به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر سید مهدی رضوی رئیس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران، در ششمین گردهمایی روسای موفق شعب بانکهای کشور هدف از برگزاری این همایش را از یک سو، قدردانی از تلاشهای مدیرانی دانست که جلودار خدمترسانی به مردم، جامعه، اقتصاد و صنعت بانکداری کشور هستند و افزود: انتقال دانش و تجربیات موفق این عزیزان به دیگر همتایان و همکاران خود در شبکه بانکی، و همچنین آشنایی با نوآوریها و یافتههای جدید در صنعت بانکداری، محدودیتها، موانع و چالشهای آن، دیگر هدف این گردهمایی است.
رضوی با اشاره به اینکه مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران، با همکاری شبکه بانکی کشور، همواره کوشش کرده تا از طریق برگزاری این گونه همایشها، به گونهای نظاممند، علاوه بر اطلاعات مربوط به تحولات پدید آمده در صنعت بانکداری کشور، تجربیات ارزنده رؤسای موفق شعب بانکها را در دسترس سایر اعضای نظام بانکی قرار دهد تاکید کرد: صنعت بانکداری طی چند دهه اخیر شاهد تحولات و تغییرات سریع و بی سابقه ای در حوزههای گوناگون بانکداری بوده است. این نوآوریها و یافتههای جدید بیشتر در زمینههایی همچون کاربرد فناوری اطلاعات در سیستم بانکی، طراحی روشهای تامین مالی، ابزارها، محصولات و خدمات جدید، عملیات بانکی خارجی، استاندارد سازی عملیات مالی، بانکی و حسابداری، تطبیق، حاکمیت شرکتی، مدیریت ریسک، سنجش اهلیت مشتری، مدیریت منابع و مصارف، نظارت، بازرسی و غیره نمود داشته است.
وی با تاکید بر اینکه این نوآوریها و یافتههای جدید اگر چه موجب پیشرفت صنعت بانکداری شده، اما در عین حال فعالیتهای بانکی را با پیچیدگی و چالشهایی رو بهرو کرده است، اظهار داشت: برای مواجه شدن با این چالش و پیچیدگیها، بانکها به ویژه شعب، می بایست از طریق آموزش، به دانش و مهارتهای لازم دست یابند تا بتواند به درستی چالشهای پیش رو را به نقاط قوت در حوزه کاری خود تبدیل کنند.
رئیس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از جمله معدود کشورهایی است که با تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا در سال 1362 کلیه عملیات بانکهای کشور، اعم از بانکهای تجاری و تخصصی را به صورت فراگیر و یکپارچه تحت این قانون به اجرا درآورد، تصریح کرد: بانکداری اسلامی براساس ارزشهای اسلامی، نشأت گرفته از قرآن و سنت، و حذف ربا پایه گذاری شد. ارزشهایی که نه تنها بر کلیه اجزای نظام بانکی تاثیر گذار است، بلکه معیار و شاخص مقبولیت و مشروعیت نظام بانکی در هر مکان و زمان نیز هست.
رضوی به کارگیری فناوری اطلاعات، روند استفاده از ابزارهای نوین الکترونیکی و مخابراتی در شعب بانکها را از آغاز پیدایش بانکهای ایرانی تاکنون شامل دو دوره معرفی و تاکید کرد: دوره اول از آغاز فعالیت بانکهای ایرانی تا مقطع انقلاب بود که طی این دوره سیستمهای پرداخت بانکها اغلب به صورت دستی انجام میگرفت و سیستمهای حسابداری اغلب بانکها نقدی و بعضاً هر یک از بانکها سیستم حسابداری خاص خود را داشتند.
وی دوره دوم را هم زمان با پیروزی انقلاب اسلامی دانست و افزود: در این دوره، نظام بانکی کشور وارد مرحله جدیدی شد. به طور کلی طی دوره مقطع پیروزی انقلاب تا هنگام پایان جنگ تحمیلی، پذیرش قطعنامه 598، در 27 تیر ماه 1367، بیشتر بانکها به عملیات دستی در پرداخت های خود ادامه می دادند. اما پس از اتمام جنگ، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، به عنوان متولی نظام بانکی کشور، در نیمه اول دهه 1380، سیستم جامع پرداخت، به عنوان بستری مناسب برای پیاده سازی سیستم بانکی یکپارچه و ارائه خدمات بانکی بهتر به مردم را در دستور کار خود قرارداد.
رئیس موسسه عالی آموزش بانکداری ایران شعب بانکها را به عنوان مهم ترین کانال ارتباطی میان مشتری ، مردم و جامعه با یکی از مهم ترین ارکان نظام اقتصادی کشور معرفی و تصریح کرد: شبکه بانکی می تواند از طریق آموزش، بر میزان رضایتمندی مشتریان موجود و جذب مشتریان جدید موثر واقع شوند و در نهایت سبب افزایش سودآوری شعبه و بانک شود. از این رو شعبه و عنصر آموزش، دو مولفه مهم در توفیق نظام بانکی کشور محسوب می شوند. فردی که آموزش دیده یقیناً ظرفیت آن را خواهد داشت تا بر توفیقات شعبه، جذب مشتری، افزایش منابع شعبه و رتبه آن بیفزاید.
در آستانه دهه مبارک فجر، ششمین گردهمایی روسای موفق شعب بانکهای کشور با شعار "بانک موفق، نوآوری در شعب" امروز درمحل موسسه عالی آموزش بانکداری ایران با حضور مدیران عامل کلیه بانکها و موسسات برگزار شد و در آن از 267 رئیس برگزیده شعبه با اهدای جوایز و لوح تقدیر، قدردانی شد.