پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 445837 تاریخ : 1397/10/23-18:44:15
,17,
167 طرح عمرانی در سال 1398 خاتمه می‌یابند

براساس لایحه بودجه 98:

167 طرح عمرانی در سال 1398 خاتمه می‌یابند

10 درصد از اعتبارات عمرانی صرف توسعه مشارکت بخش خصوصی می‌شود .

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه کشور، پیرو انتشار مطلبی در خبرگزاری دانشجو با عنوان «مجلس مجدانه به بودجه شرکت‌های دولتی ورود می‌کند/ پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی با بودجه تخصیصی دولت تمام نمی‌شود» به نقل از رئیس‌کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، نکات زیر به استحضار می‌رسد: 

با توجه به اهمیت و نقش سرمایه‌گذاری دولت در زیرساخت‌های کشور و همچنین ایجاد زمینه برای تولید و اشتغال از طریق هزینه‌کرد اعتبارت تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، علیرغم محدودیت‌های منابع، اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای در لایحه بودجه سال 1398 به میزان 620 هزار میلیارد ریال و معادل مصوب سال 1397 حفظ شد.

مهمترین جهت‌گیری‌ها و سیاست‌های کلیدی در تنظیم اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در لایحه بودجه سال 1398 به شرح زیر است:
1) تأکید بر استفاده از روش‌های نوین تأمین منابع مالی و اهرمی کردن بودجه عمومی دولت (تا 10 درصد از اعتبارات) با هدف تسریع در اتمام طرح‌ و مشارکت بخش خصوصی در تکمیل و بهره‌‌برداری از طرح‌های عمرانی و افزایش کمیت و کیفیت ارائه خدمات عمومی در حوزه‌های مختلف (در قالب ضوابط تبصره 19 و قراردادهای مشارکت عمومی - خصوصی)

2) تمرکززدایی در اجرای طرح‌های عمرانی به نحوی که سهم قابل توجهی از طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای که در سال‌های گذشته به صورت ملی و استانیِ ویژه بودند، در سال 1398 به طور کامل به صورت استانی اجرا خواهند شد.

3) توزیع بهینه اعتبارات طرح‌های عمرانی به نحوی که بخش اقتصادی و زیرساخت‌های توسعه کشور بیشترین سهم را در راستای اقتصاد مقاومتی به خود اختصاص بدهند.

4) ساماندهی و اولویت‌بندی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با در نظر گرفتن طرح‌های مصوب سفرهای مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، طرح‌های مصوب سفر ریاست جمهوری، طرح‌های تأمین و انتقال آب شرب و طرح‌های توسعه شبکه ریلی کشور.

5) ممنوعیت تخصیص اعتبار طی سال‌های 1398 و 1399 به طرح‌های (پروژه‌های) فاقد مجوز ماده (23) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) یا پروژه‌های غیرحاکمیتی که پیشرفت فیزیکی کمتر از 50 درصد دارند (در صورتی که متقاضیان بخش غیردولتی خواهان اجرای این طرح‌ها (پروژه‌ها) بصورت مشارکت عمومی - خصوصی باشند، به دولت اجازه داده می‌شود از محل برداشت مجاز از ورودی صندوق توسعه ملی همان سال نسبت به تأمین و پرداخت سهم خود (25 درصد اعتبار پروژه) اقدام کند.

از مهمترین ویژگی‌های طرح‌ها و اعتبارت تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در لایحه سال 1398 می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
? پیش‌بینی اعتبار 1154 میلیارد تومانی برای 167 طرح خاتمه‌یافتنی در سال1398.
? اعتبار طرح‌های خاتمه‌یافتنی فصل حمل و نقل از 240 میلیارد تومان به 350 میلیارد تومان (46 درصد رشد) افزایش یافته است که با اجرای سیاست‌های پیش‌بینی شده در این بخش احداث و بهره‌برداری از حداقل 1000 کیلومتر انواع راه و بهره‌برداری از حداقل 332 کیلومتر راه آهن محقق خواهد شد.

?  افزایش اعتبار 23 طرح خاتمه‌یافتنی بخش آب با 5 برابر رشد به 532 میلیارد تومان.
? پیش‌بینی اعتبار و سازوکار لازم برای تکمیل خدمات زیربنایی اولیه برای 300 هزار واحد مسکن مهر و تحویل 300 هزار واحد مسکن مهر در سال 1398 و ادامه نوسازی و بازسازی 486 محله در بخش بازآفرینی بافت ناکارآمد شهری از طریق تامین اعتبار برای کمک بلاعوض برای تملک اراضی و تامین خدمات زیربنایی و روبنایی و پیش‌بینی وجوه اداره شده برای اعطای تسهیلات ودیعه اسکان موقت در لایحه بودجه 1398.
? اولویت طرح‌های فصل آب و فاضلاب در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان همچنین رشد 80 درصدی اعتبار طرح آب و فاضلاب استان خوزستان (از رقم 826 میلیارد ریال ابلاغی سال 1397 به 1507 میلیارد ریال در لایحه 1398 افزایش یافته است. همچنین تکمیل پروژه‌های تبدیل پسماد به انرژی در شهرهای نوشهر و ساری محقق خواهد شد و پیش‌بینی اعتبار لازم برای خاتمه 23 طرح در بخش آب و فاضلاب انجام شده است.
? افزایش 118 درصدی اعتبارات عمرانی مربوط به فضاهای آموزشی که 50 درصد توسط خیرین تامین شده باشد.
? افزایش 50 درصدی اعتبار حمایت از ایجاد زیرساخت‌ها و تبلیغات گردشگری و طرح‌های مربوط به حفاظت از بناها و اشیای میراث فرهنگی و تاریخی و موزه‌ها.
? رشد 35 درصدی نسبت به مصوب و 80 درصدی نسبت به ابلاغی سال 1397 در اعتبارات طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای بخش محیط زیست.
? تعداد پروژه‌های ملی مربوط به مشارکت عمومی - خصوصی (قسمت دوم پیوست شماره یک) 376 پروژه و تعداد پروژه‌های استانی مربوط به مشارکت عمومی - خصوصی 2291 پروژه (مندرج در کتاب پروژه‌های توسعه مشارکت بخش عمومی با بخش خصوصی و تعاونی در سال 1398 که در قالب ضمائم لایحه بودجه سال 1398 ارائه شده است).
? تداوم سیاست‌های اشتغال‌زایی تبصره 18 لایحه بودجه در راستای تفاهم‌نامه‌های منعقده سازمان با وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در سال جاری و اهرم‌سازی منابع که باعث هم‌افزایی بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان در این بخش خواهد شد و آثار آن بر تولید و اشتعال مترتب خواهد شد.   
لذا اعتبارات عمرانی در لایحه بودجه سال 1398 در  راستای مقابله فعالانه با شرایط تحریم‌ها و با هدف حمایت از تولید و صیانت از اشتغال و با رویکرد تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام ساماندهی و اولویت‌بندی شده است.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 201
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران