به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بیمه ملت، اگر بخواهم نشانه هایی از این همسویی برشماریم چندی از آنها این موارد خواهد بود:
یکم) صنعت بیمه به سبب کارکرد و اهداف خود با هرگونه ناهنجاری و عدم توازن در طبیعت و اجتماع و فرهنگ و اقتصاد مخالف است. بیمه با طلاق و سرقت و ناامنی و آلودگی هوا و جنگ و استرس و مشروبات الکلی و سیگار و قاچاق و سرعت بیش از حد مجاز و از بین رفتن جنگل ها و بیکاری و رکود اقتصادی و بی سوادی ناموافق و بالعکس با هر آنچه به سلامت روحی و اجتماعی کمک می رساند موافق است و فرآیندها و اهداف خود را طوری تنظیم می کند که همه عدم توازن های فوق به توازن بازگردند چراکه همه این ها سود کسب و کار را تحت تاثیر قرار می دهد. صنعت بیمه نه تنها از خود هیچ آلودگی برجای نمی گذارد که با پوشش ریسک های فیزیکی و اجتماعی و شیمیایی و انسانی، آرامش خاطر و اطمینان را به جامعه هدیه می کند. همسویی سود کسب و کار و سود اجتماع پدیده نادری است که کمتر می توان در صنایع و خدمات دیگر، نمونه آن را یافت.
دوم) ستون خیمه بیمه اصل حسن نیت است و این عنصر خود را در جای جای قراردادهای بیمه ای بازتابانده است به عبارت دیگر یکی از کانال های تقویت حسن نیت و صداقت، بیمه است.
سوم) صنعت بیمه مددرسان انسان ها در سختی ها و مصیبت های مالی و جانی ست. بیمه بر پایه تعاون و همیاری شکل گرفته است برای انجام امور خیر (پرداخت زیان) _وَتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوى – و از طرف دیگر همه کسانی که در این تعاون مشارکت داشته اند در صورت بروز زیان، چندین برابر مبلغ پرداختی خود (حق بیمه) را می توانند دریافت کنند- مَن جَاء بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا-
چهارم) درآمدهای صنعت بیمه راکد نیست، با بخشی از آن خسارت ها و زیان های مالی و جانی پرداخت می شود و با بخشی دیگر سرمایه گذاری های متنوعی انجام می گردد که موجبات ایجاد اشتغال، پس انداز و رونق اقتصاد فراهم می آید.
بهاری دیگر در پیش است و این پدیده وحیانی و طبیعی می تواند حاوی الهاماتی برای صنعت بیمه باشد:
الف- بارزترین ویژگی بهار، نو شدن و نو خواهی و نو زایی است و این دقیقا اولین الهامی است که باید از بهار گرفت. بیمه با عمری به قدمت 85 سال به شدت نیازمند نو شدن و گرفتن گرد و غبار از چهره خود را دارد. این نو شوندگی باید در همه ابعاد و ارکان خود را نشان دهد، در ارائه محصولات نو، ابداع روش های نوی ارائه خدمات و به کارگیری افراد و افکار نو در عرصه مدیریت و کارشناسی .
ب- بهار خود به تنهایی دگرگونی و دگردیسی طبیعت را رقم نمی زند، در آستانه بهار، نفوس نیز با تغییر در احوال و حالات خود، به زایش طبیعت کمک می رسانند. وقتی در دل ها کینه ای نماند و مهربانی سرمشق شود و آینده نگری و خوش بینی و امید و آرزوهای خوب برای یکدیگر جای را بر یاس و ناامیدی و دم غنیمت شمری تنگ نماید، بهار جان ها و بهار طبیعت تلاقی میمونی با هم خواهند داشت. به شدت معتقدم شرکت های بیمه و صنعت بیمه برای فائق آمدن بر مشکلات ساختاری آن نیازمند همدلی و مشارکت و آینده نگری و تعامل با یکدیگر و اتخاذ رفتارهای حرفه ای اند. اگر قرار باشد صنعت متحول شود و تغییر کند این تغییر و گرگونی باید از خود آغاز شود .
ج- زلال بودن سومین ویژگی بهار است. طبیعت در هنگامه دگرگونی زلال و بی آلایش و شفاف است و شاید همین ویژگی است که آدمی با دیدن جلوه های طبیعت به وجد می آید. به نظرم سومین الهام و درسی که می توان از بهار آموخت و بیمه به شدت به آن نیاز دارد اتخاذ استراتژی زلالیت و شفافیت است .شرکت بیمه زلال و شفاف، یعنی صنعتی که دارای فرآیندهای فنی و مالی و مدیریتی شفاف است و همین خصلت می تواند موجبات حصول اطمینان ذی نفعان و مشتریان داخلی و بیرونی را از تداوم حیات و درست اداره شدن شرکت های بیمه فراهم کند.
د- تکون و تحول طبیعت حامل این پیام نیز هست که هیچ زمستان و هیچ بهاری مستدام و پایدار نیست. نباید انتظار داشت همیشه بهار باشیم و اگر مراقبت از اهداف و آرمان ها و دستاوردها نشود، پاییز و زمستان آنها فرا می رسد و اگر الزامات بهاری شدن و ماندن رعایت شود می توان در زمستان هم بهار بود و در آتش، گلستان ساخت.
امیدوارم صنعت بیمه در سال جدید با نو شدن، آینده نگری و شفافیت، بهاری مستدام را در پیش داشته باشد انشاالله.