از آنجا که محصولات لبنی سهم زیادی در سبد خانوار مردم دارد و بخشی از افزایش قیمت ها در یک سال گذشته در این حوزه رخ داده، خبرنگار فارس با محمدرضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنعت لبنی در این زمینه گفت وگو کرد.
بنی طبا در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت محصولات لبنی در یک سال گذشته افزایش یافته است، گفت: سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده در خردادماه امسال با توجه به افزایش هزینه های تولید، مجوز دادندقیمت محصولات لبنی 30 درصد افزایش یابد. البته بخشی از این افزایش قیمت ها در همان زمان انجام شد و بخشی هم به دلیل حفظ مشتری در طول سال انجام شده است، اما از سقف تعیین شده توسط سازمان عبور نکرده است.
سخنگوی انجمن صنعت لبنی تصریح کرد: البته افزایش قیمت در همه برندها رخ نداده و آنها به دلیل حفظ بازار یا قیمت خود را افزایش نداده اند و یا بخشی از مجوز داده شده را افزایش داده اند.
*افزایش هزینه های تولید عامل رشد قیمت محصولات لبنی شده است
وی با بیان اینکه افزایش هزینه های تولید عاملی برای بالا رفتن قیمت محصولات لبنی شده است، اظهار داشت: طی یک سال گذشته قیمت شیرخام 25 درصد، چربی شیر خام 33 درصد، حقوق و دستمزد 28 درصد، کرایه حمل 30 درصد و قیمت محصولات پتروشیمی 40 درصد رشد داشته است.
بنی طبا ادامه داد: میانگین افزایش قیمت دلار که از حدود 30 هزار تومان به نزدیک 50 هزار تومان نیز رسیده است به هزینه های تولید افزوده است. تامین قطعات ماشین ها و دستگاه های کارخانه به دلار خریداری می شود که هزینه ها را افزایش می دهد.
*عرضه محصولات لبنی با 20 درصد تخفیف در 18 میدان تهران بزرگ
وی با بیان اینکه کارخانه های لبنی با وجود افزایش هزینه های تولید تلاش می کنند مصرف کننده را راضی نگه دارند، گفت: در 17 تا 18 میادین تهران محصولات لبنی با 20 درصد تخفیف عرضه می شود و البته قرار است در استان های دیگر هم طرح تخفیف قیمت انجام شود.
سخنگوی انجمن صنعت لبنی اظهار داشت: از کل قیمت محصولات لبنی 30 درصد آن سهم فروشگاه ها و شرکت های پخش است. بنابراین کارخانه ها 30 درصد قیمت پایین تری به فروشگاه ها می فروشند.
*راهکار کاهش قیمت
بنی طبا افزود: پیشنهاد ما این است که بر اساس قانون سازمان حمایت اجازه دهند قیمت محصولات لبنی درب کارخانه حک شود. در این صورت در بین شرکت های پخش و فروشگاه ها هم رقابت برای توزیع انجام خواهد شد.
وی اضافه کرد: با این کار رقابت در عرضه و توزیع انجام خواهد شد و باعث افت قیمت در بازار می شود.
سخنگوی انجمن صنعت لبنی تصریح کرد: در شرایط فعلی فروشگاه ها و شرکت های پخش قیمت تضمینی دارند یعنی می دانند که از هر قیمتی که از کارخانه گرفتند 30 درصد می توانند گرانتر بفروشند بنابراین رقابتی در بین آنها شکل نمی گیرد.