به گزارش خبرگزاری بانک و صنعت،احمد صادقی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره واگذاری آزادراهها به بخش خصوصی اظهار کرد: دو طرح بزرگ آزادراهی در کشور داریم که یکی شبکه آزادراهی است که در کشور در حال ساخت است و دیگری ارتقا بزرگراهها و تبدیل آنها به آزادراه است. وی با تاکید بر اینکه این دو برنامه در دستور کار ما قرار دارد، خاطرنشان کرد: این دو طرح با مشارکت مردم و بخش خصوصی ساخته میشود به طوری که 50 درصد آورده دولت و50 درصد آورده بخش خصوصی است، اما پروژههایی وجود دارد که آورده بخش خصوصی در آنها بیشتر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه آزادراهها نمونه بارز مشارکت مردم در ساخت زیربناها است، درباره ادامه آزادراه همت به کرج گفت: در حال مذاکره با بخش خصوصی هستیم و تفاهمنامه اولیهای را منعقد کردهایم که امیدواریم تبدیل به قرارداد شود تا عملیات اجرایی این پروژه هرچه سریعتر آغاز شود.
علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی چندی پیش با اشاره به اینکه در حال حاضر سه خط رفت و سه خط برگشت را در آزادراه تهران کرج داریم، ادامه داد: یکی از راهکارهای حل مشکل این مسیر دو طبقه کردن این اتوبان بود و راه دیگر این که در هر طرف اتوبان دو باند را اضافه کنیم که در مجموع چهار باند به کل مسیر اضافه میشود و در نتیجه از بار ترافیکی مسیر کاسته میشود و ترافیک از تهران به کرج و بالعکس روانتر خواهد شد.
وی با بیان این که ادامه آزاد راه شهید همت به کرج میرسد، اظهار کرد: بنا نیست این پروژه در کرج متوقف شود، بلکه خطی به کرج میرسد تا کسانی که قصد عبور از کرج و سفر به هشتگرد و مسیرهای دیگر را دارند، از روی اتوبان در محل تقاطع 5.5 کیلومتری آزادراه شهید همت عبور کنند. بر این اساس مذاکراتی با بخش خصوصی انجام شده تا اجرای پروژه را به صورت BOT بر عهده بگیرد، به طوری که طراحی و ساخت و بهرهبرداری بر عهده آنها باشد و با اخذ عوارض اصل و سود سرمایه را برداشت کنند.