به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ سرعت رشد و توسعه تکنولوژی و علمی و بالطبع تغییر فضای کسب و کارهای جوامع بشری مخصوصا در کشورهای صنعتی و ثروتمند بقدری افزایش یافته که اجرای دو برنامه مدیریتی را در طراحی و هدایت هر فرآیند و هر پروژه و شرکت بطور همزمان را برای همه دولت ها و شرکت های صنعتی -تجاری -خدماتی و حتی تک تک افراد یک جامعه الزامی ساخته :
1- اجرای مستمر برنامه مدیریت ریسک
2- اجرای برنامه مدیریت زمان
اینکه در نزد مدیران سیستم های اقتصادی ،اعم از مدیران یک فروشگاه ،مدیران یک واحد صنعتی و مدیران واحدهای خدماتی ضروریست در حین انجام فعالیت عادی و روند روزانه کارخویش بطور مرتب مطلع از میزان و روند پیشرفت و آخرین دستاوردها و نوآوری ها در محصولات و خدمات رقبای داخلی و خارجی کسب و کار خود باشند و منطبق با تحولات و شرایط روز، آنها نیز در ارایه خدمات و یا تولید کالاهای خویش اقدام به نوآوری کنند تا از رقبای خویش عقب نیفتند!!!!! تا اینکه لجبازانه فقط با تکیه بر دانش و تجربیات قبلی خویش کماکان و سالها مشغول ادامه تولیدات قبلی و روند فعالیت عادی باشند و با توجه به گزارش های صورتهای مالی که سود آوری شرکت های تحت مدیریتشان را نشان میدهد، با خیالی آسوده به کار و فعالیت متداول سابق ادامه دهند تا روزیکه با ورود محصولات جدید رقبا که کیفیت و مزایای (باصطلاح امروزی ها آپشن) بیشتر و قیمت گذاری پایین تر دارند متوجه شوند که بعلت کهنگی و برخوردار نبودن محصولات تولیدیشان از مزیت رقابتی اکنون دیگر مصرف کنندگان و خریداران محصولات حتی آنهایی که سالها به برند شان وفادار بوده اند ،دیگر مشتری محصولات آنها نیستند و زمانی متوجه عمق فاجعه و علت رخ دادن ریسک میشوند که واقعه #ورشکستگی برای شرکت ویا کارخانه و...اتفاق افتاده و جز انحلال راهی برایشان باقی نمانده.!!!!!
همان داستانی که برای شرکت نوکیا بعنوان یک شرکت مشترک ژاپنی -فلاندی در بازار موبایل وتولید لوازم الکترونیک همین چند سال پیش اتفاق افتاد و مثال داخلی آن برند ارج و ...است.
چه ضرب المثل زیبای فارسی در باره همین ریسک داریم:دنیارو آب ببره -تو رو خواب میبره !!!!!؟؟؟؟؟
چندی پیش یک کارشناس نروژی تحلیل گر روشهای مدیریتی در مورد همین ریسک ,,خواب ماندگی و غفلت مدیریتی ,, صحبت میکرد و مورد مشابه ای از شرکتی سویدی که تولید ماشین حسابهای مکانیکی را در زمان ورود و عرضه انبوه ماشین حسابهای کوچک الکترونیکی و بسیار ارزان ژاپنی مثال میزد و با خنده میگفت:آن شرکت سویدی در اوج تولید خود و در زمانیکه انبارهایش پراز کالاهای آماده برای فروش قدیمی بود ،نمیدانست که مشتریان بجای محصولات قدیمی آنها ،محصولات باکیفیت و ارزانتر و مطلوبتر جدید رقبای ژاپنی را انتخاب کرده اند و بجای محصولات آنها میخرند و لذا ناچارند بازار را ترک کنند !!!!!؟؟؟؟؟
در بخشی از سخنانش میگفت:
شرکت هایی که در اوج فعالیت خویش فکر میکنند در بهترین شرایط کسب و کار قرار دارند لازمست همیشه شرایطشان را به چالش بکشند تا به خواب غفلت فرو نروند که ناگهان مواجه با ریسک درجازدگی و ورشکستگی شوند !!!!!
کشورهای صنعتی از سه الی چهار دهه قبل برای جلوگیری از ,,ریسک های عقب ماندگی و غفلت ,,برای شرکت های تجاری -صنعتی و فضای کسب و کارشان به یک رویکرد مدیریتی و یک واحد مدیریتی در درون سازمانهای اقتصادی رسیده اند:
1- رویکرد مدیریت استراتژیک
2-استقرار واحد های تحقیق و توسعه در درون شرکت ها
در رویکرد مدیریت استراتژیک آنها با یاری گرفتن از فعالیت های واحد تحقیق و توسعه همواره به مطالعه ونوآوری در روش ها و محصولات دست میزنندو علاوه بر کنترل شرایط زمان حال ,بطور مستمر به پایش رقبا و نو آوری آنها میپردازند و برنامه های خویش را برای دو یا سه دهه بعد پیش بینی و طراحی مینمایند تا با ,,ریسک های عقب ماندگی و درجا زدگی ,,مواجه نشوند ......
جالب است اشاره کنم، اختلاف اخیر آمریکا و چین در مورد افزایش تعرفه ها بعلت همین ریسک است .
حمید رضا حاجی اشرفی