سلب امتیاز فرایندی است که مجوز حضور مشترک در شبکه لغو و امتیاز استفاده شماره از مشترک سلب می شود و اپراتور می تواند شماره تخصیص داده شده را به اشخاص دیگر واگذار کند. همچنین در روش های مختلف اطلاع رسانی به مشترک، اپراتور باید درباره افزایش یا کاهش اعتبار، میزان اعتبار باقیمانده، قطع یک طرفه و دوطرفه، وضعیت اعتبار و سایر موارد ضروری با استفاده از روشهای ارتباط تلفنی و یا ارسال پیامک و یا با استفاده از سایر روشهای ارتباطی بدون دریافت هزینه به مشترک اطلاع رسانی کند.
مقررات استفاده از سیم کارت اعتباری
دارنده پروانه فقط پس از ثبت نام، اجازه حضور در شبکه و مجوز استفاده از خدمات را به مشترک می دهد. اپراتور با اتمام اعتبار مشترک می تواند پس از اطلاع رسانی لازم برای قطع یک طرفه شماره اقدام کند.
اگر مشترک هیچگونه تراکنشی (شامل: مکالمه، پیامک و ...) در طول یک بازه زمانی سه ماهه نداشته باشد، درصورت عدم کارکرد در مدت سه ماه توسط مشترک، دارنده پروانه می تواند درصورت وجود اعتبار پس از اطلاع رسانی به ازای هر دوره یک ماهه به میزان حداکثر تعرفه 20 دقیقه مکالمه پایه برای جبران هزینه های نگهداری شبکه و ارتباط از اعتبار مشترک کم کند و در این صورت مشترک مجاز است از باقیمانده اعتبار خود استفاده کند. همچنین اگر مشترک اعتبار ریالی نداشته باشد اپراتور می تواند پس از اطلاع رسانی سیم کارت را به صورت دوطرفه قطع یا سلب امتیاز کند.
با انجام هر تراکنش از طرف مشترک، بازه زمانی مجدد (به مدت سه ماه) برای مشترک تعیین می شود و آخرین تراکنش مبنای شروع مهلت سه ماهه خواهد بود. دارنده پروانه می تواند درصورت عدم انجام تراکنش از سوی مشترک تا اتمام اعتبار سیم کارت، برای جبران هزینه های نگهداری شبکه و ارتباط از اعتبار مشترک کم کند.
دارنده پروانه می تواند در وضعیت قطع یک طرفه و دوطرفه سیم، تمامی خدمات سیم کارت را مسدود کند ولی موظف است امکان تماس با کدهای خدماتی اضطراری ملی را برای مشترک برقرار کند. در وضعیت قطع دوطرفه، دارنده پروانه موظف است شماره مشترک را تا زمان سلب امتیاز حفظ کند. دارنده پروانه موظف است اطلاعات مربوط به نحوه ثبت نام، غیرفعال کردن، قطع یک طرفه، قطع دوطرفه و سلب امتیاز را در قرارداد با مشترکین خود ارایه کند.