتیاق و علاقه بیشتر بازدید کنندگان و نیز شرکتهای حمل و نقل بین المللی و فورواردرها برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر از راه آهن ایران، ظرفیتهای موجود در راه آهن ایران برای حمل بار از طریق کریدورهای بین المللی عبوری از ایران، تعرفهها و مسیرهای موجود و نیز راه اندازی قطارها از تهران به اروپا و برعکس، از چین به اروپا از طریق مسیر ایران و نیز از هند به ایران و اروپاست که این مسئله به تنهایی گواه آن است که چنانچه برخی از حلقههای مفقوده کریدورهای بین المللی عبوری از ایران تکمیل شده و کریدورهای عبوری از ایران فعال شوند فرصتهای بسیارخوبی بای حمل بارهای بین المللی و ترانزیتی و در نتیجه افزایش حجم حمل بار شکل خواهد گرفت.
نمایشگاه لجستیک حمل و نقل مونیخ بزرگترین و مهمترین نمایشگاه دنیا در حوزه لجستیک، سیر و حرکت، فن آوری اطلاعات و مدیریت زنجیره تامین میباشد که قدمت آن به سال 1978 میلادی (39 سال پیش) بر میگردد و از تاریخ شروع آن هر دو سال یکبار در مونیخ آلمان برگزار میشود.
در این همه شقوق حمل و نقلی اعم از ریل، جاده، دریا و هوا حضور دارند و نزدیک به
20000 شرکت در چهار حوزه فن آوری اطلاعات/تلماتیک، تجارت الکترونیک، ارتباطات راه دور، سیستمهای مدیریت انبارداری، بسته بندی، سیستمهای حمل بار، خدمات لجستیک و حمل بارمحصولات و خدمات خود را در معرض نمایش قرار داده اند.