پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 562888 تاریخ : 1399/11/27-23:57:01
,15,
استقبال مشتریان نقش مهمی در فراگیر شدن پرداخت موبایلی دارد/ بانکها می توانند با تغییراتی اندک به این فناوری مجهز شوند

استقبال مشتریان نقش مهمی در فراگیر شدن پرداخت موبایلی دارد/ بانکها می توانند با تغییراتی اندک به این فناوری مجهز شوند

عدم نیاز به حمل کارت، امکان پرداخت سریع و امن، عدم امکان کپی برداری از کارت و ... از ویژگی های مهم سرویس پرداخت موبایلی مبتنی بر استاندارد EMV (کهربا) برای مشتریان است.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، مدیر اداره نظام های پرداخت این بانک با اشاره به اهداف نظام های پرداخت و خدمات بانکی در کشور گفت: اهداف نظام های پرداخت و خدمات بانکی در کشور بر سه پایه اصلی «امنیت» و «تنوع» و «سهولت کاربرد» بنا شده است و بانک ها در ارایه هر محصول جدید باید این سه موضوع را مدنظر خود قرار دهند. در سرویس کهربا نیز اصول فوق مدنظر قرار گرفته و ضمن ایجاد سهولت و سادگی و آسایش بیشتر در پرداخت های کارتی و ارتقای امنیت، به تنوع خدمات و سرویس هایی که در این حوزه قابلیت گسترش دارند نظیر پرداخت با رمز اول، پرداخت مبتنی بر ریسک مشتری، خدمات پرداخت بدون دریافت رمز و پرداخت بزن و برو مانند کارت مترو (tap&go) و ... توجه شده است.

داود محمدبیگی در خصوص سرویس کهربا گفت: به واسطه این سرویس، در واقع از هوشمندی موبایل به عنوان ابزار کارت بهره گرفته شده و کارت از موجودیتی منفعل و غیرفعال به موجودیتی فعال تبدیل شده است. براین اساس و به معنای دقیق در این خدمت پرداخت، از موبایل به عنوان ابزار پرداخت و کارت استفاده می شود.
وی با بیان اینکه استفاده از فیزیک کارت نزد مشتریان بانک ها از جذابیت زیادی برخورداد نیست و همواره یکی از مشکلات مردم در خدمات بانکی تعدد کارت های بانکی است که در این سرویس امکان تجمیع آنها در موبایل وجود دارد، افزود: یکی از ویژگی های مهم این طرح عبور از کارت های فیزیکی هوشمند بانکی و جایگزینی موبایل هوشمند با آن است که صرفه جویی قابل ملاحظه ای برای کشور خواهد داشت.

مقام مسئول بانک مرکزی با بیان اینکه پیشتر، این شیوه پرداخت جسته و گریخته در کشور انجام شده است، گفت: طی سال های گذشته برخی از بانکها و شرکت های پرداخت، اقداماتی در این زمینه انجام دادند. بر این اساس بانک مرکزی نیز نسبت به بومی سازی استاندارد EMV در کشور اقدام کرده است. در حقیقت این اقدام بانک مرکزی هم راستا کردن و هم افزایی تمام اقداماتی است که پیش از این توسط شرکت های پرداخت و بانکها انجام شده بود.

وی افزود: برای مثال برخی بانکها در شیوه های پرداخت به سمت کارت فیزیکی هوشمند و برخی برای نگهداری اطلاعات حساس کارت از فضای موجود روی سیم کارت رفته بودند. البته ذکر این نکته ضروری است که استفاده از فضا یا حافظه امن گوشی در کشور ما تقریباً غیرقابل دسترس است. در حقیقت بانک مرکزی با طرح کهربا تکلیف این موضوع را مشخص کرد. به بیان بهتر هم اکنون، بانک مرکزی برای بازیگران این عرصه مشخص کرده است که اطلاعات حساس کارت به چه شکل نزد صادرکننده و در فضای ابری نگهداری شده (به این تکنولوژی HCE یاHost Card Emulation) و نحوه دسترسی برنامک ها به آن چگونه است و پذیرندگان نیز باید از استاندارد EMV استفاده کنند و عملاً تکلیف حوزه کارت هوشمند مشخص شده است. اگرچه کماکان استفاده از حافظه سخت افزاری نیز امکان پذیر است اما با هزینه بالاتر.

مدیر اداره نظام های پرداخت با بیان اینکه در سرویس کهربا پرداخت برخط و برون خط پوشش داده می شود، تصریح کرد: به عبارت دیگر این امکان وجود دارد که مشتری بدون نیاز به اتصال برخط به اینترنت اقدام به انجام تراکنش کند. این موضوع می تواند تا حد زیادی در آینده ضمن ایجاد سهولت برای مشتریان باعث کاهش حجم تراکنش های برخط شده و نتیجه آن کاهش هزینه انجام تراکنش است.

محمدبیگی افزود: بر اساس آمار شرکت شاپرک در حال حاضر قریب به 40 درصد کارت خوان ها فعلاً قابلیت پشتیبانی از خدمت NFC را دارند. اما برای پوشش حداکثری در این استاندارد علاوه بر NFC، راهکارهای ارتباطی دیگری همچون QR کد Di-Wi, نیز قابل استفاده است. برای دستگاه های کارت خوانی که از فناوریNFC پشتیبانی نمی کنند، می توان از سایر مدل های ارتباطی استفاده کرد و این موضوع مشکل بازدارنده ای برای اجرا و فراگیر شدن این پروژه نیست.

وی با بیان اینکه کارت های مغناطیسی موجود به سادگی قابل کپی برداری است گفت: در حالی که در طرح کهربا عملا کارت قبل از انجام تراکنش اقدام به شناسایی ابزار پذیرش می کند این یعنی هوشمندی و فعال بودن کارت نسبت به ابزارهای پذیرش.

محمدبیگی با بیان اینکه این فناوری یک «امکان» و «انتخاب» است که در اختیار مشتریان قرار گرفته است، عنوان کرد: مشتری می تواند از سرویس کهربا در پرداخت موبایلی خود بهره مند شود و یا از کارت فعلی خود برای پرداخت هایش استفاده کند. لذا به واسطه این قابلیت، تنها یک محصول به سبد محصولات پرداخت کارتی اضافه می شود و فعلا قرار نیست تمام کارتهای فیزیکی حذف شود و قاعدتاً در صورتی که موبایل مشتری از این قابلیت پشتیبانی کند، می تواند از خدمت مذکور بهره مند شود.

وی درباره مشتریانی که گوشی هوشمند ندارند و یا حتی گوشی هوشمند دارند و مایل به استفاده از این ابزار نیستند، گفت: این افراد کماکان می توانند از کارت مغناطیسی خود استفاده کنند. اما به دلیل مزایای طرح و سادگی کاربری آن پیش بینی می شود به سرعت مورد استقبال مردم به خصوص قشر جوان کشور قرار گیرد. عدم نیاز به حمل کارت، امکان پرداخت سریع و امن، عدم امکان کپی برداری از کارت و ... از ویژگی های مهم طرح یاد شده برای مشتری است.

مقام مسئول بانک مرکزی با بیان اینکه ملحق شدن شبکه بانکی به این فناوری کار چندان پیچیده ای نیست، گفت: در حال حاضر تجهیز و ملحق شدن یک بانک و یک شرکت پرداخت (PSP) به این طرح نشان از آن دارد که این طرح، امری شدنی و ممکن است. البته همانطور که گفتم بانکها می توانند با تغییراتی اندک به این فناوری مجهز شوند. درخصوص شرکت های پرداخت (PSP) نیز براساس هماهنگی های صورت گرفته، امیدواریم در آینده تعداد زیادی از این شرکت ها تغییرات را متناسب با فناوری یاد شده اعمال کنند.

وی ضمن تأکید بر توجه به عنصر مروز زمان در پیاده سازی و اجرایی کردن فناوری های نوین گفت: باید توجه داشت که مدتی زمان لازم است تا یک فناوری نوین در تمام حوزه های کسب وکار به جایگاه مطلوب دست یابد. در عین حال استفاده و خو گرفتن مردم با فناوری های نوین نیز امری زمان بر است. طبیعتاً بخشی از این مهم نیز به نوع استقبال مردم از فناوری جدید بازمی گردد. لذا باید منتظر ماند و دید که مردم تا چه اندازه از این نوع جدید پرداخت استقبال می کنند. از این رو عنصر زمان در حوزه فناوری های نوین بسیار تعیین کننده است و نمی توان به یک باره و ظرف مدتی کوتاه تمام حوزه پرداخت به این تکنولوژی منتقل شود.

مدیراداره نظام های پرداخت بانک مرکزی با تأکید بر اینکه ضروری است در حوزه پرداخت تنوع محصولات وجود داشته باشد، عنوان کرد: ضروری است این انتخاب را به مشتریان بدهیم که از بین محصولات مختلف، گزینش کنند. برای مثال مشتریان می توانند از پرداخت هوشمند موبایلی، کارتی، کیف پول، حسابی و غیره استفاده کند.

محمدبیگی یادآور شد: البته بانک مرکزی درصدد است که این آمادگی را هر چه سریع تر در زیرساخت های فناوری شبکه بانکی فراهم کند. در این زمینه در صورتی که برخی الزامات در این حوزه اعم از مشخص شدن مبالغ و سقفی که قرار است بدون رمز پرداخت شود و سایر الزاماتی که مرتبط با حوزه فناوری بانکها و شرکتهای پرداخت است، مشخص شود، شاهد گسترش هرچه بیشتر این فناوری خواهیم بود.

وی در پایان افزود: همچنین در حال حاضر تعداد دیگری از بانکها آماده ملحق شدن به این طرح هستند و مقرر است که آزمون های لازم برای آنها در این هفته انجام شود.


ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 185
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران