به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، از چندی پیش بیمه مرکزی دستور حذف نسخه فیزیکی بیمه نامه ها از اول خردادماه را صادر کرد که دلیل آن نیز تسهیل دسترسی بیمه گذاران بیمه شخص ثالث به اطلاعات بیمه نامه های خودو خدمات بیمه ای به آنها بدون نیاز به ارائه نسخه فیزیکی بیمه نامه اعلام شد.
از این رو شرکت های بیمه موظف شدند زیر ساخت های لازم را برای دسترسی و اخذ الکترونیکی کلیه اطلاعات بیمه نامه شخص ثالث صادره با حذف امنیت شخصی اشخاص برای بیمه گذاران فراهم کند.
در عین حال شرکت های بیمه ای باید کلیه فرآیندهای صدور و پرداخت خسارات بیمه نامه شخص ثالث از جمله فروش و تمدید بیمه نامه، اعمال تخفیف عدم خسارات و رسیدگی و پرداخت خسارات را بدون نیاز به ارائه بیمه نامه فیزیکی را انجام می دادند.
اما بعد از این تصمیم بیمه مرکزی و لازم الاجرا شدن آن از اول خرداد ابهاماتی زیادی در این رابطه مطرح شد و البته انجمن های صنفی بیمه اعتراض کرده و متعقد بودند چنین طرحی موجب حذف نمایندگی های بیمه خواهد شد.
یک سری مسائل دیگری نیز مطرح بود از جمله این که خودروها و موتورسیکلت های فاقد بیمه در این حالت چگونه شناسایی می شود یا در هنگام خسارت چطور می توان مطمئن بود که خودروی مقصر دارای بیمه نامه معتبر است.
بعد از ابهامات مطرح شده و در حالی حدود یک هفته از اجرای دستور این بیمه مرکزی گذشته که به تازگی توضیحاتی در این رابطه ارائه کرد و از این حکایت دارد که در صورت درخواست بیمه گذار برگه فیزیکی به آن تحویل می شود.
براین اساس اعلام شده که تصمیم ارائه خدمات بیمه ای به بیمه گذاران بدون نیاز به نسخه فیزیکی بیمه نامه شخص ثالث به مفهوم حذف شبکه فروش از فرآیند عرضه بیمه نامه نیست و شبکه فروش مانند گذشته کارکرد خود را حفظ می کند.
طبق اعلام بیمه مرکزی واحدهای صدور اعم از شعبه و نمایندگان در شرکت های بیمه موظفند با رعایت دقیق مقررات مربوطه نسبت به تبلیغ و تشریح اهداف و منابع این طرح برای بیمه گذاران اقدام کنند. این در حالی است که با دریافت شماره تلفن همراه از بیمه گذاران و ثبت آن در سیستم صدور امکان هر گونه اطلاع رسانی پیامکی وجود دارد و شرکت های بیمه علاوه بر اطلاع رسانی الکترونیکی در صورت درخواست بیمه گذار موظفند نسخه چاپی بیمه نامه را در اختیار آنها قرار دهند.