حبیب اله در این نشست گفت: نکته مهمی که در آسیب شناسی و ارائه راه حل های ناظر بر افزایش کارایی ابزارهایی مانند SCF باید موردتوجه قرار داد این است که شبه ابزارهایی با همین کارایی که در حال حاضر نیز در زنجیره تأمین مالی مورداستفاده قرار می گیرند با کارکردهای واقعی و درست خود فاصله دارند.
عضو هیات مدیره بانک شهر ادامه داد: به عنوان مثال آنچه در عمل اتفاق می افتد با کارکردی که از ابزارهایی نظیر اوراق صکوک یا برات کارت انتظار داشتیم به شدت فاصله دارد؛ به محض اینکه یکی از این ابزارها در اختیار حلقه دوم زنجیره قرار می گیرد آن را نقد می کند و عملاً تأمین مالی و انتقال تعهد از حلقه قبلی به حلقه بعدی زنجیره اتفاق نمی افتد.
معاون فناوری اطلاعات بانک شهر تصریح کرد: این رفتار از دو خاستگاه نشات می گیرد؛ تورم مزمن در اقتصاد ایران که حفظ ارزش پول را به یکی از دغدغه های اصلی بخش واقعی اقتصاد تبدیل کرده و دیگری نیز فقدان شمولیت ابزارها است. به عنوان مثال می توان به چک الکترونیکی اشاره کنم؛ این ابزار در بانک مرکزی تعریف شده و اجرای آن به تمام بانک ها الزام شده و برخی از بانک ها هم چک الکترونیکی را عملیاتی کرده اند؛ اما تا زمانی که بسترهای لازم برای پذیرش این چک ها در تمامی شبکه بانکی فراهم نباشد و امکان صدور آن در تمام بانک ها فراهم نشده باشد حتی همان بانک های پیشرو نیز در استفاده از آن چالش خواهند داشت. ابزارهای اعتباری مانند SCF هم همین گونه هستند و تا استفاده از آن ها شمولیت پیدا نکند از کارایی لازم برخوردار نخواهند بود.
حبیب اله گفت: نکته بسیار مهمی که به نظر می رسد مغفول واقع شد این است که از مدخل فناوری نمی توان به ابزارها و محصولاتی مانند زنجیره تأمین مالی وارد شد؛ بلکه با درنظرگرفتن نیاز کسب وکارها باید محصول را طراحی و عرضه کرد. در غیر این صورت دچار چالش هایی می شویم که اکنون برخی از آن ها را مشاهده می کنیم.
وی با بیان اینکه ضرورت این دقت نظر در نحوه گسترش استفاده از ابزارهای جدید در لایه های دیگری نیز مطرح است،گفت: یکی از این لایه ها، درون بانک هاست. واقعیت این است که نیروهای ما در بانک ها هم چندان با ابزارهای جدید آشنا نیستند و حتی اگر با برگزاری دوره های آموزشی و کارگاه های دانش افزایی با ادبیات روش ها و ابزارهایی مانند تأمین مالی زنجیره ای آشنا شده باشند تا وقتی از نظر فکری نسبت به ضرورت گسترش این روش ها و فوائد آن ها اقناع نشده باشند ما در خط مقدم ترویج و تشویق بازیگران دیگر دچار اختلال هستیم.
حبیب اله درباره اینکه بانک ها برای گسترش استفاده از SCF باید چه اقداماتی انجام دهند، گفت: اقدامات بانک ها را می توان در سه لایه دسته بندی کرد؛ لایه اول هسته یا همان کُر بانک است. تا تغییرات و آمادگی های لازم در این هسته ایجاد نشود، طراحی محصولات و مدل های مختلف تأمین مالی زنجیره ای عملاً فایده و نتیجه ای نخواهد داشت. در لایه دوم که بیشتر از جنس کسب وکار است باید به این نکته توجه داشت که صنایع مختلف، به مدل های مختلف و مختص خود در طراحی محصول SCF نیاز دارند و نمی توان یک مدل SCF را برای صنایع مختلف استفاده کرد. به عنوان مثال ما در بانک شهر هم باید برای شهرداری ها مدل مناسب تأمین مالی زنجیره ای طراحی و عرضه کنیم و هم برای صنایع حوزه انرژی و همچنین برای شرکت های حوزه داروسازی محصولات متناسب با نیازشان طراحی و عرضه کنیم.
معاون فناوری اطلاعات بانک شهر گفت: لایه سوم کمی برون بانکی است و به تعامل بانک ها با بانک مرکزی گره خورده است؛ بانک مرکزی باید اجازه و امکان تنوع بخشی به ابزارهای SCF را به بانک ها بدهد. ابزارهای مجاز در حال حاضر بسیار محدود است و این قابلیت را که برای مشتریان مختلف، مدل های مناسب با نیازشان طراحی کنیم را از ما گرفته است.
گفتنی است هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر ایجاد فرصت و فضای مناسب برای گفت وگو و تبادل نظر میان فعالان و کارشناسان حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیکی را یکی از مسئولیت های خود در راستای ایفای نقش تسهیل گرانه برای پیشبرد هر چه بهتر و سریع تر فرایند تحول دیجیتالی در اکوسیستم کشور می داند و بر همین اساس اقدام به برپایی نشست های تخصصی با عنوان «کافه تیف» کرده است.