پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 308135 تاریخ : 1396/08/14-15:14:58
,10027,
آخرین وضعیت توسعه واسطه‌گری‌های اینترنتی بیمه در دنیا

آخرین وضعیت توسعه واسطه‌گری‌های اینترنتی بیمه در دنیا

بیمه مرکزی آخرین وضعیت توسعه واسطه‌گری‌های اینترنتی بیمه در دنیا که به بررسی تحولات بیمه‌های تجاری می‌پردازد را منتشر کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل ازبیمه مرکزی، نشریه سیگما که به بررسی تحولات بیمه‌های تجاری در دنیا می‌پردازد و توسط یکی از موسسات وابسته به شرکت بیمه اتکائی سوییسی منتشر می‌شود در جدیدترین شماره خود ضمن بررسی وضعیت کلان صنعت بیمه جهان در سال 2016، بخش ویژه و مفصلی را به فروش الکترونیکی بیمه اختصاص داده است.

در بخشی از این گزارش، انواع جدید واسطه‌گری بیمه بررسی شده است. بر اساس گزارش جدید سیگما، یکی از انواع جدید واسطه‌های مالی بیمه که طی سه سال گذشته گسترش پیدا کرده است، "واسطه های آنلاین"(online-aggregators) موسوم به "وبسایت‌های مقایسه قیمت"(PCW ها) است. در ایران نیز اخیراً چند PCW ایجاد و در زمینه بازاریابی بیمه به صورت اینترنتی فعالیت می‌کنند.

اهم یافته‌های گزارش سیگما در این مورد به شرح زیر است:

فناوری‌های جدید، بدون اینکه سایر واسطه‌های مالی(نماینده‌ها و بروکرها) را حذف کنند، انواع جدیدی از واسطه‌های بیمه‌ را توسعه داده است. در همین راستا، واسطه‌های سنتی با تکامل و بکارگیری تکنولوژی‌های دیجیتالی، روابط متقابل خود با مشتریان را اعم از چهره به چهره و یا از راه دور بهبود می‌بخشند. PCW ها به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهند که محصولات بیمه‌ای مختلف را با هم مقایسه کنند، آخرین نرخ‌های بیمه‌نامه مورد نظر خود در بازار را به سرعت دریافت کنند و فرآیند خرید بیمه‌نامه منتخب خود را یا در پورتال  PCW یا نماینده و یا شرکت بیمه مورد نظر کامل نمایند. در نمودار زیر توزیع جغرافیائی PCW ها بر اساس سال تقریبی شروع فعالیت آنها در میان کشورهای دنیا نمایش داده شده است.

خریداران بیمه در بریتانیا، فعال‌ترین بهره‌برداران از PCW ها هستند. PCW ها، اکنون به کانال مهمی برای فروش بیمه‌های اتومبیل و درمان در آلمان، ایتالیا، اسپانیا و به میزان کمتر در فرانسه تبدیل شده‌اند و در 18 کشور از 20 کشور آمریکای لاتین نیز آغاز به فعالیت کرده‌اند. در هند نیز تعداد آنها از 20 مورد تجاور کرده که سه چهارم آنها پروانه فعالیت خود را در سال های 2015 و 2016 دریافت کرده‌اند.  

در ابتدای کار تمرکز PCW ها عمدتاً روی بیمه‌های اتومبیل بود اما اکنون تعدادی از این واسطه‌ها، طیف گسترده‌ای از سایر بیمه‌های شخصی را نیز از قبیل بیمه‌های مخصوص خانوار و مسافرتی و همچنین برخی از پوشش‌های بیمه زندگی مانند بیمه زندگی به شرح حیات پیشنهاد می‌کنند. سایت های مقایسه و خرید بیمه‌نامه‌های مربوط به کسب و کارهای کوچک هم در سال های اخیر فعال شده است هر چند هنوز تمرکز آنها در بازارهای پیشرفته است.   

با وجود همه آنچه بیان شد نفوذ PCW ها بخاطر تسلط کانال های سنتی و همچنین هزینه‌های بالای بازاریابی و برندسازی، پایین است. در آمریکای شمالی هنوز فقط کمتر از 5 درصد بیمه‌نامه‌های اتومبیل از این طریق خریداری می‌شود. در ژاپن سهم PCW ها از بازار بیمه حدود 5 درصد است.

موفقیت PCW ها در بریتانیا نیز به پشتوانه مخارج تبلیغاتی معنی‌دار و قابل توجه به دست آمده است، همچنین آنها در کنار بیمه، امکان مقایسه قیمت برای چندین محصول دیگر از قبیل ارتباطات مخابراتی و خدمات تلفن همراه، مبدل‌های انرژی و ... را هم فراهم می‌کنند که به صورت معنی‌داری بر قدرت برندسازی آنها می‌افزاید. در بریتانیا حتی برخی بیمه‌گران در حال ایجاد سایتهای اختصاصی خود برای مقایسه بیمه‌نامه هستند.   

بی‌میلی برخی از شرکت های بیمه برای همکاری با PCW ها نیز رشد و توسعه آنها محدود کرده است. به عنوان مثال در آلمان سه شرکت از 10 شرکت بیمه اول که شامل بزرگترین بیمه‌گرهای المانی هستند با سایت های مقایسه بیمه همکاری نمی‌کنند. به همین ترتیب برخی از شرکت های بیمه بزرگ آمریکایی نیز فعلاً با PCW ها کار نمی‌کنند. با این حال، علامت هایی وجود دارد که نشان می‌دهد این بی‌میلی در نزد بیمه‌ها در حال تغییر است. یک نظرسنجی که اخیراً انجام شده نشان می‌دهد بیمه‌گران در حال متناسب‌سازی محصولات خود با کانال های فروش متنوع هستند و استفاده از PCW ها در آینده را بیشتر از قبل مد نظر قرار داده‌اند.  

نبود شفافیت در ارتباط با چگونگی کسب درآمد از سوی PCW ها و بدگمانی نسبت به نتایج جستجوهای اینترنتی که به سمت شرکت های بیمه خاص اریب دارد در برخی بازارها به شهرت و اعتبار این واسطه‌ها صدمه زده است. در نتیجه، حساسیت و توجه نهادهای ناظر به عملکرد PCW ها از جهت رعایت منافع مصرف‌کننده‌ها افزایش یافته است. برای مثال "نهاد ناظر بازار و رقابت بریتانیا" در سپتامبر 2016، مطالعه‌ای را روی ابزارهای مقایسه‌ دیجیتال جهت ارزیابی شفافیت مدل‌های کسب و کار PCW ها و چگونگی تأمین منافع مصرف‌کنندگان و ارتقای رقابت سالم انجام داد.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 201
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران