وی افزود: معتقدم با مشارکت خوب مشترکان و اجرای طرح های مدیریت مصرف 1000 تا 1200 مگاوات میزان مصرف برق در بخش خانگی مدیریت شد؛ در صورتی که این مدیریت اعمال نمی شد شاهد افزایش بیش از 1000 مگاواتی در مصرف انرژی می شدیم، اما با پیشبرد این امر از افزایش مصرف جلوگیری شد.
مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و امور مشتریان شرکت توانیر یادآور شد: سالانه به طور متوسط و به واسطه اضافه شدن مشترکان جدید در ایام اوج بار مصرف تابستان با 1500 مگاوات افزایش میزان مصرف در بخش رو به رو بودیم. اما امسال با اجرای طرح های مدیریت مصرف برق خانگی و طرح سراسری پاداش صرفه جویی در پیک تابستان این عدد به حدود 300 مگاوات رسیده است.
وی به ارزیابی مشارکت مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق گرمسیری در طرح پاداش صرفه جویی پرداخت و اظهار کرد: مشترکان برق خانگی مناطقی مانند بوشهر، خوزستان، اهواز، بخشی از سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، لرستان و غیره مشارکت خوبی در طرح پاداش صرفه جویی داشتند و حائز دریافت پاداش های قابل توجهی شدند.
یاقوتی یادآور شد: مهم ترین ابزار بازدارنده برای مدیریت مصرف برق در بخش خانگی، تعرفه است که هم در آن تشویق لحاظ شده و هم بازدارندگی مورد توجه قرار گرفته است. اگر ابزارها به صورت کاربردی استفاده شود موجب می شود انگیزه برای مشترکان پرمصرف ایجاد شود تا نسبت به اصلاح مصرف خود اقدام کنند.
وی بیان کرد: از 100 درصد مشترکان برق، 80 درصد زیر الگو، 10 درصد بین الگو تا 1.5 برابر، 6 درصد بین 1.5 تا دو برابر و 4 درصد بیش از دو برابر الگو مصرف انرژی داشته اند.
مدیرکل دفتر مدیریت انرژی و امور مشتریان شرکت توانیر خاطرنشان کرد: بر اساس آمار، هر ساله مشترکانی هستند که از پله های پرمصرف به سمت کم مصرف مهاجرت می کنند.