به گزارش بانک و صنعت ، بهزاد ظهیری در یک نشست خبری اظهار داشت: امسال تمام روغن مورد نیاز محصولات ایران خودرو از طریق کارخانههای داخلی تأمین خواهد شد و حذف تأمینکنندههای خارجی را در دستور کار داریم.
مدیرعامل ایساکو افزود:در این راستا از اول امسال بروشورهای داخل محصولات ایران خودرو اصلاح شده و در این بروشورها عبارت مربوط به "روغن خارجی" حذف و عنوان شده که خریداران از روغن با برند ایساکو استفاده کنند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا سیستم خودروها برای استفاده از روغن داخلی تغییر کرده است؟ اظهار داشت: منبع تأمین روغن تغییر کرده و از داخل تأمین میشود و روغنهای مورد استفاده با ظرف و برند ایساکو عرضه خواهند شد.
وی ادامه داد: در سال 89 حدود 37 درصد قطعات ایساکو از طریق واردات تأمین شد و 63 درصد نیز سهم قطعات داخلی بود که در حال حاضر این نسبت برای قطعات خارجی به 23 درصد و برای قطعات داخلی به 77 درصد رسیده است.
ظهیری در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر 847 نمایندگی فعال در سطح کشور داریم، اظهار داشت: از این تعداد، 40 نمایندگی رتبه یک، 480 نمایندگی رتبه 2 و 173 نمایندگی رتبه 3 دارند.
وی ادامه داد: بقیه نمایندگیها نیز در حال حاضر مشمول ارزیابی برای رتبهبندی نمیشوند که البته برخی از آنها در سال گذشته ایجاد شدهاند اما در اردیبهشت یا خرداد امسال رتبهبندی آنها نیز اعلام خواهد شد.
وی افزود: در سال گذشته مجوز ۱۹۴ نمایندگی ایساکو تعلیق شد و 69 نمایندگی نیز با لغو مجوز روبرو شدند که در مقایسه با سال 89 از نظر لغو امتیاز 165 درصد و از نظر تعلیق امتیاز نیز 295 درصد رشد داشتهایم.
ظهیری با اشاره به رشد 22 درصدی فروش قطعات یدکی ایساکو در سال گذشته نسبت به سال 89 و افزایش 24 درصدی تأمین قطعات یدکی در این مدت گفت: در حوزه خریدهای تولیدی با تشکیل یک تیم کاری، برخی منابع خارجی را به تأمین کنندههای داخلی واگذار کردهایم.
وی با بیان اینکه در سال گذشته سهم خرید خارجی از کل خرید ایساکو 37 درصد بوده است، گفت: در سال جاری این رقم به 23 درصد کاهش یافته و قصد داریم کاهش بیشتری را نیز اعمال کنیم.
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر استفاده از قطعات سالم برخی خودروهای تعمیراتی موجود در نمایندگیها در دیگر خودروهای موجود در نمایندگی نیز گفت: این مسئله تخلف است و نباید قطعات خودرو از سایر خودروها باز شود و برای دیگر خودروها مورد استفاده قرار گیرد.
ظهیری افزود: اولین بار است که این مسئله را میشنوم و این کار تخلف محسوب میشود،مگر اینکه قطعه مورد نیاز از خودرویی که به صورت امانی نزد نمایندگی است و هنوز به کسی فروخته نشده باز شده باشد.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ان در مورد افزایش قیمت برخی قطعات ایساکو از جمله باتری پژو نیز گفت: بنایی برای افزایش قیمت قطعات یدکی نداریم و در راستای همسویی با سیاستهای دولت و ارتقاء رضایت مشتریان از افزایش قیمتها جلوگیری خواهیم کرد.
مدیرعامل ایساکو ادامه داد: در تأمین قطعات از منابع داخلی و یا خارجی استفاده میکنیم که واردات متأثر از تغییرات نرخ ارز است.
وی ادامه داد: البته برای خرید قطعات خارجی از ارز دولتی استفاده میکنیم که نرخ ارز دولتی نیز تغییراتی را داشته است و تولید کنندگان داخلی نیز تغییراتی را در قیمتهای خود اعمال کردهاند.
وی افزود: در مورد باتری خودرو نیز باید گفت که این قطعه مشمول قیمتگذاری تعزیراتی است و نمیتوانیم از مصوبه سازمان حمایت فراتر رویم.
ظهیری تأکید کرد: برنامهای برای افزایش قیمت قطعات نداریم مگر اینکه تغییرات نرخ ارز اتفاق بیفتد.
وی در مورد احتمال بروز برخی مشکلات در تأمین قطعات محصولات خانواده پژو نیز در اثر برخی محدودیتهای بینالمللی نیز گفت: هیچ دریافت رسمی مبنی بر تحریم یا عدم تحریم از طرف پژو نداشتهایم و در حوزه تأمین قطعات یدکی نیز چالشی پیش روی خود نمیبینیم.
وی افزود: اگر مشکلی در این زمینه پیش آید از منابع جایگزین استفاده خواهیم کرد و در حال حاضر حدود 10 تا 15 درصد کل قطعات تأمین شده توسط ایساکو به قطعات یدکی پژو اختصاص دارد که به راحتی قابل تأمین از سایر منابع است.
ظهیری در مورد اینکه برخی نمایندگیها در هنگام خروج مشتریان فاکتور مربوط به انجام خدمات را از آنها پس میگیرند نیز گفت: این کار تخلف است و هیچ نمایندگی حق ندارد فاکتور را از مشتری تحویل بگیرد.
وی در مورد زمان انتظار امدادرسانی به مشتریان ایساکو نیز گفت: استاندارد جهانی در این مورد وجود ندارد و زمان امدادرسانی هر شرکت تابعی از تعداد اکیپهای امدادی، میزان امدادهای درخواستی و تنوع خدمات است.
سید علی جعفری مدیرعامل امداد خودرو ایران نیز در این نشست اظهار داشت: چیزی به نام استاندارد زمان انتظار مشتری وجود ندارد و هر شرکتی این زمان را برای خود تعریف و طراحی میکند که تابعی از شرایط محیطی کشورها است.