به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ، مهندس محمد رضا نعمت زاده در نشست شورای سیاستگذاری صنعت با توجه به برنامه های صنعت خودرو در سال 95 با تاکید بر روشهای نوین بازاریابی و فروش و دانش روز دنیا افزود : باید روشهای متفاومتی ارایه شود که برای مشتری جذاب باشد و محور فعالیتهای شرکتهای خودرو ساز و قطعه ساز ، رضایت مندی مشتری باشد و سازو کارهای لازم برای رقابتی کردن خودرو داشته باشیم چون رقبای ما قطعا برنامه دارند و شرایط رقابت در آینده برای ما به مراتب سخت تر از شرایط فعلی خواهد بود و اگر برنامه نداشته باشیم قطعا عقب خواهیم ماند.
وزیر صنعت ،معدن و تجارت تاکید کرد : باید سطح کیفی خودرو ها افزایش یابد و با روشهای موجود نمی توانیم به رضایت مندی مشتریان برسیم و باید خودرویی که به دست مشتریان می رسد بدون عیب باشد و ما باید در زمینه آموزش به استاندارهای جهانی برسیم و انضباط کارکنان را یک اولویت در ارتباط با مشتری بدانیم و در مورد خدمات پس از فروش تاکید بر ارتقا و اموزش در این زمنیه به عنوان یک ضرورت اعلام شد .
وی تصریح کرد : هر چند روند رو به بهبود است اما نباید پیشرفتهای محدود در ارائه خدمات ما را راضی کند باید ضعفهای ما درخدمات برطرف شود و رضایتمندی در دستور کار باشد و به این باور برسیم که مشتری حق دارد.
دراین زمینه قرار شد که گزارش جامع ارزیابی خدمات پس از فروش سال 94 در دستور بعدی کار باشد و کمیته استاندارد برای رفع مشکلات مربوط به ای مارک ، تاریخ اعتبار گواهی استاندارد و موارد مربوط به استاندارد شکل بگیرد و تصمیمات و اقدامات این کمیته به صورت دوره ای به شورا ارائه شود .
مهندس نعمت زاده تاکید کرد : صنعت خودرو باید در حوزه کل صنعت پیشران بوده و به جایگاه خودش برسد و اگر تحول ایجاد کند می تواند در سطح ملی اثر بخش باشد.
در ادامه مهندس نعمت زاده عنوان کرد که شرایط موجود تولید خودرو با توجه به فضای کسب و کار در داخل و خارج رو به بهبود است اما مطلوب نیست و باید برنامه های جبرانی در شرکتهای خودرو سازی تنظیم شود و ما به برنامه برسیم و این موضوع به صورت جدی پگیری شود
وی تاکید کرد : باید کارگروه ویژه ای به ریاست معاون صنایع این وزارتخانه تشکیل شود که دلایل عقب افتادگی از برنامه به صورت جدی تجزیه و تحلیل علمی شود و در جلسات بعدی شورا ارائه گردد و راهکاری برای جبران عقب افتادن از برنامه تنظیم شود.
به گفته مهندس نعمت زاده برنامه خاصی نیز برای جایگزین خودروهای سنگین فرسوده هست که به زودی اعلام می شود .
در حاشیه این نشست همچنین سخنگوی شورای سیاستگذاری صنعت خودرو گزارشی از این نشست ارائه داد و گفت : در ابتدا آماری از تولید خودرو ارائه شد و بر این اساس تولید خودروی سواری تا پایان اردیبهشت ماه 145 هزار و 930 دستگاه ، وانت 11 هزار و 384دستگاه و در مجموع 158 هزار و 571 انواع خودرو تا پایان اردیبهشت ماه تولید شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 2.8 درصد کاهش تولید داشته ایم.
ساسان قربانی افزود : با توجه به برنامه تولید سال 1395 که یک میلیون و 304هزار دستگاه خودرو بوده بیش از 90 در صد برنامه تاکنون محقق شده است.
به گفته وی صادرات شرکتهای خودرو ساز تا پایان اردیبهشت 95 درمجموع از برنامه صادرات ، که 6194 دستگاه خودرو بوده است عملا 2781 خودرو صادر شد که تقریبا 45درصد برنامه محقق شده است.
قربانی ادامه داد: در صادرات اجزا و قطعات خودرو بر اساس کد 8 رقمی تعرفه در دو ماه نخست سال جمع ارزشی ده محصول برتر صادراتی حدود 10 میلیون و 125هزار دلار بوده و در کل بیش از 15 میلیون و 150 هزار دلار صادرات کل محصولات خودرو بوده که نسبت ده محصول برتر به کل صادرات خودرو 66.8 درصد برآورد شده است.
در این نشست ، گزارش بررسی وضعیت کیفی خودرو بر پایه سه محور : نتایج ارزشیابی خودرو ، نتایج بررسی آلایندگی خودرو ها و نتایج ارزیابی رضایت مشتریان از کیفیت ، خدمات فروش و خدمات پس از فروش توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ارائه گردید و وضعیت انطباق شاخص های فوق الذکر با اهداف کیفی سال 94 مورد بررسی قرار گرفت.