به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، اولین وبینار از سلسله وبینارهای تحول دیجیتال با حضور بازیگران کلیدی صنعت بیمه و با موضوع " الزامات تحول دیجیتال در صنعت بیمه" یکشنبه 18 مهرماه 1400 به میزبانی شرکت بیمه ملت و با حضور دکتر بهروز اسدنژاد رییس هیات مدیره بیمه ملت برگزار شد. در این نشست دکتر حمید کردبچه رییس پژوهشکده بیمه، دکتر اسماعیل دلفراز مدیرعامل بیمه ملت، دکتر شهاب جوانمردی مدیرعامل فناپ و دکتر محمود کریمی مدیرعامل شبکه نوآوری پلنت به ترتیب به بیان دیدگاه های خود پیرامون «نقش آفرینی بازیگران نهادی در تحول دیجیتال»، «تحول دیجیتال در شرکت های بیمه»، «تحول دیجیتال الزام اساسی صنعت بیمه در آینده» و «نوآوری و تحول دیجیتال» پرداختند.
در این وبینار دکتر حمید کردبچه به تبیین نقش نهاد تنظیم کننده و موسسات مرتبط در تسریع و آگاهی بخشی نسبت به تحول دیجیتال پرداخت. وی ضمن اشاره به گزارش اخیر مکنزی پیرامون وقوع لزره بزرگِ تغییر محور در صنعت بیمه تا سال 2030 و با بیان این که این موج تغییرات خواه ناخواه به صنعت بیمه ایران نیز خواهد رسید، رویارویی و عبور موفق از این مرحله را مستلزم برنامه ریزی و اقدامات حمایتی نهاد ناظر و تنظیم گر دانست.
دکتر کردبچه تاکید کرد: در سه سال گذشته پژوهشکده بیمه با ماموریتی که از ریاست کل بیمه مرکزی دریافت کرد به تجهیز خود در این حوزه به ویژه هوش مصنوعی و کلان داده پرداخته و مطالعات گسترده ای را در ارتباط شناخت ابعاد مختلف موضوع، ابزارها و نحوی کاربرد انها، طراحی محصولات مرتبط، بررسی وضعیت تحول دیجیتال در صنعت بیمه دنیا و گزارش های موجود در این زمینه، آغاز کرده است.
رییس پژوهشکده بیمه تحول دیجیتال را متفاوت و بسیار فراتر از دیجیتال سازی دانست و تاکید کرد تحول دیجیتال صرفا به استفاده از ابزارهای دیجیتال محدود نمی شود بلکه بحث تحول ساختارها، فرایندها، و تحول منابع انسانی را نیز در بر می گیرد. تحول دیجیتال شرایطی را فراهم می کند که تمرکز شرکت ها و فعالیت ها به جای استفاده از محیط و ابزارهای فیزیکی، کاملا متمرکز بر ابزارهای فناورانه می شود و در این چارچوب نیروی انسانی جایگاه ویژه ای می یابد. در این شرایط توانمندسازی نیروی انسانی با ترکیب دو جز توانمندی فنی بیمه گری و توانمندی دیجیتالی در بکارگیری فناوری های مرتبط مثل کلان داده، بلاکچین، هوش مصنوعی و ... حاصل می گردد و با پدیده ی تحول فرایندها، ابزارها و نیروی انسانی در جهت ارائه خدمت ارزان تر،کارآمدتر و همراه با رضایت مشتری مواجه خواهیم بود.
دکتر کردبچه در تبیین وظایف نهادهای صنعت بیمه در توسعه تحول دیجیتال گفت: مطالعات اخیر پژوهشکده بیمه پیرامون تحول دیجیتال در کشورهای چین، آمریکا و آلمان(به سبب آن که در شاخص های فناورانه رتبه اول تا سوم جهان را دارند) و ترکیه (به سبب هم جواری) نشان دهنده آن است که نهادهای نظارتی کشورهای پیشرو به خصوص آمریکا و چین، در راستای توسعه و تقویت تحول دیجیتال در سه حوزه «گفتمان سازی»، «نهادسازی» و «تسهیل گری مقررات» ورود جدی داشته اند.
رییس پژوهشکده بیمه با بیان این موضوع که بخشی از مقاومت شبکه فروش در مقابل تصمیمات جدید در جهت تحولات فناورانه به عدم وجود گفتمان سازی مناسب در صنعت بیمه برمی گردد گفت: آمریکا به عنوان کشوری پیشرو در زمینه تحول دیجیتال به صورت جدی از سال 2017 در بحث گفتمان سازی ورود کرده است و برنامه ها و رویدادهای تعریف شده متعددی مانند برنامه های"پل زدن روی شکاف" و "ملاقات با تنظیم گر" توسط نهادهای تنظیمی و نظارتی این کشور در بحث تحول دیجیتال آغاز شده است. از این رو، برگزاری چنین رویدادی ها را بسیار ارزشمند دانسته و از بیمه ملت برای این ابتکار تشکر نمود.
وی ضمن اشاره به آغاز تدوین سند تحول دیجیتال صنعت بیمه در پژوهشکده بیمه تصریح کرد، در ایران علی رغم اقدامات ارزشمند بیمه مرکزی وپژوهشکده در حوزه گسترش حمایت های نهاد تنظیم گر با وضعیت مطلوب فاصله داریم و نیازمند تلاش بیشتر در سه حوزه گفتمان سازی، نهادسازی و تسهیل گری(مقررات زدایی) در صنعت بیمه هستیم که امید است در چارچوب نقشه راه تحول دیجیتال صنعت به این نیاز اساسی پاسخ داده شود.
دکتر کردبچه تحول دیجیتال را سرنوشت محتوم صنعت بیمه دانست و ابراز امیدواری کرد که تدوین این سند و مجموعه اقدامات ارزشمند بازیگران صنعت بیمه در حوزه تحول دیجیتال منجر به گذار به موقع شرایط کنونی با حداقل هزینه و بالاترین کارایی شود.