وی در مورد نحوه قیمت گذاری تصریح کرد: قیمت پایه عرضه در بورس کالا توسط شورای رقابت بر مبنای قیمت تمام شده بر اساس هزینه های همان سال تعیین می شود، اولویت تقاضا هم توسط شورای رقابت تعیین می شود که بر اساس افراد و خانواده های فاقد خودرو است.
وی افزود: فروش خودرویی که از بورس خریداری می شود تا 2 سال مشمول مالیات 30 درصدی نسبت به قیمت خریداری شده می شود. این کار می تواند کمک کند تا جلوی سوداگری و خرید خودور به قصد سود گرفته شود.
رییس کمیته خودروی کمیسیون صنایع و معدن مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: مابه التفاوت قیمت فروخته شده در بورس و قیمت پایه به حسابی در خزانه واریز می شود، 30 درصد از آن صرف توسعه حمل و نقل عمومی می شود، 70 درصد هم به عنوان تسهیلات برای توسعه صنعت خودروسازی کشور و توسعه فناوری های جدید خودرویی هزینه می شود.
وی با اعلام خبر تشکیل یک ستاد برای مدیریت منابع گفت: برای مدیریت این منابع ستادی به نام ستاد «نهضت قطعه سازی» تشکیل می شود. اعضای این ستاد نمایندگان وزارت صمت، معاونت علمی ریاست جمهوری، شورای رقابت و انجمن قطعه سازی تشکیل می شود که تخصیص این منابع را مدیریت می کند. تا 10 درصد از منابع را هم می تواند به قراردادهای تحقیق و توسعه دانشگاه ها یا شرکت های دانش بنیان طرف قرارداد خودروسازان اختصاص دهد.
ایزدخواه در ادامه اضافه کرد: این تسهیلات به خودروسازانی تعلق می گیرد که مطالبات معوق با قطعه سازان نداشته باشند. برای حمایت از قطعه سازی این موضوع را مطرح کردیم تا خودروسازانی که بدهی معوق به قطعه سازان دارند نتوانند از این تسهیلات استفاده کنند.
وی در پاسخ به سوالی در مورد خودروهای مشمول فروش در بورس کالا گفت: حدود 50 درصد از خودروها که عموما پرمصرف هستند، قیمت آنها در بازار تعیین کننده است و نوسان قیمت دارند در بورس کالا عرضه می شوند. شورای رقابت برای همه خودروها قیمت گذاری نمی کند بلکه برای خودروهایی که ممکن است حساسیت بیشتری در مورد آنها وجود داشته باشد قیمت گذاری صورت می گیرد که همان خودروها در بورس عرضه می شوند.
ایزدخواه همچنین بیان کرد: بیشترین تاثیر این قانون در کنترل سوداگری است یعنی راه خرید و فروش های کاذب و به قصد سود که فضا را ملتهب می کند را می بندد و از این که خودرو به عنوان کالای سرمایه ای باشد جلوگیری می کند. علاوه بر این به ارتقای کمی و کیفی خودروسازی و قطعه سازی کمک می کند.
عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به نوع همکاری با شرکت های خارجی در صورت بازگشت به ایران توضیح داد: شرکت های خارجی به بازار ما بسیار نیاز دارند ولی نکته مهم این است که از نقطه ای که قبلا آسیب دیده ایم دوباره آسیب نبینیم. باید نوع همکاری خود را با شرکت های خارجی تغییر دهیم تا از این حالت یک طرفه به یک حالت دوطرفه تبدیل شود. یعنی در مقابل بازاری که در اختیار آنها قرار می دهیم بتوانیم فناوری واقعی را دریافت کنیم، از طرف دیگر به جای اینکه آنها فروشنده فناوری باشند وارد مشارکت های فناوری شویم. در این رکودی که در جهان حاکم است حتما آنها هم استقبال می کنند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خطر واردات قطعه آماده قطعه سازان را تهدید می کند گفت: این تهدید همیشه وجود دارد ما باید تدبیری بیاندیشیم که خطر آن کم شود. باید به یک نوسازی اساسی در زنجیره خودروسازی برسیم که باید حالت نرم افزارانه داشته باشند. یعنی مناسبات روابط خودروسازان و قطعه سازان را نوسازی کنیم روابط و همکاری ها شرکت ها در زنجیره تولید را نوسازی کنیم، نوآوری هایی در این زمینه ها باید انجام شود تا رابطه ما با شرکت های خارجی تا این حد شکننده نباشد.