به گزارش روز شنبه شبکه تخصصی بانک و صنعت ،وی با اعتقاد به اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و رشد نقدینگی در سال های اخیر، به برخورداری صنعت بانکداری از پتانسیل مطلوب اشاره کرد .
عبدی با اشاره به افزایش تعداد بانک های کشور، از افزایش تعداد مجوز بانک ها، به عنوان قدم اول برای آزادسازی نظام بانکی نام برد .
وی اظهارداشت: در شرایطی که نرخ سود سپرده و تسهیلات در بانک های مختلف کشور به صورت یکسان عمل می شود، مردم و بنگاه ها در انتخاب بانک مورد نظر خود تا اندازه زیادی بی تفاوت هستند .
این کارشناس بانکی اضافه کرد: اما می توان انتظار داشت مشابه آنچه در صنعت بیمه رخ داد، نظام بانکی کشور نیز در چارچوبی معین و تحت نظارت های بانک مرکزی تدریجا رقابتی شود .
وی افزود: به این معنی که بانک ها در ارائه نرخ های سود سپرده ها و تسهیلات منعطف عمل نمایند؛ در این حالت بانک هایی که از درجه کارایی و بهره وری مناسبی برخوردارند پیروز میدان هستند .
عبدی با بیان اینکه تعدد شعبات برای یک بانک لزوما یک مزیت محسوب نمی شود؛ بر لزوم دقت بانک ها در مکان یابی و بهره وری شعب تاکید کرد .
وی با اشاره به تلاش بانک های دولتی برای تعطیلی شعب زیان ده خود، از توجه مدیریت بانک های خصوصی به سودآوری و بهره وری به عنوان یک موقعیت ممتاز برای این نوع از بانک ها نام برد .
وی با اشاره به پرداخت سودهای بالاتر از سوی بانک های خصوصی در سنوات گذشته، بانک های موفق را بانک هایی دانست که به سهامداران و مشتریان قدرتمندتری اتکا دارند .
به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه، بانک های تازه تاسیس از پتانسیل رشد بسیار بالایی برخورداند که در صورت مدیریت صحیح، بازده بسیار بالایی را نصیب سهامداران خود خواهند کرد .
وی به تجربه مشابه بانک های پارسیان، پاسارگاد و سینا و بازده فوق العاده آنها در سال های اولیه فعالیت اشاره کرد که می تواند در مورد بانک های جدید نظیر آرین، گردشگری و دی نیز تکرار شود .
عبدی از برنامه و مدیریت بانک به عنوان تنها نکته مهم در این میان نام برد .
وی بااشاره به عملکرد بانک گردشگری در دوره کوتاه فعالیت آن فارغ از مباحث سیاسی و جناحی، گفت: بانک گردشگری در شرایطی برای سال مالی جاری منتهی به پایان آذرماه 1390 ، مبلغ 516 میلیارد ریال (129 ریال به ازای هر سهم بر مبنای سرمایه 4000 میلیارد ریال) سود خالص پیش بینی کرده است که تنها 2000 میلیارد ریال از سرمایه بانک در اختیار آن بوده است و ثبت افزایش سرمایه تا 4000 میلیارد ریال و دسترسی بانک به منابع حاصل از آن در سال مالی بعد امکان پذیر خواهد شد.
این تحلیل گر بازار سرمایه ادامه داد: بانک گردشگری در دوره شش ماهه نخست فعالیت خود با در اختیار داشتن تعداد 6 شعبه، یک هزار و 867 میلیارد ریال سپرده جمع آوری کرده و مبلغ 3556 میلیارد ریال تسهیلات داده است که نهایتا به تحقق 195 میلیارد ریال سود خالص معادل 38 درصد بودجه در این مدت منجر شده است.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: انتظار و برآورد کارشناسی ما بر آن است که وضعیت این بانک در سال مالی آتی متحول شود و با رشد سپرده های بانک و در اختیار گرفتن مبلغ افزایش سرمایه شاهد جهش حداقل دو برابری سودآوری آن باشیم.
وی این جهش سودآوری را با توجه به جوان بودن بانک و اجرایی شدن افزایش سرمایه آن کاملا منطقی عنوان کرد.
عبدی سود هر سهم بانک در بدبینانه ترین حالت 250 ریال و در سناریو واقع بینانه تر که گسترش شعب و عملیات بانک را به همراه دارد در محدوده 350 ریال به ازای هر سهم برآورد کرد.
وی اضافه کرد: البته اعداد و ارقام صرفا برآوردهای کارشناسی بوده و متکی به برخی مفروضات می باشد که تحقق آنها مستلزم فراهم بودن شرایط خاص خود می باشد. وی در خصوص بانک آرین نیز گفت: بانک آرین در بودجه اعلامی سال جاری و با فرض 6 ماه فعالیت دستیابی به 134 میلیارد ریال (67 ریال به ازای هر سهم) سود خالص را هدف گذاری کرده است.
وی ادامه داد: صرفنظر از محافظه کارانه بودن رقم اعلامی اخیر که تاخیر احتمالی در راه اندازی این بانک در سال جاری را پوشش می دهد؛ سود سال آینده بانک در موقعیت رشد فوق العاده قرار دارد که برآوردهای کارشناسی محدوده 200 تا 300 ریال به ازای هر سهم را نشان می دهد.
به گفته این تحلیل گر بازار سرمایه، بانک آرین قادر است به سبب نداشتن شعبه، بیشترین استفاده از سرمایه و سپرده های نزد خود را بنماید و تقریبا تمامی منابع در اختیار خود را صرف اعطای تسهیلات و یا سایر سرمایه گذاری های مولد و زود بازده نماید.
وی همچنین به ناچیز بودن هزینه های اداری و عمومی بانک آرین نسبت به رقبا اشاره کرد که هزینه های مذکور در بودجه سال جاری آرین تنها 42 میلیارد ریال منظور شده است.
وی ادامه داد: این در حالی است که به عنوان مثال هزینه های عمومی و اداری بانک های گردشگری و دی با سرمایه و قدمت نسبتا مشابه به ترتیب 373 میلیارد ریال و 515 میلیارد ریال است.
بر اساس این گزارش، همچنین محمد صابری کارشناس امور بانکی نیز ضمن اشاره به تجربه نو بانک آرین به عنوان نخستین بانک مجازی کشور اظهار داشت: تهیه دستورالعمل ها و مکانیزم های اجرائی یک بانک مجازی نیاز به بسترها و مقدمات خاص خود را دارد.
این کارشناس نظام بانکی با بیان اینکه فرهنگ سازی استفاده از خدمات بانکی، آن هم بدون شعبه و از طریق فضای وب تامل برانگیز است، ادامه داد: در عین حال، با توجه به جمعیت جوان کشور و آشنائی آنها با اینترنت و فناوری های نوین، این بانک می تواند مخاطبان خاص خود را داشته باشد.
وی با اشاره به سرعت افزایش استقبال از خدمات الکترونیکی سایر بانک های کشور، ادامه داد: در هر صورت برگ برنده بانک آرین نسبت به سایر بانک های کشور آن است که به سبب صرفه جوئی در هزینه های خرید و اجاره شعب و نیز هزینه های پرسنلی و اداری قادر است با حداقل هزینه ها، به ارائه خدمات بپردازد.