به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی مجمع تشکلهای دانشبنیان ایران، در ابتدای نشست افشین کلاهی رئیس مجمع ضمن قدردانی از امکان مهیا شده برای بازدید از کارخانه نوآوری، گفت: هیاتی متشکل از اعضای مجمع تشکلهای دانشبنیان و تشکلهای همکار و کمیسیون دانشبنیان اتاق بازرگانی ایران در این بازدید ما را همراهی میکنند و این فرصتی است که مطابق با رسالت اتاق بازرگانی تعاملات شکل بگیرد و ادبیات مشترک میان طرفین ایجاد شود. بهخصوص برای کسانی که تلاش می کنند جایگزین نسل گذشته اقتصاد کشور شوند، فرصت بزرگی است.
در ادامه رضا کلانتری نژاد مدیرعامل شرکت همآوا نیز در ادامه ضمن خوشامدگویی به حاضران به ذکر توضیحاتی در خصوص ماهیت کارخانه نوآوری پرداخت و گفت: کارخانههای نوآوری بازیگران جدید اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی هستند که استارتاپ ها و کسبوکارهای نوپا، شتابدهندهها را در کنار هم جمع میکند و خدمات مورد نیاز و مرتبط با آنها را بهصورت متمرکز در کارخانه شکل داده و برای حل مسائل مختلف راهکارهای جدیدی ارائه میکند.
او در ادامه به روند شکلگیری شرکت همآوا و سپس کارخانه نوآوری اشاره کرد و گفت: با امکانی که در قانون تجارت برای ادغام شرکتها بدون انحلال آنها وجود داشت برنامه ادغام شرکتها و برندهای مجموعه سرآوا که هر یک فعالیت متفاوتی داشتند آغاز و از درون آنها شرکت همآوا متولد شد.
کلانتری نژاد افزود: طی قرارداد همکاری میان شرکت هم آوا و پارک فناوری پردیس، مقرر شد در کنار مشارکت پارک فناوری پردیس در این پروژه کارخانه نوآوری بهعنوان شعبهای از این پارک در نظر گرفته شود و مدیریت کارخانه و شعب بهصورت مشترک توسط کمیتهای از همآوا و پارک پردیس انجام شود.
فرآیند نوآوری فناورانه
او در ادامه اکوسیستم نوآوری فناورانه در کشور را تشریح کرد و گفت: وقتی فرآیند نوآوری فناورانه را بررسی میکنیم، این فرآیند از طبیعت شروع میشود گروهی از پژوهشگران دانشگاهی در این گروه فعال هستند بهصورت فردی کار میکنند و تفکر انتزاعی قوی دارند و نتیجه فعالیت آنها به تولید علم منجر میشود که فاقد مالکیت است. سپس دسته دوم هستند که باانگیزه برآورده کردن نیازها فعالیت میکنند این گروه از توانایی علمی برای تولید طرح و فناوری استفاده میکنند. اینها مخترعین هستند. این دو گروه نگاه تجاری ندارند.
او ادامه داد: سومین بخش فرآیند نوآوری جایی است که Patent شکل میگیرد و اهمیت پیدا میکند. ویژگی که قابلیت فروش دارد. ما بیشتر با این بخش آشنا هستیم یعنی ادغام کردن تکنولوژیها در یک محصول، انجام کار تیمی، قراردادهای حقوقی، ایجاد فضای تجاری با این معنی که با توجه به نیاز مشتری پروژهای طبق یک زمانبندی مشخص تعریف شود و غیره.
کلانتری نژاد افزود: در ادامه چرخه آن دسته از محصول و خدماتی وجود دارند که میتوانند بازار بزرگی جلب کنند، مطلوبیت اقتصادی پیداکرده و در نهایت به نوآوری تبدیل میشوند.
او یکی از معضلات کشور را دوری فضای فعالیت دو گروهی که دارای نگاه علمی و نگاه تجاری هستند دانست و گفت: دو گروهی که شامل پژوهشهای طبیعی و مخترعین میشوند با گروهی که فعالیتهایشان بر تجاری سازی مبتنی بر نیاز و بازار است، فضای متفاوتی دارند. دولتها بهاشتباه به صنعت و دانشگاه فشار میآورند که با یکدیگر کار کنند درحالیکه این دو گروه قاعدتا نمیتوانند با هم تعامل کنند.
او افزود: در آمارهای جهانی میان 127 کشور دنیا ما در نوآوری بهطورمعمول میانه هستیم یعنی با 326 هزار مقاله در تولید علم رتبه بالایی داریم ولی در بخش تولید Patent و محصول جدید با ثبت 317 Patent نمودار افت شدیدی دارد. نشان میدهد شکافی اینجا وجود دارد که باید برای آن فکری کرد.
کلانتری نژاد برای رفع این شکاف ایجادشده عنوان کرد: نهادهای حاکمیتی بخش مرتبط با دانشگاه و تولید علم و اختراع را میتوانند پوشش دهند و بخش خصوصی هم روی کسانی که میتوانند تکنولوژی را در محصولات جدید به کار بگیرند سرمایهگذاری کنند.
در پایان پس از به تبادلنظر و گفتگو، کلانتری نژاد حاضران را به بازدید از بخشهای مختلف کارخانه نوآوری آزادی شامل فضای کار اشتراکی، کافه و رستورانها برای استراحت و جلسات B2B، سالنهای استقرار استارتاپ ها و شتابدهندهها دعوت کرد.