به گزارش بانک و صنعت به نقل ازروابط عمومی پژوهشکده بیمه، تحولات صنعت بیمه در سطح جهانی و ملی موجب شده است که نهادهای نظارتی بیمه نیز ضرورت انجام تغییرات را احساس نمایند. از سوی دیگر صنعت بیمه کشور اخیرا با پویایی ها و تحولاتی در ساختار صنعت بیمه مواجه شده است. تاسیس شرکت های بیمه جدید، گسترش فعالیت استارتاپ ها، تحول دیجیتال و تغییراتی از این دست موجب شده که سیاستگذاران و مسئولان صنعت بیمه، پیش بینی الزامات و شرایط سیستم نظارتی مورد نیاز برای شرایط جدید بازار بیمه را در دستور کار خود قرار دهند.
با توجه به این موضوع مهم میز تخصصی مطالعات مدیریتی بیمه پژوهشکده بیمه، اقدام به تهیه گزارش پژوهشی با عنوان «ارزیابی تطبیقی ساختار منابع انسانی و مقررات نهاد ناظر بیمه ای برای پاسخگویی به توسعه شرکت ها و نهادهای بیمه ای کشور» نموده است. این گزارش با هدف مطالعه تطبیقی و شناخت ساختار بهینه منابع انسانی و مقررات نهاد ناظر در کشور توسط دکتر شاهین طیار راهبر میز تخصصی مطالعات مدیریتی بیمه پژوهشکده بیمه تهیه شده است.
در این مطالعه به منظور دستیابی به درک درستی از ساختار و مقررات نهاد ناظر بیمه ای در کشورهای مختلف، ساختار نهادی تنظیم و نظارت بر بیمه با محوریت منابع انسانی و مقررات نهاد ناظر بیمه ای در 50 کشور شامل 28 کشور عضو OECD و 22 کشور غیر OECD مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین روندهای جدید صنعت و تأثیر احتمالی آن ها بر فرایندهای نظارتی و تنظیم گری با استفاده از نتایج نظرسنجی مرکز مشاوره مدیریت الیور-وایمن بررسی و تحلیل شده است. سپس به بررسی شرایط حاکم بر نظارت و تنظیم گری بیمه در آینده و آثار روندهای پیش روی صنعت بیمه در ساختار و مدیریت منابع انسانی نهاد ناظر در جهان پرداخته شده است.
در نهایت بر اساس یافته های پژوهش، توصیه هایی برای لحاظ در برنامه ها و اتخاذ اقدامات اجرایی در راستای ایجاد ساختار بهینه منابع انسانی و مقررات نهاد ناظر پیشنهاد گردیده که از جمله آن ها می توان به شناخت وجوه تمایز میان شرایط موجود ایران و استانداردهای بین المللی؛ تفکیک وظایف تنظیم گری و نظارت بیمه؛ بررسی جزییات و اجزای بودجه نهاد ناظر؛ پایش مداوم شاخص سرانه حق بیمه ناخالص کارکنان نهاد ناظر؛ توجه به نظرات موافقان و مخالفان ترتیبات نهادی موجود؛ اولویت بندی اهداف و ماموریت های نهاد ناظر؛ تغییر در ساختار منابع انسانی و مقررات حاکم بر بازار بیمه، تغییر کانون نظارت از نهادها به سمت فعالیت ها؛ اطمینان از سلامتی و رفتار شرکت ها؛ توجه به کیفیت منابع انسانی (فرهنگ، رفتار، مشوق ها)، حاکمیت داده ها و زیرساخت های فنی و دانش؛ اصلاح ساختارهای سازمانی نهاد ناظر؛ تقویت ساختارهای نظارتی برای پشتیبانی از دیجیتال سازی؛ ایجاد مراکز ارزیابی کفایت داده ها، روش های تجزیه وتحلیل و فناوری؛ مهارت افزایی و بازآموزی نیروی انسانی؛ ارتقای جذابیت و هدفمندی مشاغل بیمه مرکزی؛ جریان سریع اطلاعات و دانش فنی در سرتاسر سازمان؛ و تقویت زیرساخت های سخت افزاری و فضای ذخیره سازی داده ها اشاره کرد.
علاقه مندان برای مشاهده و دریافت متن کامل گزارش می توانند به وب سایت پژوهشکده بیمه و یا به نشانی https://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1567/ مراجعه نمایند.