بانک ملی ایران به عنوان یکی از آرزوهای دیرینه مردم با تعداد اندک کارکنان خود آغاز به کار کرد و پس از گذشت 94 سال اکنون به موسسه ای بزرگ در سطح ملی و بین المللی تبدیل شده و همواره همراه مردم در سازندگی کشور سهیم بوده و توانسته علاوه بر اجرای اهداف بانکداری کشور، در هدایت و پیشبرد برنامه های اقتصادی دولت نیز نقشی موثر داشته باشد.
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، بانک ملی ایران با محور قراردادن مبانی بانکداری اسلامی با تمام توان و با تجهیز و بکارگیری منابع عظیم مالی و با تلاش های گسترده، پیشرفت و توسعه کشور را مسئولیتی مقدس دانسته و به عنوان مهمترین بازوی اقتصادی دولت به حمایت از طرح های بزرگ اقتصادی و زیربنایی کشور پرداخت و زمینه ساز و پیش آهنگ تحول در اقتصاد و بانکداری مدرن کشور شد.
بانک ملی ایران با حضور همیشگی خود در تمامی دوران های سخت کشور نظیر جنگ تحمیلی، انقلاب اسلامی، تحریم های ظالمانه، تنگناهای اقتصادی و وقوع حوادث غیرمترقبه نظیر شیوع ویروس کرونا، سیل، زلزله و ... در کشور سعی در کمک و ادای دین خود به آحاد مردم است.
امروز بانک ملی ایران در گام دوم انقلاب توانسته با ارائه طرح های اعتباری و استفاده از ابزارهای بانکداری الکترونیک، در بسیاری از طرح های محرومیت زدایی، توسعه ای، عمرانی، زیربنایی و روبنایی کشور همانند ارائه تسهیلات خرد به آحاد مردم، حل مشکل نگهداری وجوه نقد و طلا و نقره، نگهداری حساب خزانه دولت، پرداخت تسهیلات اعتباری کلان جهت کمک به بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط، حمایت از طرح های زیربنایی و روبنایی کشور، تسهیل در روابط تجاری داخلی و خارجی، احیای کارخانجات صنعتی، رفع نیاز محرومان، ایجاد اشتغال پایدار، ساخت بزرگراه، و ... و در عمل به مسئولیت های اجتماعی و امور عام المنفعه نظیر ساخت مدرسه، راه های روستایی، سالن های ورزشی چند منظوره، آزاد سازی زندانیان جرایم غیر عمد، خوداشتغالی، مشاغل خانگی، خانه های بهداشت و ... منشا خیر و برکت باشد.
بانک ملی ایران با رویکرد حمایتی همواره به عنوان یاریگر اقتصاد، در سال « تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» هم راستا بافرمایشات مقام معظم رهبری، سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه های کلان اقتصادی کشور؛ اقدامات ارزشمند و ماندگاری در حمایت از تقویت تولید کالای ایرانی، توسعه اقتصادی و اشتغالزایی داشته است و همواره از طریق ایجاد تفاهم نامه و تأمین مالی هدفمند و اعطای تسهیلات بانکی در کنار شرکت های دانش بنیان کشور است.
ارائه خدمات گسترده و حمایت همه جانبه از صاحبان صنایع، تولید کنندگان، صنعتگران، کارآفرینان و شرکت های دانش بنیان در جهت افزایش فرصت های اشتغالزایی، رونق تولید، ارزآوری، عدم وابستگی، رشد صادرات، خودکفایی کشور، محرومیت زدایی مناطق، جلوگیری از خام فروشی محصولات استراتژیک، جهش تولید و .... با تخصیص اعتبار، پرداخت تسهیلات، تامین مالی، گشایش اعتبارات اسنادی و ... از جمله برنامه ها و سیاست های اعتباری مهم بانک ملی ایران بوده و هست که طی یک سال گذشته نیز توانسته با این برنامه ریزی ها گام های اساسی در جهت تحقق شعار سال و توسعه ظرفیت های ملی و اهداف اقتصاد مقاومتی بردارد.
این بانک، همواره در راستای اسناد بالادستی و همسویی با برنامه های دولت و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی به آحاد جامعه خدمت رسانی می کند و به اجرای رسالت اجتماعی و امور خیرخواهانه و عام المنفعه در سال های اخیر نگاه ویژه ای دارد. به گونه ای که طی یک سال اخیر تعداد 190 هزار و 926 فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج با اعتباری به ارزش 206 هزار و 113 میلیارد ریال ، 44 هزار و 852 فقره تسهیلات فرزندآوری بالغ بر 18 هزار و 511 میلیارد ریال و 135 هزار و 839 فقره تسهیلات قرض الحسنه با تخصیص اعتباری به ارزش 57 هزار و 133 میلیارد ریال در راستای خوداشتغالی، رفع احتیاجات ضروری، آزاد سازی زندانیان جرایم غیر عمد، مسکن محرومان، تعمیر مسکن و کمک به درمان و... به متقاضیان و خانواده های واجد شرایط پرداخت کرده است علاوه براین 2 هزار و 170 دستگاه تبلت به دانش آموزان مناطق محروم و کم برخوردار در 23 استان کشور تحویل شد، همچنین 13 طرح به ارزش 43 هزار و 500 میلیارد ریال در راستای طرح های مشارکت بانک ملی در امور عام المنفعه از جمله ساخت مدرسه، ساخت پایگاه های اورژانس، تجهیز و ساخت کتابخانه و باشگاه های ورزشی چند منظوره، کمک به ساخت مراکز درمانی و بیمارستان از محل چهل و دومین مرحله قرعه کشی جوایز حساب های قرض الحسنه پس انداز به مرحله اجرا رسیده است.
بانک ملی ایران امروز با اعتماد و اعتباری 94 ساله در ارائه محصولات و خدمات فناورانه و نوآورانه بستر ساز پیشرفت روز افزون کشور است. این بانک با راه اندازی شعب دانش بنیان و حمایت از شرکت های دانش بنیان سعی دارد با حمایت همه جانبه از آنان در جهت رونق تولید و حمایت از ایده های خلاقانه و کاربردی در جهت پیشرفت کشور گام بردارد .
بانک ملی ایران همواره تلاش کرده است تا مشتری مداری را سرلوحه خود قرار داده و ارائه خدمات آسان در کوتاه ترین زمان ممکن را برای مشتریان امکان پذیر کند و حالا مشتریان با سامانه های غیرحضوری مانند سامانه بام، اپلیکیشن بله، نشان پرداخت، زرنشان، ایوا و ... از مراجعه به شعبه بانک بی نیاز هستند.
آنچه که مسلم است این است که بانک ملی ایران با هدف حذف ربا از سیستم بانکی و نظام اقتصادی کشور و استفاده از سرمایه های بانک و سپرده های مردم به منظور رشد اقتصادی با تلاش کارکنان معتمد و متخصص خود توانسته است گام های موثر و مفیدی را بردارد تا اعتماد بیش از پیش بماند.