شکی نیست که بیمار هم برای پزشک یک مشتری محسوب می شود ، اما پزشکان قسم خورده، مدبر، عاقل ، دلسوز و خدمتگذار به جامعه که همین ویژگی ها، خصوصیات برجسته جامعه پزشکی است، به خوبی می دانند که مشتریان بوتیک یا خوارو بار فروشی در سلامت کامل با جیب پرپول ، با میل و رغبت تمام، دل خوش و شاد و خوشحال برای خرید به فروشگاه مراجعه می کنند در حالی که بیمار با تنی رنجور، گاه بدون داشتن نقدینگی کافی ، بدون آنکه اغلب خودش بخواهد و از سر اجبارو البته برای درمان به پزشک مراجعه می کند.بنابراین میان این دو نوع مشتری یا مراجعه کننده ، تفاوت از زمین تا آسمان است و پزشک ، منشی پزشکان، درمانگاه و بخش های ویژه بیمارستانی باید این معنا را به خوبی درک کرده و با نگاه کمک به همنوع، محبت و با نظم رفتار کنند تا رنج بیماران و بعضا همراهان نگران آن ها دوچندان نشود. در بسیاری از مناطق کشور و در استان گیلان و رشت مرکز این استان ، متاسفانه چیزی که در بعضی مطب ها رعایت نمی شود، نوبت دهی و نظم در کار پزشک، منشی و کادر درمان است. نشاندن بیمار و همراه یا همراهان وی به مدت 4 یا 5 و حتی گاه 6 ساعت در مطب برای آنکه پزشک ، مریض را ویزیت و معاینه کند به یک معضل تبدیل شده است و بسیاری از بیماران و همراهان از این وضعیت معترض هستند. شایسته است دانشگاه علوم پزشکی و دستگاه های مربوطه در خصوص نظم بخشی به اوضاع بعضی از مطب ها( الحمدالله بسیاری از پزشکان و منشی ها رعایت می کنند) اقدام کنند و توسط بازرسان کنترل های لازم صورت گیرد. بسیار مشاهده می شود که پزشک متخصص یا فوق تخصص از یک طرف به جمعی از بیماران نوبت داده و از طرف دیگر منشی اعلام می کند که ایشان در بیمارستان عمل جراحی دارد یا درسفر هستند و یا .....!!؟
پذیرش بیماران بدون نوبت ، پذیرش های مریض بین بیمار، پارتی بازی منشی های پزشکان " برخی از منشی ها " و عدم رعایت حقوق مردم ، برخوردهای تند و زننده، گرم گرفتن با بعضی از بیماران پولدار که چیزی در جیب منشی ها می گذارند، شوخی های سبک با بعضی همراهان بیماران در منظر منتظران در مطب و درمانگاه و .... از جمله کارهای ناپسندی است که متاسفانه گاه در این اماکن مشاهده می شود. از این روی خوب است که مردم در این راستا از طریق رسانه ها با نام و آدرس پزشک و منشی اطلاع رسانی کنند یا به دانشگاه های علوم پزشکی شکایت کنند و رسانه ها هم نسبت به موضوع حساس باشند.
رسانه ها باید برای حل برخی معضلات و مشکلات جامعه و فرهنگ سازی به این مسایل توجه داشته باشند و به مردم کمک کنند تا حرف خودشان را از این کانال به گوش مسوولان رسانده و اقدام های لازم به عمل آید
مجید محمدپور - سردبیر.