به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، بانکداری الکترونیکی به یکی از الزامات زندگی در عصر فناوری اطلاعات تبدیل شده است. امروزه در دنیا و در عصر دولت الکترونیکی تقریباً تمامی امور مالی مردم به صورت اینترنتی انجام می شود و دیگر نیازی به مراجعه حضوری به بانک یا سازمان مالی برای افتتاح حساب و برخورداری از خدمات بانکی و مالی نیست.
در ایران نیز با گسترش بانکداری الکترونیکی سعی شده انجام امور مالی و بانکی بر بستر اینترنت از طریق وب و موبایل امکان پذیر شود. در همین راستا بانک مهر ایران در اقدامی نوآورانه شرایط افتتاح حساب بانکی بدون نیاز به حضور فیزیکی مشتری به شعب بانک را فراهم کرده است. این اقدام در شرایط فعلی که کشورمان مانند تمامی کشورهای دنیا با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به عبارت دیگر می توان گفت این اقدام بانک مهر ایران جدا از خدمات مربوط به بانکداری الکترونیکی از قبیل صرفه جویی در زمان و هزینه مشتریان، ارایه سرویس به مشتریانی که در مناطق محروم بوده و دسترسی آسان به شعب بانک ندارند و راحتی بیشتر در استفاده از امکانات بانکی برای افراد ناتوان، سهم بسزایی در حفظ سلامتی مردم نیز خواهد داشت.
این خدمت، امکان افتتاح انواع حساب های قرض الحسنه و جاری با قابلیت پیگیری وضعیت سپرده سفارش شده به مشتری ارائه می دهد و این توانایی را برای مشتریان ایجاد می کند که بدون نیاز به مراجعه به شعب بانک، کارت الکترونیکی شتابی خود را دریافت کنند.
روش افتتاح حساب آنلاین
برای این کار لازم است که مشتری وارد وب سایت بانک مهر ایران به آدرس اینترنتی www.qmb.ir شده و از طریق پنجره «بانکداری الکترونیک» و سپس بخش «سامانه های آنلاین» گزینه «سامانه افتتاح حساب آنلاین» را انتخاب کند.
اکنون صفحه جدیدی با نام «افتتاح حساب آنلاین» باز می شود که مراحل افتتاح حساب را به نمایش می گذارد. برای افتتاح حساب لازم است که مشتری 6 مرحله را پشت سر بگذارد که انجام آن در مجموع بیش از چند دقیقه زمان نمی برد. در مرحله اول (شروع) لازم است که مشتری گزینه «ورود مشتریان عادی» را انتخاب کند.
مشتری در این قسمت با پر کردن گزینه های درخواستی شامل کد ملی، شماره تلفن همراه، تاریخ تولد و ثبت کد امنیتی وارد مرحله بعدی (ثبت مشخصات) می شود و در آنجا نیز با پر کردن بخش های بعدی مانند محل تولد، شغل، تحصیلات و آدرس محل سکونت، کدی را که از طریق موبایل برایش پیامک شده وارد کرده و به مرحله بعدی می رود.
در این مرحله (انتخاب شعبه) صفحه جدیدی برای مشتری باز می شود و در آن بر اساس اطلاعاتی که در مرحله قبل وارد کرده، به صورت اتوماتیک نام و آدرس چند شعبه بانک نزدیک به محل سکونت خود را مشاهده می کند که با انتخاب یکی از آنها وارد مرحله بعدی می شود.
در این بخش (انتخاب حساب) دو انتخاب به مشتری داده می شود که یکی «مراجعه حضوری به شعبه» و دیگری «ارسال در محل» است که وی با انتخاب گزینه ارسال در محل می تواند کارت بانکی خود را در محل سکونت یا محل کار از متصدی بانک دریافت کند. همچنین در این مرحله مشتری باید یکی از دو گزینه «جاری اشخاص حقیقی» یا «قرض الحسنه پس انداز» را انتخاب کند که حداقل موجودی برای حساب جاری 100 هزار تومان و برای حساب قرض الحسنه پس انداز 50 هزار تومان است.
در مرحله بعد (پرداخت) مشتری باید مبلغ واریزی برای شارژ اولیه حساب خود را از طریق یکی از درگاه های پرداخت که در اختیارش قرار داده
شده، پرداخت کند.
پس از انجام این 6 مرحله، ثبت نام مشتری برای افتتاح حساب آنلاین نهایی می شود و کارمند بانک با هماهنگی های لازم، درب منزل مشتری حضور یافته و پس از احراز هویت وی، کارت شتابی سپرده افتتاح شده را به وی تحویل می دهد. این سپرده کلیه امکانات حساب های قرض الحسنه بانکی از قبیل ارائه کارت شتابی، خدمات اینترنت بانک، همراه بانک، اس.ام.اس بانک و ... را داراست.