به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی صبح امروز در پاسخ به سوالی درخصوص زمان دقیق افتتاح آزادراه تهران – شمال اظهار داشت: طبق توافقات صورت گرفته با رئیس سابق بنیاد مستضعفان قرار گذاشته شد تا پایان شهریور این پروژه تمام و به صورت آزمایشی افتتاح شود.
وی ادامه داد: در بازدیدهایی که رئیس قدیم و جدید بنیاد مستضعفان از این پروژه داشتند، تاکید بر این بود که پس از اتمام کامل آن افتتاح صورت بگیرد که مجموعه وزارت راه و شهرسازی نیز روی این موضوع تاکید داشته و پس از پایان کار افتتاح خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در شرایط فعلی و در بازدیدهای صورت گرفته از این عملیات عمرانی، پروژه به اتمام رسیده و نصب تجهیزات مراحل پایانی را میگذراند. با این حال با توجه به اینکه این اتوبان یک مسیر هوشمند است، نیازمند یک سری مقدمات برای عبور و مرور مردم است. این مقدمات شامل نصب دوربین کنترل ترافیک و مدار بسته، سیستم مدیریت راه ها،سیستم مدیریت تونل، تجهیزات و نیروی انسانی است که باید برای انجام عملیات آموزش دیده باشند.
وی ادامه داد: این آزاد راه یک اتوبان یا یک جاده معمولی نیست که مردم برای فرار از ترافیک از آن عبور کنند بلکه مسیری کاملا هوشمند با پیشرفتهترین تکنولوژی دنیا در زمینه راه و ساختمان ساخته شده است.
وی گفت: در این مسیر بزرگترین تونل به طول پنج کیلومتر احداث شده است که قطعا این تونل نیازمند تجهیزات و جت فنهای قوی است، البته تونلهای عظیم این آزاد راه به تنهایی به یک سیستم مدیریتی مجزا نیازمند است. کار فاز یک این آزاد راه از لحاظ سخت افزاری به پایان رسیده است. آمارها نشان میدهد که در این آزاد راه بیش از 2100 نفر فعالیت میکنند. هفته گذشته بازدیدی از این مسیر داشتیم که میزان تلاش نیروی کار برای پایان این فاز قابل مشاهده بود.
محمد اسلامی با اشاره به اینکه تا حدودی عملیات قالببندی سازههای بتنی ورودی تونلها در پروژه آزادراه تهران – شمال زمان بر بود، گفت: این مرحله از عملیات تا آخر مرداد به پایان میرسد. مراحلی نظیر شست و شو، رنگ آمیزی، کابل کشی و نصب پایه چراغها، کارهایی است که باید انجام شود که تا پایان مرداد یا اوایل شهریور به پایان خواهد رسید.
وی افزود: بنیاد مستضعفان موظف به استقرار نیروی انسانی در این راه است، این نیروها هر چه سریع ترباید در آزاد راه تهران شمال حضور پیدا کرده و روند فعالیت در این آزاد راه را تمرین کنند. برای افتتاح این آزاد راه 2 مرحله در نظر گرفته شده است که مرحله نخست در پایان فصل تابستان خواهد بود و افتتاح آن آزمایشی است و سپس در مرحله دوم با عبور ازمرحله آزمایشی، مرحله رسمی افتتاح آن تا پایان سال با حضور رئیس جمهور عملیاتی خواهد شد.
این عضو کابینه دولت دوازدهم در پاسخ به این سوال که طبق قول سازمان برنامه بودجه مبنی بر تخصیص 300 هزار میلیارد تومان بودجه به این پروژه این نهاد برای تخصیص منابع اوراق منتشر کرد تا در بورس تامین مالی شود، گفت: طبق جلسات مختلف قول من به پیمانکاران این بود که تا پایان خرداد پول پرداخت شود، اما بالاخره شرایط مالی به گونهای است که تخصیص برخی منابع سخت است، با این حال چون دولت در این باره بسیار حساس و دقیق است، این منابع عملیاتی شد.
اسلامی بیان کرد: چیزی از مردم پنهان نداریم و وعده بیپایه و اساس به مردم نمیدهیم برخی قصد دارند به مردم القا کنند که این پروژه وعده است و عملیاتی نمیشود که من قطعا این قول را به مردم میدهم فاز یک آزاد راه تهران شمال تا پایان سال به طور رسمی افتتاح خواهد شد. طبق بازدیدی که جناب نوبخت از این آزاد راه داشتند متوجه شدند که منابع مالی با تاخیر تامین شده است، ولی به هرحال وظیفه مهندسان و کارگران این مسیر ساخت و تحویل خدمات به مردم ایران است.
این مقام مسئول بیان کرد: نکته مهمی که درخصوص آزاد راه تهران شمال وجود دارد این است که هر آنچه که باید برای این مکان نصب شود، خریداری و در کارگاه ذخیرهسازی شده است در نتیجه نگرانی برای تامین این قطعات وجود ندارد، اما دلایل تاخیر در افتتاح وجود حساسیت در کابل کشی میان اتوبان و جت فنها بود که این مراحل نیز به پایان رسیده است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: این اتوبان اولین مسیر تمام بتنی است که در کشور راه اندازی و افتتاح میشود و خود سازه ورودی آن که با بهترین مهندسی ساخته شده به عنوان یک مکان گردشگری تلقی میشود. تاریخ قطعی افتتاح این پروژه اعلام میشود.
وزیر راه و شهرسازی درباره تامین امنیت راه به ویژه در مسیر اردوگاههای دانش آموزی و کاهش تصادفات اظهار کرد: هر تصادفی علت مخصوص به خود را دارد که باید به آن رسیدگی شود. آموزش و پرورش هم باید برای کاهش حوادث اردویی از مربیان و بنگاههایی که دارای صلاحیت هستند، استفاده کند.
وی با تاکید بر استفاده از خودروهای ایمن و دارای مجوز برای برپایی اردوهای دانشآموزی ادامه داد: در مواردی مشاهده کردیم که خودروهای خارج از رده را برای اردوی دانش آموزی استفاده کردهاند یا وسیلهای که مجوز نداشته به کار گرفته شده است.
وزیر راه و شهر سازی تصریح کرد: مسیرهایی که در کشور داریم کاملا ایمن هستند و باید بر اساس استانداردهای در نظر گرفته شده برای این جادهها، در آنها رانندگی شود.
اسلامی ادامه داد: در جادههای دو طرفه حداکثر سرعت در روز 95 و شبها 80 کیلومتر در ساعت است که اگر چنین استانداردهایی رعایت شود هرگز با تصادفهای خطرناک مواجه نمیشویم. البته اگر جادهای نقص داشته باشد وزارت راه و شهرسازی حتما باید وارد عمل شده و این مشکل را برطرف کند و برای بررسی مسیرهای دقیق باید به طور موردی به ما اطلاع رسانی شود تا پیگیریهای لازم را داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت راه و شهرسازی برای مقابله با زمین خواری، گفت: وزارت راه به لحاظ حقوقی و قضایی پروندههای بسیار زیادی از زمینخواری را در محاکم تشکیل داده و با افرادی که اراضی دولتی را تصرف کردهاند، برخورد میکند؛ تعداد این پروندهها بسیار زیاد است و تمامی آنها در فرآیند رسیدگی قرار گرفتهاند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تعدادی از اراضی که تصرف شده بود، احقاق حق شدند و تعدادی به صورت فیزیکی توسط یگان حفاظت وزارت راه و شهرسازی رفع تصرف و بقیه آن هم در فرآیند دادرسی قرار دارند. ضرورت دارد که در زمان انجام معاملات، کنترل و بازداشت افراد متخلف انجام دهیم. همچنین طرح کاداس باید به زودی در کشور انجام شود تا مشخصات تمامی اراضی معلوم و فیریز شود.
اسلامی با بیان اینکه موضوع زمین خواری از ابتدای انقلاب تاکنون رخ داده است، گفت: زمانی که روستا به شهر تبدیل شد، باید اراضی که جزء منابع طبیعی بودند به وزارت راه منتقل میشدند، اما این اتفاق نیفتاد و زمینها تبدیل به اراضی شهری شدند؛ لذا در این فرآیند نقل و انتقال و این تغییر ماهیتها از روستا به شهر یا گسترش شهرها، معمولا خلاهایی به نام مثتسنیات اتفاق میافتد.
این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: کسانی که زمینخوار حرفهای هستند، با به جریان انداختن اسناد جعلی، ادعای مالکیت میکنند؛ زمینخواری پس از انقلاب به دلیل رشد و گسترش شهرها، زیاد شد که اکثر آنها با جعل سند و سوء استفاده از غفلت دستگاهها و کم کاری آنها صورت گرفت.
اسلامی تاکید کرد: خوشبختانه اکنون در بحث مقابله با زمین خواری یکپارچگی شکل گرفته و تمامی دستگاهها از هوشیاری بالاتری برخوردار هستند، همچنین دستگاهها سیستمهایی را به کار گرفتهاند که توسط بانکهای اطلاعاتی که ایجاد کردند، اشراف بیشتری به داراییها دارند، از این رو روند دست اندازی رو به کاهش است. تلاشش ما این است که بتوانیم تسلط دیجیتالی به اراضی پیدا کنیم تا کسی نتواند دست اندازی حقوقی و ملکی انجام دهد.
وزیر راه و شهرسازی درخصوص انعقاد تفاهمنامه ساخت 50 هزار واحد مسکونی با ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، گفت: بهدلیل آنکه هنوز نقاط ساخت این واحدها و همچنین تعداد این واحدها مشخص نبود، مقرر شد معاونان هر دو حوزه جهت شناسایی شهرها و همچنین نقاط ساخت آنها بررسیهای بیشتری را انجام دهند. این تفاهمنامه کلی بوده و در قالب ایجاد تحرک در بازار مسکن است.
وی با اشاره به اینکه بر اساس نیازسنجیهای صورت گرفته باید نیازهای دهکهای پایین جامعه را هم پوشش دهیم و انعقاد این تفاهمنامه نقش مؤثری در بهبود وضعیت مسکنی دهکهای پایین جامعه ایفا میکند، اظهار داشت: واحدهای تولید شده در قالب این تفاهمنامهها میتواند در جریانسازی تولید مسکن نقشآفرینی کند و به عنوان یکی از موتورهای محرک جامعه به شمار میرود.
اسلامی درباره ساخت 400 هزار واحد مسکونی گفت: جامعه هدف این واحدها مردم هستند و قراردادها و تفاهمنامههایی که با ارگانهای مختلف جهت ساخت مسکن منعقد میشود به این 400 هزار واحد مسکونی اضافه میشود.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: ساخت این واحدها به گونهای است که وزارت راه و شهرسازی اراضی خود را در اختیار سازندگان قرار میدهد و طبق تفاهمنامهای که با سازندگان منعقد میشود بخشی از این 400 هزار واحد در شهرهای جدید ساخته شده و برخی دیگر هم در قالب اتمام مسکن مهر و همچنین تعدادی هم در قالب بافتهای فرسوده انجام میشود.
وی افزود: به دنبال آن هستیم که شهرکهایی را با همکاری شرکتهای عمرانی جدید تأسیس کنیم و محیطهای مسکونی متفاوتی را در شهرهای جدید احداث کنیم. مصوبه احداث این شهرها را ابلاغ کردهایم و 17 شهر جدید در این حوزه شناسایی شده است.