پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 278225 تاریخ : 1396/01/13-15:14:15
,11,17,
اشتغالزایی و اقتصادی کردن فرودگاه ها از اولویت های وزارت راه و شهرسازی است

معاون وزیر راه و شهرسازی:

اشتغالزایی و اقتصادی کردن فرودگاه ها از اولویت های وزارت راه و شهرسازی است

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: وزارت راه شهرسازی به دنبال اقتصادی کردن فرودگاه‌ها و اشتغال‌زایی است چرا که معتقد است فعال شدن فرودگاهی در یک استان‌، موجب سرمایه گذاری و استفاده از پتانسیل موجود در بخش‌های خدماتی و تولیدی و باعث توسعه استان می‌شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «امیر امینی» با اشاره به وضعیت اقتصادی 55 فرودگاه موجود در کشور افزود: 50 فرودگاه از مجموع فرودگاه‌ها فقط هزینه‌بر و ظرفیت‌ های آنها خالی است، بنابر این ما در وزارت راه و شهرسازی به دنبال اقتصادی کردن فرودگاه‌ها و اشتغال‌زایی بوده‌ایم. 

وی به اظهار نظر برخی منتقدان وزارت راه و شهرسازی مبنی بر بی‌توجهی به حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای و تخصیص بودجه‌های این دو به حمل‌ونقل هوایی برای خرید هواپیماهای اشاره کرد و گفت: ما پولی سمت حمل‌ونقل هوایی نمی‌بریم در واقع ارزش افزوده برای حمل و‌نقل هوایی ایجاد کرده‌ایم. 
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: منتقدان، فکر مسافران متقاضی تردد در مسیرهایی طولانی مانند حد فاصل مشهد تا خوزستان را نمی‌کنند در حالی که بسیاری از مسافران تاب سفر با اتوبوس به چنین مقاصدی را ندارند.
امینی اظهار داشت: حمل‌ونقل هوایی برای دولت‌ها کم هزینه‌ترین شیوه حمل‌ونقل است زیرا تمام هزینه‌های سفر از جانب مسافر با پول خرید بلیت پرداخت می‌شود و در صورتی که بستر و زیرساخت شامل ترمینال، فرودگاه و عملیات ناوبری اقتصادی شود، شرایط استفاده از هواپیماهای کوتاه برد در فرودگاه‌های کشور فراهم خواهد شد.

 مدیریت منابع در زیرساخت‌ها به بازسازی ساختاری نیاز دارد
وی با اشاره به نحوه مدیریت منابع در راه آهن و نحوه تخصیص‌ها با توجه به کاهش بخشی از بودجه راه‌ها و اختصاص آن به حوزه ریلی اظهار داشت: اقداماتی که درطول دوران توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در کشور انجام گرفته به یک بازسازی ساختاری عمیق نیاز دارد. 
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: مهمترین نکته پایداری منابع مالی و تاب آوری اقتصاد حمل‌ونقل برای توسعه تمام زیربخش‌ها شامل زیرساخت، ناوگان، تبیین جایگاه بین‌المللی، ترانزیت، توسعه شبکه‌ها و مشارکت بین‌المللی است.
امینی با بیان اینکه «بعد از انقلاب با توجه به رشد جمعیت، تولید و خدمات عمده درباره کالاهای اساسی، خدمات خوبی در توسعه زیرساخت ها فراهم شده است» گفت: سالانه نزدیک به 2000 کیلومتر انواع راه و ریل در ایام دهه فجر افتتاح می‌شود، اما به دلیل اینکه به نفت وابسته هستند، سرمایه‌گذاری‌ها به صورت تدریجی است.
به گفته وی، چنانچه سیاست کلی برای تامین منابع مالی تعریف و جهت دهی شود دستیابی به این اهداف کار دشواری نیست و تنها نکته مهم «اتفاق عمل» است.  

هدف گذاری برای طراحی نقشه بازسازی ساختاری در وزارت راه و شهرسازی
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی با اشاره به هدف گذاری برای طراحی بازسازی ساختاری و استفاده از بودجه عمومی دولت برای توسعه زیرساخت‌ها در این وزارتخانه گفت: دوران رکود اقتصادی که هم اکنون با آن مواجه هستیم در گذشته نیز چندین بار سپری شده و تنها تفاوت در شدت آن است. 
وی بیان کرد: در گذشته مشکلات مربوط به عرضه نفت ، آوردن ارز به داخل، عدم ورود درآمد‌های نفتی به داخل کشور، کاهش میزان فروش، ثابت ماندن ارزش ریال نسبت به دلار و افزایش یافتن هزینه‌های عمومی دولت باعث غیر قابل حل شدن این معادله می‌شود. امینی همچنین یادآور شد: زمانی در ایران، دولت به دنبال اولویت‌بندی پروژه‌ها بود تا طبق این اولویت‌بندی بخشی از هزینه‌های عمرانی را کاهش دهد. اما تمام پروژه‌های در دست اجرا به مبلغ 163 هزار میلیارد تومان که برخی از آن از سوی مقامات محلی و برخی دیگر از سوی مقامات ملی درخواست می‌شود خاستگاه ملی دارد.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه «باید فکری شود تا خاستگاه ملی بر اساس درآمدها و چگونگی دستیابی به خدمت مورد نیاز مردم مشخص شود» گفت: اینکه چند روستا با یکدیگر تجمیع شوند تا از خدمات بهره‌مند گردند با فرهنگ و اقلیم ایران همخوانی ندارد. از این رو وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند با حجم انبوه خواسته و حجم کم منابع روبرو می شویم که نیازمند یک بازسازی ساختاری نظام تامین مالی است. 

 پیش‌بینی 190 هزار میلیارد تومان برای برنامه‌ ششم توسعه از سوی وزارت راه 
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیش‌بینی بودجه و اعتبارت مورد نیاز در برنامه ششم توسعه اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه حدود 190 هزار میلیارد تومان برای دستیابی به اهداف خود در زمینه‌های تامین ناوگان و زیرساخت، توسعه حمل و نقل حومه، انتقال حجم بار و مسافر میان مد‌های حمل‌ونقل نیاز داریم که اگر حدود 74 هزار میلیارد تومان در صورت تخصیص از سوی منابع عمومی دولت و بخشی دیگر از طریق فاینانس تامین شود در کل 46 درصد رقم مورد نیاز تامین خواهد شد که در مقایسه با نمودارهای جهانی نیز عدد معقولی است.
وی افزود: همچنین پس از بررسی مشخص شد که 43 درصد دیگر هم می‌تواند از طریق مشارکت بخش خصوصی، آورده صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی تامین شود و 11 درصد دیگر نیز از منابع داخلی شرکت و سازمان‌های تابعه تامین گردد.

 پیگیری واگذاری بخش نگهداری و بهره‌برداری راه‌آهن در پروژه‌های عملیاتی
معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مزایای تعریف پروژه‌های دارای قابلیت‌ اجرا و عملیاتی گفت: در این صورت علاوه بر اختصاص منابع خود به دنبال اجرای آن نیز خواهیم بود. البته وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم به دنبال واگذاری بخش‌های نگهداری و بهره‌برداری پروژه‌های عملیاتی با تمام مسئولیت‌های آن به بخش خصوصی است تا بدون مداخله دولت از محل ارائه خدمات درآمدزایی کند. 
به گفته وی، بخش خصوصی می‌تواند از منابع خود، صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی منابع مورد نیاز را تامین کند. امینی افزود: باید توجه داشت که منابع عمومی دولت قابلیت تامین هزینه مورد نیاز پروژه‌ها را نخواهد داشت و بر فرض انجام آن نیز توان نگهداری آن را ندارد. زیرا سالانه نزدیک به 2هزار و 500 میلیارد تومان برای نگهداری خطوط ریلی و 8هزار میلیارد تومان برای نگهداری راه‌ها نیاز است که با احتساب سایر هزینه‌های مورد نیاز این دو بخش به 30 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

موفقیت وزارت راه در کاهش سهم 5 درصدی حمل‌ونقل جاده‌ای 
به گفته این مقام مسئول، طبق برنامه ریزی انجام شده در سال 92 قرار شد به صورت میانگین، سالانه 5 درصد از حمل‌ونقل جاده‌ای کسر و معادل همین میزان به حمل‌ونقل ریلی و هوایی افزوده شود که طبق آمار به دست آمده از سال 92 تا امروز موفق عمل شده است.
وی یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی در برنامه ششم توسعه به دنبال افزایش سهم حمل‌ونقل مسافر به دوبرابر برنامه پنجم، یعنی افزایش 18 میلیون به 36 میلیون مسافر است. لذا ما نمی‌توانیم مانع برقراری پرواز در زاهدان یا محروم کردن 50 فرودگاه از توسعه شویم بلکه باید تمام شقوق حمل‌ونقل را به صورت متوازن توسعه دهیم.

عملکرد موفق حوزه هوایی
امینی با بیان اینکه «حمل‌ونقل هوایی از ریلی بهتر عمل کرده است» گفت: با توجه به اینکه حداقل سه فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور اضافه شده است، اما در افزایش بهره‌وری و کارآمد کردن سیستم در حمل‌ونقل هوایی با کمترین هزینه‌ها موفق‌تر عمل شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کاستی‌های بخش ریلی گفت: طی 4 سال اخیر در خصوص توسعه شبکه حومه‌ای که معضل اساسی کلانشهرهای کشور به شمار می‌رفت، اقدامات قابل توجهی مانند توسعه خطوط ریلی حومه‌ای ورامین-گرمسار و تهران-کرج، قزوین-زنجان صورت گرفته است که در صورت بهره‌برداری، زمان سفر از تهران تا قزوین به اندازه یک سفر درون شهری داخل تهران کاهش می‌یابد.
وی افزود: طبق سالنامه آماری مرکز آمار ایران، دولت یازدهم در نگهداری شبکه ریلی 30 درصد بیش از مدت مشابه دولت قبل کار انجام داده است.

نگاه متوازن وزارت راه و شهرسازی به شقوق حمل‌ونقل
امینی اظهارداشت: وزارت راه و شهرسازی نگاه متوازن به همه سیستم‌های حمل‌ونقلی دارد اما برخی از پروژه‌ها هزینه بیشتری می‌طلبد و منابع دولت نیز عمدتا اسناد خزانه یا اوراق بدهی است. 
به گفته وی، علت عدم توسعه حمل‌ونقل ریلی در گذشته، بی‌توجهی به پروژه‌های اثربخش بوده است. 
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: علی رغم اینکه ما از منابع مالی فاینانس دور افتاده‌ایم، اما به نظر می‌رسد اکنون بهترین راه توسعه شبکه ریلی استفاده از منابع فایناس یا سرمایه گذاری خارجی است. بنابر این تاکید ما اختصاص منابع عمومی دولت به طرح‌های غیرانتفاعی با نسبت حداکثری در شبکه جاده‌ای است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 204
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران