پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 595300 تاریخ : 1401/01/15-12:02:14
,2,
nullپست بانک ایران دستور العمل چگونگی ارائه غیرحضوری خدمات پایه به ارباب رجوع در بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی را ابلاغ کرد

nullپست بانک ایران دستور العمل چگونگی ارائه غیرحضوری خدمات پایه به ارباب رجوع در بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی را ابلاغ کرد

پست بانک ایران بخشنامه شماره 376911‏‏‏/00 مورخ 24‏‏‏/12‏‏‏/1400 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص دستورالعمل حدود و چگونگی ارائه غیرحضوری خدمات پایه به ارباب رجوع در بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی را به واحدهای ستادی و شعب خود ابلاغ کرد.

به گزارش بانک و صنعت به نقل از اداره کل روابط عمومی پست بانک ایران، بر طبق بخشنامه اداره کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی، شناسایی غیرحضوری ارباب رجوع و ارائه غیرحضوری خدمات پایه به وی، منوط به احراز هویت الکترونیکی ارباب رجوع است.
بر اساس این بخشنامه، بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی باید برای احراز هویت الکترونیکی ارباب رجوع، از ابزارهای زیست سنجی (بیومتریک) بررسی ویژگی های هویتی استفاده کنند.
در این بخشنامه که توسط اداره کل مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم پست بانک ایران ابلاغ شده است، افتتاح انواع حساب های بانکی ریالی غیر از حساب سپرده قرض الحسنه جاری، اعطای هرگونه ابزار پذیرش، اعطای انواع ابزارهای پرداخت، اجاره صندوق امانات، اعطای تسهیلات قرض الحسنه و نیز اعطای تسهیلات با موضوعات غیر تجاری به اشخاص حقیقی در زمینه هایی نظیر ساخت، خرید و یا تعمیر مسکن و یا خرید کالاهای ضروری نظیر خودرو و صدور ضمانت نامه برای استفاده در امور غیر تجاری به صورت غیر حضوری مجاز است و ارائه خدمات پایه خارج از این موارد، به صورت غیرحضوری ممنوع است.
بر اساس این دستورالعمل، بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی که قصد ارائه غیر حضوری خدمات پایه از قبیل اعطای تسهیلات یا ایجاد تعهدات با موضوعات تجاری را دارند، موظف هستند یک سال پس از تاریخ صدور این بخشنامه، درخواست خود را با رعایت شرایط تعیین شده در ماده (8) دستورالعمل به بانک مرکزی ارسال کنند.
همچنین ارائه خدمات پایه به صورت غیر حضوری توسط صندوق های قرض الحسنه و صرافی ها ممنوع است.
بر اساس این گزارش، این بخشنامه بر اساس اصلاحیه تبصره (3) ماده (91) آیین نامه اجرایی ماده (14) الحاقی قانون مبارزه با پولشویی مصوب جلسه مورخ 29‏/11‏/1396 هیات وزیران، «ارائه خدمات پایه به ارباب رجوع توسط اشخاص مشمول به صورت غیر حضوری با رعایت دستورالعملی که به تصویب شورا می رسد، خواهد بود» که بر اساس آن، «دستور العمل حدود و چگونگی ارائه غیرحضوری خدمات پایه به ارباب رجوع در بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی» در جلسه مورخ 24‏/11‏/1400 شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرائم پولشویی و تامین مالی تروریسم به تصویب رسید.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 185
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران