به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی، رضا جعفرزاده ضمن تشریح عملکرد صنعت حمل و نقل هوایی در چهار دهه گذشته گفت: نظر به سیاست های کلان کشور و لزوم گذر از اقتصاد نفتی به غیرنفتی و به خصوص رونق گردشگری متناسب با پتانسیلهای موجود در کشور، نقش حمل و نقل هوایی بسیار تعیین کننده است و با فراهمسازی ارتباط و اتصال سریع و ایمن مراکز مختلف و برخوردار از ظرفیتها و مزیتهای جغرافیایی اقتصادی کشور، از نگاه داخل و ایجاد ارتباطات بین المللی جریان سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی و در نتیجه تولید و اشتغال تسهیل و رونق اقتصادی اتفاق خواهد افتاد.
وی افزود: شاید بر همگان پوشیده نباشد که در طول چند دهه گذشته حمل و نقل هوایی به جهت نقش تعیین کننده آن در توسعه صنعت و مبادلات بازرگانی و اینکه بازوی بلامعارض چند سویه رشد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی کشور محسوب شده نشانه پررنگ اهداف آمریکائی ها بوده که به انحا مختلف و با زیر پا گذاشتن قوانین و مقرارت بین المللی به خصوص پیمان شیکاگو که خود یکی از امضا کنندگان آن بوده علی رغم اینکه کشورهای عضو متعهد شده اند محدودیتی برای دسترسی عادلانه به محصولات و مقاصد و بازار ایجاد نکنند و همین که به تامین و بی خطری پروازها تاکید شده و توسعه مسیرهای هوایی، فرودگاهی و امکانات ناوبری هوایی برای همه اعضا را گوشزد کرده است.
جعفرزاده با بیان اینکه دولت مردان امریکائی بر خلاف مفاد مندرج در این پیمان نامه همواره تلاش کرده اند تا از پیشرفت و توسعه صنعت حمل و نقل هوایی در جهت ایجاد فشار و محدودیت و مقاصد سیاسی استفاده کنند افزود: علی رغم این محدودیت ها، تعداد ورود هواپیما پس از انقلاب اسلامی بیانگر رشد چند برابری وجود هواپیما در ناوگان هوایی کشور است به گونهای که در سال 57 موجودی هواپیماهای کشور حدود 25 فروند با 4169 صندلی بوده و اکنون این تعداد به 311 فروند با 47998 صندلی بالغ شده که از این تعداد 142 فروند شامل 21715 صندلی فعال است.
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری اظهارداشت: 49600 پرواز انجام شده در سال 57 به 495 هزار و 756 پرواز در سال 96 افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه به طور متوسط در چند سال گذشته سالانه به حدود 32 میلیون مسافر داخلی و 11 میلیون مسافر خارجی سرویس داده شده است افزود: در مدت 5سال و نیم گذشته 236میلیون و 689 هزار و 954 مسافر توسط دو میلیون و 148 هزار و 165 پرواز جا به جا شده است.
جعفرزاده اظهارداشت: همچنین تعداد کل فرودگاه های کشور در سال 57 به 43 فرودگاه بالغ می شد که ظرف چهار دهه گذشته این تعداد به 72 فرودگاه افزایش یافت و تعداد پرواز عبوری در سال 57 از 31100 به 426 هزار و 684 در سال 96 افزایش یافته است.
وی ادامه داد: در خصوص تعداد مسیرهای هوایی نیز از رشد چشمگیری برخوردار بودیم به گونه ای که 10 مسیر هوایی در سال 57 به 127 مسیر هوایی در سال 97 افزایش یافته است و هم اکنون در کشور دارای 9 فرودگاه بین المللی، 29 فرودگاه داخلی و 30 فرودگاه دارای مرز هوایی هستیم.