او که به عنوان نماینده دبیران کارگروه نیز به عنوان سخنران انتخاب شده بود در جمع مدیران صنعت بیمه اظهار داشت: «خوشبختانه توسط کارگروه های سندیکای بیمه گران موفق شدیم تا اولین بیمه نامه ادعامحور را راه اندازی کرده و موفق شدیم تا به صورت تخصصی با کمیسیون های قضایی و مجلس شورای اسلامی ارتباط برقرار کرده و نسبت به ارائه پیشنهادات اصلاحات بیمه مرکزی مبتنی بر روند روز صنعت اقدامات ارزشمندی را انجام دهیم».
وی اضافه کرد: «یکسان سازی قراردادهای اتکایی و تشکیل کارگروه های سرمایه انسانی و مبارزه با پولشویی که به عنوان نیازهای روز صنعت بیمه در نظر گرفته می شود از دیگر اقداماتی بود که در این دوره نسبت به آن اقدام شد».
دبیر برگزیده سندیکای بیمه گران ایران همچنین از مدیران عامل صنعت تقاضاهایی را مطرح کرد که اهم آن عبارتند از: «تقویت مشارکت و نه الزاماً حضور اعضا؛ تقویت همگرایی و وحدت در امور مناقصات؛ استفاده از نرخ های فنی و کارشناسی، استفاده از نظرات کارشناسی افراد، پایبندی به تصمیمات و مصوبات سندیکا که سبب تقویت این مجموعه نیز می شود، ایجاد رویه هایی برای افزایش قدرت اجرایی سندیکا».
شرفی از رئیس کل بیمه مرکزی نیز به نمایندگی از کارگروه های صنعت بیمه تقاضاهایی را مطرح کرد که برخی از آنها عبارتند از: «تسریع در تعیین و تکلیف مصوبات؛ مشارکت مدیران و کارشناسان بیمه مرکزی در سندیکا و تصویب بودجه ای برای ارتقای سطح دانش صنعت بیمه».
در این نشست همچنین مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی به قابل توجه بودن سهم بخش غیردولتی در تولید 73 درصدی حق بیمه اشاره کرد و سهم 14 درصدی فروش بیمه های زندگی را نیز نوید بخش توسعه در صنعت بیمه دانست.
بهزادپور همچنین بر تمرکز و توجه به رسانه ها به عنوان محلی که می تواند دستاوردهای صنعت را به صورت مطلوب تر به مردم بازگو کند تأکید کرد.
مجید مشعلچی فیروزآبادی، قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی نیز به نقش سندیکای بیمه گران اشاره کرد و اظهار داشت: «در کشو ما سندیکا تلاش های بسیاری کرده ولی با قوت و قدرت نقش سندیکایی خودش را ایفا نکرده که بخشی از آن به چارچوب قوانین حاکم بر کشور و بیمه مرکزی و نیز سایر عیوبی که وجود دارد باز میگردد.»
وی افزود: «ما در حال حاضر در ساختار کلان بیمه ای کشور یک مشکل بزرگ داریم و آن هم امنیت اقتصادی این صنعت است؛ ما باید در بیمه متحد شویم اینگونه در دراز مدت نتیجه مطلوب تری دریافت خواهیم کرد.»
قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی همچنین تشریح کرد: «نرخ شکنی برخی شرکت های بیمه موجبات احساس خطر را در صنعت فراهم می کند. این نرخ شکنی ها باعث می شود تا امنیت اقتصادی به خطر افتاده و در آینده نیز تبعات قابل توجهی را به وجود می آورد؛ همچنین کاهش تعهدات مابه ازای هزینه پایین تر، می تواند امنیت بیمه شدگان را به خطر انداخته و کیفیت خدمت رسانی صنعت بیمه را زیر سوال ببرد.»
مشعلجی در ادامه گفت: «نکته دیگر، کارگزاران برخط هستند که به درستی هم مورد حمایت قرار گرفته اند و ذی نفعان جدیدی از صنعت بیمه محسوب می شوند؛ لکن در برخی مواقع به قدری حمایت ها بدون ساختار و احساسی می شود که سبب می شود نهاد ناظر حس کند اگر کوچکترین تذکری هم بخواهد بدهد به مثابه زیرسوال بردن تمام فعالیت های این ذی نفعان است؛ بنابراین باید حاکمیت نیز بگذارد تا دست نهاد ناظر برای رسیدگی به تخلفات باز باشد و همچنین موجبات رقابت سالم را نیز فراهم کند.»
او تصریح کرد: «اگر شرکت های بیمه نتوانند نسبت به کارگزاران برخط مواضع صحیحی اخذ کنند، در آینده آنها برای شما تعیین تکلیف خواهند کرد و برایتان مسیر خواهند ساخت و اینگونه اختلال در شبکه فروش به وجود می آورند و بدین ترتیب آنها با پول شما برای شما تعهداتی را به وجود می آورند، بی آنکه خود گزندی ببینند.»
قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی همچنین به حوزه درمان اشاره کرد و در این خصوص بیان داشت: « در حوزه درمان، تا زیرساخت الکترونیک مهیا نشود، این حوزه بهبود پیدا نمی کند؛ با استفاده از این زیرساخت می توان ساز و کار ارتباط با وزارت بهداشت را بهبود بخشایید و با استفاده از دیتا آنالیز می توانیم از تخلفات حوزه درمان پیشگیری کرده، هزینه ها را کنترل کرده و سبب شویم تا نرخ دهی نیز مطلوب تر صورت پذیرد.»
در ادامه سید محمد کریمی، دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران نیز اظهار داشت: «عملکرد شرکت های بیمه در زلزله خوی و نیز حادثه متروپل آبادان سبب شد تا مردم با مفهوم بیمه به صورت واقعی آشنا شوند و حتی آنان که اصلا بیمه نداشتند نیز ترغیب شدند تا از ظرفیت بیمه استفاده کنند.»
وی افزود: «امسال خوشبختانه صنعت بیمه رشد 45 درصدی داشت؛ همچنین مساعدت هایی که رئیس کل بیمه مرکزی و وزارت اقتصاد داشتند سبب شد تا هزار میلیارد تومانی که بنا بود به صورت عوارض از سمت شرکت های بیمه در سال 1402 تحمیل شود، به 600 میلیارد تومان تقلیل یابد.»
دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران همچنین بیان داشت: «اصلاح آیین نامه های 102، 99 از جمله اقدامات خوب بود؛ همچنین امیدواریم اصلاح آیین نامه های درمان نیز تسریع پیداکند.».
او همچنین در بخش دیگر سخنان خود از این اقدامات به عنوان موارد شایسته ای که در صنعت بیمه و در سندیکای بیمه گران در سال 1401 صورت پذیرفت یاد کرد: «اضافه شدن شرکت های بیمه ای جدید؛ ارتباطات اثرگذار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بدنه دولت و نیز قوه قضاییه؛ تشکیل کارگروه حل مشکلات صنعت با قوه قضاییه؛ آموزش قضات توسط اصحاب بیمه».