پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 327211 تاریخ : 1397/01/06-11:00:58
,17,23,
آشنایی با انواع ریسک های فضای کسب و کار

یادداشت

آشنایی با انواع ریسک های فضای کسب و کار

سیر تحولات سریع اجتماعی و اقتصادی در گذر زمان بواسطه انقلاب صنعتی سوم که الوین تافلر آنرا ,,موج سوم ,,نامید ،موجب بروز تحولات مستمر در جوامع بشری گردیده و به همین دلیل اطلاع داشتن و پایش روند و سیر تحولات فضای کسب و کار در هر رشته شغلی و ضرورت انطباق هر فرد و هر سیستم با شرایط در حال تغییر وتحول اقتصادی -اجتماعی کشورهای مختلف امروزه تبدیل به یک اصل اجتناب ناپذیر و برنامه ضروری مدیریتی شده است .

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت؛ سرعت رشد و توسعه تکنولوژی و علمی و بالطبع تغییر فضای کسب و کارهای جوامع بشری مخصوصا در  کشورهای صنعتی و ثروتمند بقدری افزایش یافته که اجرای دو برنامه مدیریتی را در طراحی و هدایت هر فرآیند و هر پروژه و شرکت  بطور همزمان را برای همه دولت ها و شرکت های صنعتی -تجاری -خدماتی و حتی تک تک افراد یک جامعه الزامی ساخته :

1- اجرای مستمر برنامه مدیریت ریسک

2- اجرای برنامه مدیریت زمان

اینکه در نزد مدیران سیستم های اقتصادی ،اعم از مدیران یک فروشگاه ،مدیران یک واحد صنعتی و مدیران واحدهای خدماتی ضروریست  در حین انجام  فعالیت عادی و روند روزانه  کارخویش بطور مرتب مطلع از میزان و روند پیشرفت و آخرین دستاوردها و نوآوری ها در محصولات و خدمات رقبای  داخلی و خارجی کسب و کار خود باشند و منطبق با تحولات و شرایط روز، آنها نیز در ارایه خدمات و یا تولید کالاهای خویش اقدام به نوآوری کنند تا از رقبای خویش عقب نیفتند!!!!! تا اینکه لجبازانه فقط با تکیه بر دانش و تجربیات قبلی خویش کماکان  و سالها مشغول ادامه تولیدات قبلی و روند فعالیت عادی باشند و با توجه به گزارش های صورتهای مالی که سود آوری شرکت های تحت مدیریتشان را نشان میدهد، با خیالی آسوده به کار و فعالیت متداول سابق ادامه دهند تا روزیکه با ورود محصولات جدید رقبا که کیفیت و مزایای (باصطلاح امروزی ها آپشن) بیشتر و قیمت گذاری پایین تر دارند  متوجه شوند که بعلت کهنگی و برخوردار نبودن محصولات تولیدیشان از مزیت رقابتی اکنون دیگر مصرف کنندگان و خریداران محصولات حتی آنهایی که سالها به برند شان وفادار بوده اند ،دیگر مشتری محصولات آنها نیستند و زمانی متوجه عمق فاجعه و علت رخ دادن  ریسک میشوند که واقعه #ورشکستگی برای شرکت ویا کارخانه و...اتفاق افتاده و جز انحلال راهی برایشان باقی نمانده.!!!!!

همان داستانی که برای شرکت نوکیا بعنوان یک شرکت مشترک ژاپنی -فلاندی در بازار موبایل وتولید لوازم الکترونیک همین چند سال پیش اتفاق افتاد و مثال داخلی آن برند ارج و ...است.

چه ضرب المثل زیبای فارسی در باره همین ریسک داریم:دنیارو آب ببره -تو رو خواب میبره !!!!!؟؟؟؟؟

چندی پیش یک کارشناس نروژی تحلیل گر روشهای مدیریتی در مورد همین ریسک ,,خواب ماندگی و غفلت مدیریتی  ,, صحبت میکرد و مورد مشابه ای از شرکتی سویدی که تولید ماشین حسابهای مکانیکی را در زمان ورود و عرضه انبوه ماشین حسابهای کوچک الکترونیکی و بسیار ارزان ژاپنی  مثال میزد  و با خنده میگفت:آن شرکت سویدی در اوج تولید خود و در زمانیکه انبارهایش پراز کالاهای آماده برای فروش قدیمی بود ،نمیدانست که مشتریان بجای محصولات قدیمی آنها ،محصولات باکیفیت و ارزانتر و مطلوبتر جدید  رقبای ژاپنی را انتخاب کرده اند و بجای محصولات آنها میخرند و لذا ناچارند بازار را ترک کنند !!!!!؟؟؟؟؟

در بخشی از سخنانش میگفت:

شرکت هایی که در اوج فعالیت خویش فکر میکنند در بهترین شرایط کسب و کار قرار دارند لازمست همیشه شرایطشان را به چالش بکشند تا به خواب غفلت فرو نروند که ناگهان مواجه با ریسک درجازدگی و ورشکستگی شوند !!!!!

کشورهای صنعتی از سه الی چهار دهه قبل برای جلوگیری از  ,,ریسک های عقب ماندگی و غفلت ,,برای شرکت های تجاری -صنعتی و فضای کسب و کارشان به یک رویکرد مدیریتی و یک واحد مدیریتی در درون سازمانهای اقتصادی رسیده اند:

1- رویکرد مدیریت استراتژیک 

2-استقرار واحد های تحقیق و توسعه در درون شرکت ها

در رویکرد مدیریت استراتژیک آنها با یاری گرفتن از فعالیت های واحد تحقیق و توسعه همواره به  مطالعه ونوآوری در روش ها و محصولات دست میزنندو علاوه بر کنترل شرایط زمان حال ,بطور مستمر به پایش رقبا و نو آوری آنها میپردازند و برنامه های خویش را برای دو یا سه دهه بعد پیش بینی و طراحی مینمایند تا با ,,ریسک های عقب ماندگی و درجا زدگی ,,مواجه نشوند ......

 جالب است اشاره کنم، اختلاف اخیر آمریکا و چین در مورد افزایش تعرفه ها بعلت همین ریسک است .


 

حمید رضا حاجی اشرفی



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 196
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران