به گزارش بانک و صنعت ،،مدیرعامل شرکت حفاری شمال اظهار کرد: پس از آن که از بهمن 88 سکوی امیرکبیر عملیات حفاری در دریای خزر را آغاز کرد، مشخص شد که ذخایر هیدروکربوری گسترده ای در منطقه وجود دارد.
هدایت اله خادمی افزود: سکوی امیرکبیر که در حال حفاری در دریای خزر است، از پیشرفته ترین سکوهای نیمه شناور در سطح جهان است و در آسیا همتا ندارد.
وی تصریح کرد: سکوی نیمه شناور امیرکبیر را پس از آن که شرکای خارجی ما به علت تحریم سکو را رها کردند، کارشناسان و مهندسان ایرانی با پذیرفتن ریسک راه اندازی به آب انداختند.
خادمی افزود: سکوی نیمه شناور امیرکبیر برای استقرار از هشت لنگر که در چهار طرف سکو قرار دارد، استفاده می کند.
وی ادامه داد: هم اکنون در عمق 2419 متری به گاز رسیده ایم و خوشبختانه فشار این گاز بسیار زیاد است و نشان از یک میدان بزرگ گازی دارد و پیش بینی می شود حدود 50 تریلیون فوت مکعب (تی سی اف) گاز داشته باشد.
خادمی گفت: این کشف نشان از آن دارد که حفاری های انجام شده در این دریا می تواند در آینده به نتایج درخشان دیگری نیز منجر شود.
وی اظهار کرد: عملیات حفاری همچنان ادامه دارد و میزان دقیق گاز در لایه چلیکن1 هنوز کاملا مشخص نیست و امکان دارد بیش از 50 تریلیون فوت مکعب (تی سی اف) گاز داشته باشد.
مدیرعامل حفاری شمال گفت: در لایه های چلیکن 2 و 3 ممکن است گاز وجود داشته باشد اما اولویت اکتشاف و بهره برداری با نفت است و گاز موجود را می توان پس از تولید نفت به عنوان یک ذخیره مطمئن انرژی حفظ و در صورت نیاز از آن بهره برداری کرد.
خادمی درباره احتمال رسیدن به نفت در این چاه گفت: بر اساس اطلاعات اولیه زمین شناسی و لرزه نگاری های انجام شده احتمال دارد که در عمق حدود 5200 متری و در چلیکن 4 نفت وجود داشته باشد و بتوان از آن بهره برداری کرد.
وی ادامه داد: حفاری در آب های عمیق بسیار دشوار است و فقط ایران در قاره آسیا این فناوری را در اختیار دارد و کشورهای چین و هند هستند که تا عمق 300 متر اقدام به حفاری در آب های عمیق کرده اند
خادمی تصریح کرد: این مخزن قابلیت احداث 100 چاه توسعه ای را برای برداشت دارد و برای بهره برداری کامل از چاه اکتشافی جدید حفر چاه های توصیفی و توسعه ای در آینده انجام خواهد شد.
دیرعامل شرکت حفاری شمال با بیان این که دانش استفاده از ربات (آر.او.و) منحصر به فرد است، گفت: در سکوی امیرکبیر این ربات از پیشرفته ترین فناوری های روز جهان بهره می برد؛ از راه دور کنترل می شود و وظیفه راهبری ربات و وظایف محوله به آن را در عمق دریا به عهده دارد.
ی گفت: متخصصان ایرانی به خوبی از این دانش روزآمد جهان در حال استفاده هستند.
خادمی در مورد بحث تحریم و نیز برخی مشکلات موجود در تامین قطعات گفت: خوشبختانه حفاری شمال در زمینه تامین قطعات با مشکل روبه رو نیست و قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود را در بازارهای داخلی و بین المللی تامین می کند.
مدیرعامل شرکت حفاری شمال افزود: حدود 103 نفر روی سکو و نیز بیش از 180 نفر درساحل، وظیفه پشتیبانی و مدیریت را برای سکوی امیرکبیر به عهده دارند.
مهندس خادمی در پایان تصریح کرد: محل حفاری این میدان در داخل آب های جمهوری اسلامی ایران قرار دارد سکوی حفاری نیمه شناور ایران – امیرکبیر که فعالیت آن در دریای خزر به کشف ذخایر جدید گاز برای کشور منجر شده است، می تواند در سطح آب به صورت نیمه شناور، عملیات حفاری را تا عمق ۱۰۳۰متری سطح دریا و تا شش هزار متری بستر دریا انجام دهد.
وزن این سکوی نیمه شناور، بدون متعلقات آن ۱۴هزار تن است و با ادامه فعالیت آن کار اکتشاف در آب های عمیق جنوب دریای خزر امکان پذیر است.
شرکت ملی نفت ایران مطالعات جامع و سیستماتیک دریای خزر و محدوده جنوبی آن را در سال های 79-1377 انجام داد و ضمن ایجاد بانک اطلاعاتی جامع شامل اطلاعات پایه لرزه نگاری و پتروفیزیکی، زمینشناسی ژئوشیمیایی همه اطلاعات فنی مورد نیاز فعالیت های اکتشافی اعم از اطلاعات لرزه نگاری کشورهای همسایه و اطلاعات مربوط به چاه های آنها تحصیل و با ادغام اطلاعات موجود ساحلی (11 هزار کیلومتر) و برداشت اطلاعات منطقه عمیق (10 هزار کیلومتر)، شبکه لرزه نگاری یکپارچه متصل به 30 چاه ایجاد کرد که بر اساس آن چارچوب اصلی مطالعه ذخایر دریای خزر تشکیل شد.
این اطلاعات به اضافه اطلاعات ماهوارهای دریا و اطلاعات حاصل از عملیات نمونهبرداری از کف دریا و پایه مطالعات جامع زمینشناسی، ژئوفیزیکی و ژئوشیمیائی شد که نتایج درخشانی به همراه داشت؛ برای اولین بار تصویر جامعی از ساختارهای موجود در منطقه خزر جنوبی شناسایی شد که بر اساس آن 46 ساختار کوچک و بزرگ نفتی مشخص شده که از این میان 8 ساختار آن جزء ساختارهای بسیار خوب طبقه بندی شده است. تمام این 8 ساختار در قسمت جنوبی و عمیق دریای خزر (بین 550 تا 800 متر) واقع شده است.