به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک توسعه تعاون، حجت اله مهدیان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک توسعه تعاون ضمن تبیین ویژگیهای بانکهای توسعهای گفت: این بانک بهعنوان جوانترین بانک توسعهای علیرغم انتظار حمایت از سوی دولت و مجلس در جهت افزایش سرمایه که کمبود آنیک معضل جدی برای بانک توسعهای تعاون محسوب میگردد با بهرهگیری از سبد سپردهای متکی به منابع مردمی نسبت به ارائه خدمات توسعهای به تولیدکنندگان، تعاونگران و صنعتگران اقدام نموده است.
مدیرعامل بانک توسعه تعاون عاملیت دولت در اعطای تسهیلات موضوع بند الف تبصره 18را در راستای رسالت توسعهای و تکلیف اساسنامهای دانست و افزود: این بانک همکاری مساعدی با دستگاههای اجرایی برقرار نموده و بر این اساس فعالین صنعتی معرفیشده وزارت صنعت، معدن و تجارت به میزان2000میلیارد تومان، فعالین بخش کشاورزی معرفیشده از سوی وزارت جهاد کشاورزی به میزان 1150میلیارد تومان، فعالین صنعت آبفا معرفیشده از سوی وزارت نیرو به حجم 1900میلیارد تومان، شرکتهای فعال در صنعت ریلی معرفیشده از طرف وزارت راه و شهرسازی به میزان 1500میلیارد تومان، فعالین صنعت گردشگری به حجم 300میلیارد تومان از سوی این بانک موردحمایت و تأمین مالی واقع میشوند.
وی افزود: همچنین 1800میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری و 1100میلیارد تومان تسهیلات بابت خرید تضمینی گندم پرداختشده است.
مهدیان فعالیت بانکی و مالی بانک توسعه تعاون را در راستای اهداف توسعهای و پیشرفت اقتصادی کشور دانست و افزود: رویکرد بانک توسعه تعاون ایجاد ارزشافزوده در اقتصاد مبتنی بر حفظ اشتغال موجود و ایجاد اشتغال جدید می باشد.
وی بهرهمندی از ظرفیت بند الف تبصره 18قانون بودجه سال 98را فرصتی مغتنم برای تأمین مالی واحدهای تولیدی و صنعتی بهویژه صنعت حملونقل ریلی یاد نمود.
سید ابوالفضل موسوی بیوکی نایبرئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نقش نظام بانکی را بهعنوان تخصیص دهنده اعتبار جهت تأمین مالی صنایع حملونقل ریلی حائز اهمیت برشمرد.
گفتنی است در چارچوب قرارداد عاملیت اعطای تسهیلات تلفیقی از محل اعتبارات کمکهای فنی و اعتباری بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال 1398فیمابین بانک توسعه تعاون و راهآهن جمهوری اسلامی ایران، مبلغ 16.500میلیارد ریال در دو بخش باری و حملونقل کالا و بخش حمل مسافر بهمنظور بازسازی واگن مسافری، خرید واگن مسافری، خرید ریل بأس، خرید لکوموتیو و خرید واگن باری پرداخت میگردد.
ذکر این نکته ضروری است که از محل این اعتبارات تلفیقی سهم صندوق توسعه ملی 5000میلیارد ریال میباشد که 2500میلیارد ریال سهم واگن حملونقل باری و کالا و 2500میلیارد ریال سهم واگن مسافربری خواهد بود و در همین راستا بانک توسعه تعاون نیز تا 2.6برابر مبلغ 2500میلیارد ریال یعنی عددی معادل 6500میلیارد به بخش مربوط به واگن باری و حمل کالا و خرید لکوموتیو با نرخ 13درصد و تا 2برابر مبلغ 2500میلیارد ریال یعنی معادل 5000میلیارد ریال برای بازسازی و خرید سالن مسافری و حمل مسافر و ریل بأس تسهیلات اعتباری در قالب عقود اسلامی با بازپرداخت حداکثر 78ماهه در قالب دوران مشارکت حداکثر 12ماه، دوره تنفس حداکثر 6ماه و دوره بازپرداخت حداکثر 60ماه تخصیص میدهد.
در این جلسه محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، سعید رسولی مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، محمدرضا مدرس خیابانی مدیرعامل شرکت کشتیرانی و حجت اله صیدی مدیرعامل بانک صادرات مطالبی را بیان کردند.