به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، محمدرضا الهیار معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به تمرکز این سازمان بر توسعه زیرساختهای گردشگری از یک سال و نیم گذشته اظهار کرد: طی یک سال و نیم گذشته تمرکز ویژهای بر توسعه زیرساختهای گردشگری داشتیم که در ادامه تلاشهای قبلی به دستاوردهای خوبی هم رسیدهایم.
وی ادامه داد: در این زمینه بحث استفاده از ظرفیتهای سواحل مطرح است تا بتوانیم از این نعمت خدادادی حداکثر بهرهوری را داشته باشیم. با توجه به 5800 کیلومتر نوار ساحلی در کشورمان که 4900 کیلومتر آن درجنوب است ظرفیتهای بسیار خوبی داریم که این ظرفیتها تنها در بحث تجاری و شیلاتی نیست و موضوع مهمی با عنوان گردشگری دریایی مطرح است.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه در این زمینه یک بخش در سازمان با عنوان معاونت مهندسی ایجاد شد، گفت: درخصوص بهرهوری از امتیاز گردشگری دریایی در سواحل کشورمان بخشی را در معاونت مهندسی تحت عنوان توسعه زیرساختهای گردشگری یا مسافری گردشگری ایجاد کردیم تا هرچه بیشتر روی این ظرفیت تمرکز داشته باشیم.
وی ادامه داد: در همین زمینه در استان هرمزگان که بیشتر بحث مسافری و دریایی را داریم، 56 زیرساخت گردشگری ایجاد شد که در قالب اسکله یا پس کرانه است تا مسافران بتوانند از دریا راحتتر بهره ببرند. این مساله در خوزستان در کارون، در استان بوشهر و همچنین در شمال کشور اتفاق افتاده و ساخت بزرگترین بندر مسافری دریایی در چمخاله شروع شده است. البته در بندر ترکمن هم طبق دستور مقام عالی وزارت بررسیها را آغاز کردیم تا بتوانیم با توجه به ظرفیتهای خوبی که دارد آنجا اسکله ایجاد کنیم. خیلی از بنادر ابتدای سال 97 به بهرهبرداری رسیدهاند و 10 نقطه را در استان هرمزگان و سواحل آن به بهرهبرداری رساندیم.
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر نقش و تاثیر ویژه توسعه صنعت گردشگری در بنادر در رونق اقتصاد مردم آن منطقه اظهار کرد: طبق بررسیهایی که از ابتدای سال 97 در جزایر مختلف از حیث توسعه صنعت گردشگری و ایجاد زیرساختها داشتیم، شاهد رونق اقتصادی آن مناطق هستیم. در این خصوص حتی بخشدارهای آن مناطق و همچنین مردمی که امکانات برای آنها ایجاد شد از توسعه اقتصاد و رونق شرایط اقتصادی خودشان ابراز رضایت کردهاند.
وی ادامه داد: این مساله و ایجاد اسکله و پس کرانهها با حداقل هزینه که موجب افزایش رزق هموطنانمان در این بنادر و سواحل شد ما را مصمم کرد که این موضوع را توسعه بدهیم. به همین خاطر در برنامه امسال پسکرانهها را بیشتر کردیم و در این چارچوب 6 نطقه دریایی و 7 نقطه پس کرانه در استان هرمزگان شناسایی شدند که کار روی آنها در حال انجام است تا بتوانیم هرچه زودتر آنها را برای سال جدید و با حداقل امکانات به بهرهبرداری برسانیم تا همزمان مراحل توسعه آن با بهرهوری مردم کشورمان پیش برود.
این عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: اعتقادمان این است که وقتی یک حرکت اولیه انجام شود خودبهخود بخش خصوصی و مجموعه سرمایهگذار آن را توسعه میدهد. کما اینکه آن 10 نقطهای که در استان هرمزگان به آن اشاره داشتیم، موتوری متحرک بود که باعث شد برای 7 نقطه در خشکی و 6 نقطه در دریا این موضوع را دنبال کنیم.
الهیار ادامه داد: همانطور که اشاره شد جمعا در استان هرمزگان در 56 نقطه در بحث توسعه گردشگری دریایی کار انجام شده است که از این تعداد بخشی دریایی و بخش دیگری خشکی است. بخش عمده کار روی این نقاط به نتیجه رسیده و بعد از 10 نقطهای که در استان درسال 97 به بهرهبرداری رسید، برنامهریزی کردهایم که 7 نقطه پس کرانهای در ابتدای سال 98 به بهرهبرداری برسد و همزمان کار در 6 نقطه دریایی هم در حال انجام است که بخشی تا پایان امسال و مابقی تا خردادماه سال آینده تمام شود تا با ایجاد تاسیساتی مسافر بتواند استقرار پیدا کرده و سفر دریایی خودش را شروع کند.
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به فعالیتهایی که در شمال کشور در توسعه صنعت گردشگری انجام شده است، گفت: در شمال کشور هم کار در بندر ترکمن در حال انجام است و سعی میکنیم تا پایان سال به اتمام برسد. در بندر چمخاله هم که یک بندر بزرگ مسافری است، کلنگزنی آن تازه انجام شده و در تالاب انزلی هم ساخت یک اسکله بزرگ 48 متری را در نظر داریم که اسکله آن آماده و قرار است با جانمایی آن این اسکله هم در عید به بهرهبرداری برسد.
تمرکز بر زیرساختهای مسافری با هدف اشتغالزایی
وی ادامه داد: این نگاه و این رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی به بحث توسعه صنعت گردشگری چند حسن و قابلیت دارد. یکی از این قابلیتها شناخت هرچه بیشتر دریا و دیگری اشتغالزایی در حوزه گردشگری دریایی است که اهمیتی به مراتب بیشتر از نگاه تجاری دارد. در حوزه تجاری یک واحد پول یک نفر را مشغول به کار میکند اما همان پول در بحث مسافرت دریایی میتواند ششنفر را به کار بگیرد.
وی افزود: بحث تجاری ضرورت دارد اما مانور روی موضوع اشتغالزایی که نیاز کشور است باعث شده تا سازمان بنادر و دریانوردی روی آن تمرکز داشته و مانور دهد. به همین خاطر بود که این معاونت بحث زیرساختهای مسافری را ایجاد کرد. در همین خصوص با نقطه یابی و جانمایی در استانهای مختلف از استان هرمزگان از منظر گردشگری 30 نوع فعالیت را شناسایی کردیم که در نقاط مختلف این اتفاق افتاده است.
الهیار با اشاره به اینکه در ورود سازمان بنادر و دریانوردی به حوزه مسافری هیچ منفعتی را در نظر نگرفته است، تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی هیچ کجا به دلیل تاسیساتی که در بنادر ایجاد کرده یک ریال هم دریافتی نداشته است. سازمان بنادر و دریانوردی بزرگترین بندر مسافری دریایی کشور را در بندر شهید حقانی ایجاد کرده که الان بحث توسعه آن هم در حال پیگیری است و مقایسهای نشان میدهد که هزینهها به مراتب کمتر از هزینهها در خشکی است.
وی ادامه داد: این موارد همانطور که گفته شد یک ریال هم درآمدزایی نداشته و سازمان بنادر و دریانوردی آن را جزو وظایف مسئولیتهای اجتماعی خودش میداند. این نگاه از آنجا میآید که اعتقاد داریم منفعت کشور بخشی از منفعت سازمان بوده و در همین راستا به توسعه آن کمک میکنیم. تمامی پروژهها در سازمان بنادر از منابع داخلی بوده و این یعنی علاوه بر توسعه بنادر بازرگانی در بحث مربوط به مسافری دریایی و ایمنی مسافر هم به دنبال ایجاد فضاهای مناسب در بحث زیرساختها هستیم.