به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، ئشرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به منظور ارائه خدمات زیرساختی یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه بهویژه سرمایهگذاران (سهامداران) حقیقی و حقوقی و ایجاد درگاه واحد خدماتدهی به تمامی ارکان بازار، نهادهای مالی، ناشران و سرمایهگذاران حقیقی و حقوقی، راهاندازی سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) را اعلام مینماید. این سامانه در اجرای قانون مبارزه با پولشویی (مصوب 1386) و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (مصوب 1394) راهاندازی شده است.
مطابق ضوابط حاکم، اخذ هرگونه خدمات پایه برای مشتریان حقیقی و حقوقی منوط به شناسایی و ثبت اطلاعات اشخاص مذکور میباشد. با راهاندازی این سامانه هرشخص تنها با یک بار شناسایی و ثبت اطلاعات امکان برخورداری از کلیه خدمات بازار سرمایه را خواهد داشت. بدیهی است محرمانگی اطلاعات اعلامی از سوی اشخاص، در چارچوب قوانین و مقررات حاکم، محفوظ خواهد بود.
- گامهای مورد نیاز برای تکمیل فرایند ثبتنام در سامانه سجام به آدرس ذیل:
http://dara.csdiran.com/sejam
- مراجعه به بخش ثبتنام سامانه سجام
- وارد کردن شماره تلفن همراه توسط مشتری
- ارسال کد تأیید از طریق پیامک به مشتری توسط سامانه سجام
- وارد کردن کد تأیید 4 رقمی توسط مشتری
- تعیین نوع مشتری توسط مشتری (ایرانی حقیقی، ایرانی حقوقی، خارجی حقیقی، خارجی حقوقی)
- نمایش هزینه ثبتنام در سامانه توسط سامانه سجام
- پرداخت هزینه از طریق درگاه بانکی توسط مشتری
- تکمیل اطلاعات فرمهای ثبتنام توسط مشتری که شامل مراحل ذیل میباشد:
1-8- تعیین نماینده یا اصیل (ولی: ارسال شناسنامه هر دو فرد، قیم: ارسال قیمنامه رسمی، وکیل: ارسال وکالتنامه رسمی، وصی: ارسال وصیتنامه)
2-8- اطلاعات هویتی (نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد و...)
3-8- اطلاعات ارتباطی (آدرس، تلفن همراه و...)
4-8- کدهای بورسی
5-8- اطلاعات شغلی
6-8- اطلاعات مالی
7-8- حسابهای بانکی
9. استعلام اطلاعات واردشده به منظور راستیآزمایی توسط سامانه سجام.
10. ارسال نتیجه استعلام از طریق پیامک به مشتری توسط سامانه سجام (استعلام موفق: ارسال کد رهگیری، استعلام ناموفق: ارسال مشکل موجود)
11. مراجعه به بخش " انتخاب دفتر پیشخوان دولت" در سامانه دارا و انتخاب دفتر، شعبه و روز مراجعه با وارد کردن کد رهگیری.
12. مراجعه حضوری به دفتر پیشخوان دولت و ارائه کارت ملی توسط مشتری.
13. ثبت اثر انگشت، تصویر چهره و تصویر امضاء و ذخیره نهایی اطلاعات مشتری.
- مراحل فرایند بازیابی کد رهگیری:
- مراجعه به بخش سجام در سامانه دارا
- بازیابی کد (انتخاب گزینه بازیابی کد رهگیری)
- ورود اطلاعات (ورود شماره موبایل و کد ملی)
- استخراج کد (استخراج کد رهگیری در سامانه)
- ارسال کد (ارسال کد رهگیری از طریق پیامک به مشتری)
- فرایند ویرایش اطلاعات مشتری:
- مراجعه به بخش سجام در سامانه دارا
- بخش ویرایش (انتخاب گزینه ویرایش اطلاعات)
- ورود اطلاعات (ورود شماره تلفن همراه و کد ملی)
- ویرایش و تأیید (ویرایش و ذخیره اطلاعات)