وزیر راه و شهرسازی از آماده شدن قطعه 4 تهران شمال حد فاصل مرزن آباد تا چالوس تا پایان امسال خبر داد. نیکزاد افزود: قطعه یک و 4 این آزادراه در اختیار بنیاد مستضعفان و قطعه 2 و 3 آن به طول 74 کیلومتر پس از تغییراتی در نحوه ساخت و توافق قطعی در این زمینه به بخش خصوصی واگذار شده است. وی گفت: برخی شرکت ها قبلا در کشور در ساخت آزادراه تجربه کسب کرده و فعالیت خوب و شایسته ای داشته اند که با چنین شرکت هایی توافق کردیم 75 درصد این دو قطعه را آنان و 25 درصد را دولت اجرا کند. وزیر راه و شهرسازی افزود: در حال تجدید کارگاه هستند و به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود.
نیکزاد در پاسخ به پرسش دیگری درباره نوسازی ناوگان ریلی گفت: همه واگن ها و لکوموتیوها در اختیار بخش خصوصی است و آخرین سفارش را در این باره از طریق آگهی در اختیار بخش خصوصی قرار دادیم. وی افزود: حوزه لکوموتیو و واگن ها را تقریبا بخش خصوصی مدیریت می کند اما ریل موضوعی حاکمیتی و در اختیار دولت است. نیکزاد گفت: ما همه شرایط را فراهم کردیم که تسهیلات در اختیار بخش خصوصی بگذارند و به سمت نوسازی ناوگان اعم از لکوموتیو و ریل پیش رویم. وی افزود: در 9 ماهی که من مسئولیت حوزه راه را برعهده دارم دو بار افتتاح طرح در حوزه حمل و نقل ریلی با حضور معاون رئیس جمهور داشته ایم و مجموعه های بعدی لکوموتیو و واگن های خوب نیز که قبلا اعلام کرده بودیم در حال آماده شدن است که وارد ناوگان حمل و نقل کشور خواهد شد.
نیکزاد در پاسخ به این پرسش که آزادراه تهران شمال در چه سالی به بهره برداری می رسد؟ گفت: قطعه یک و 4 این آزادراه به بنیاد مستضعفان واگذار شده و پیش بینی کرده ایم قطعه یک آن از تهران تا شهرستانک سال بعد به بهره برداری برسد. وی افزود: قطعه چهار این بزرگراه نیز به طول22 کیلومتر و از چالوس تا مرزن آباد تا آخر امسال به بهره برداری می رسد.
نیکزاد ادامه داد: مابین این قطعات 74 کیلومتر است که برای استفاده بهتر از زمان با بخش خصوصی به توافق رسیده ایم 75 درصد اجرای آن را برعهده گیرد. وزیر راه و شهرسازی گفت: 25 درصد این قطعه نیز برعهده دولت است که البته ممکن است سهم دولت در آینده کمتر شود.
نیکزاد اضافه کرد: بخش خصوصی تا ده روز آینده عملیات اجرایی طرح را در قطعات 2 و 3 آغاز می کند. وی افزود: براین اساس بنیاد مستضعفان در دولت دهم اجرای قطعه یک و 4 را به پایان می رساند و قطعه 2 و 3 را نیز مصممیم در این دولت به پیشرفت قابل ملاحظه برسانیم تا این پرونده بسیار قدیمی به فرجام خوبی برسد. نیکزاد گفت: همه کسانی که در ساخت این طرح نقش دارند پیمانکار داخلی هستند و اگر از ابتدا در اجرای این طرح پیمانکاران بخش با خصوصی داخلی مشارکت می کردیم مانند دیگر طرح های ملی به اتمام رسیده بود.