به گزارش شبکه تخصصی بانک و صنعت، احمدرضا شیشه گر، مدیر امور مهندسی شرکت حفاری شمال در گفتگو با خبرنگاراین شرکت مدیریت امور مهندسی را به مثابه مغز متفکر هر سازمان معرفی کرد و افزود تلاشهای متخصصین و مهندسین این مدیریت باعث تثبیت و تداوم برنامه ریزی ها، طراحی ها و اجرای صحیح فعالیتهای روزانه دستگاههای حفاری خشکی و دریایی شرکت حفاری شمال میگردد و همچنین به تشریح فعالیتهای صورت گرفته این مدیریت در دو بخش دریایی و خشکی در پنج ماهه اول سال 1390 پرداخت.
احمد رضا شیشه گر در ادامه کلیه فعالیتهای صورت گرفته در عملیات دریایی را مربوط به دستگاههای حفاری نیمه شناور ایران امیر کبیر ، دریایی پایه دار ایران خزر و دریایی سحر 1و 2 و همچنین شناورهای کاسپین 1 ، 2 ، 3 ، ایران کسما و ایران بهشهر است..
شیشه گر،مدیر امور مهندسی شرکت حفاری شمال ادامه داد: با توجه به موارد ذکر شده، از فعالیتهای بخش دریایی دستگاه حفاری دریایی سحر 1می توان به نظارت بر ساخت و انجام عملیات پیش راه اندازی و راه اندازی این دستگاه به همراه تهیه لیست کالا و مواد مصرفی آن با هماهنگی کارفرما، تهیه لیست قطعات یدکی(Spare Part) دو سالانه دستگاه به همراه کتابچه های مربوطه ، اعلام زمان ورود تقریبی دستگاه و مشخصات فنی به کارفرما در راستای شروع عملیات حفاری در خلیج فارس، مکاتبات با کارفرمایان در خصوص محل استقرار دستگاه، اعلام پیشنهادات فنی مورد نظر جهت اصلاح سیستم های موجود در خصوص دستگاههای حفاری دریایی سحر 1 و 2 به پیمانکار سازنده ، بررسی جهت ایجاد پایگاه دائم جهت پشتیبانی دستگاه حفاری دریایی سحر 1 ، پیگیری جهت اخذ گواهینامه موسسه رده بندی کلاس و همچنین حمل دستگاه از محل ساخت به خلیج فارس ، پیگیری ثبت دستگاه در راستای اخذ پرچم و در نهایت دعوت از مدیران شرکت و کارفرما (فلات قاره) در راستای بازدید از دستگاه حفاری در حال ساخت در کشور چین اشاره کرد.
شایان ذکر است دستگاه حفاری دریایی سحر 2 با توجه به پرداخت پیش پرداخت قرارداد فوق الذکرعملاً اجرا و طراحی های تفضیلی ساخت این دستگاه نیز انجام و اکنون در مرحله ساخت سازه می باشد.
خرید دکل حفاری خشکی 2000HP صورت پذیرفته که در حال حمل به ایران می باشد و در آینده نزدیک وارد چرخه عملیاتی خواهد شد.
شیشه گر تصریح کرد: راه اندازی دستگاه سیمانکاری دکل حفاری دریایی ایران خزر در ترکمنستان از دیگر فعالیتهای صورت گرفته از ابتدای سال 90 تا کنون است که جایگزین آن با دستگاه سیمانکاری موجود در دست اقدام می باشد.
وی ادامه داد یکی از سیستم های پیشرفته موجود جهت مدیریت نت (نگهداری و پشتیبانی) نرم افزار PMS (Plan Maintenance System)می باشد که هماکنون بر روی سکوی نیمه شناور ایران امیرکبیر با تایید موسسه رده بندی کلاس DNV نصب و راه اندازی شده است و خاطر نشان کرد: سیستم مذکور بر روی شناورهای کاسپین 1 و 2 نیز نصب و در شرف راه- اندازی می باشد. در همین راستا برای سایر دستگاههای حفاری دریایی و خشکی از جمله دستگاه حفاری دریایی پایدار ایران خزر پس از وقفه چندساله با استفاده از نسخه جدید نرم افزارAMOS ، نیز در حال برنامه ریزی ، نصب و اجرا می باشد
مدیر امور مهندسی شرکت حفاری شمال همچنین افزود: از جمله فعالیتهای انجام شده در بخش خشکی، مجموعه مدیریت امور مهندسی، راه اندازی و بازرسی منظم کلیه دستگاههای Drill watchدستگاههای حفاری خشکی بوده است که هم اکنون دو دستگاه آن بر روی دستگاههای حفاری, NDC117NDC110نصب و راه اندازی شده است و دستگاه سوم نیز به زودی بر روی دستگاه حفاری NDC112 نصب و راه اندازی خواهد شد، وی همچنین از ساخت چهارمین دستگاه نیز خبرداد .
شیشه گر ساخت دستگاه Drill watch را برای اولین بار به دست متخصصان ایرانی مدیریت امور مهندسی عنوان کرد و در ادامه از اخذ پیشنهاد ساخت و فروش این دستگاه به شرکت نفت کاو خبر داد.
وی اخذ پیشنهاد مشارکت در ساخت دستگاه MudLogging از یک شرکت ایرانی را نشان از توان بالای مهندسین این مدیریت دانست که جک آپ منظم کلیه دستگاههای Drill watchدستگاههای حفاری خشکی نیز به عهده این مدیریت می باشد.
شیشه گر در پایان خاطر نشان کرد: مدیریت امور مهندسی مجموعه فعالیتهای گسترده ای در سطح شرکت در دست انجام دارد که موارد ذکر شده بخشی از فعالیتهای این امور در شرکت حفاری شمال است.