به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، سیدقاسم نعمتی روز سه شنبه در نشست خبری با ارایه گزارشی از فناوری اطلاعات در صنعت بیمه اظهار داشت: بیمه مرکزی از اواخر سال 90 سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه «سنهاب» را راه اندازی کرد تا از سویی به جمع آوری اطلاعات اقدام کرده و از سوی دیگر نظارت خود را بر صنعت بیمه مکانیزه کند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی افزود: در بسیاری اسناد، بیمه مرکزی ملزم است اطلاعات را به صورت مکانیزه در اختیار مراجع و صنایع دیگر قرار دهد.
وی از سنهاب به عنوان سامانه ای بزرگ یاد کرد و گفت: شبکه ای مستقل از اینترنت بین بیمه مرکزی و شرکت های بیمه ایجاد شده است که اطلاعات به صورت برخط دریافت می شود.
نعمتی به راه اندازی میز خدمت الکترونیک بیمه مرکزی اشاره کرد که در آن محصول نهایی سامانه سنهاب و اطلاعات قابل انتشار در دسترس است که شامل اصالت بیمه نامه و اطلاع از شبکه فروش ارزیابان است.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی با اعلام اینکه همه فرایندها بدون نیاز به کاغذ و به طور کامل الکترونیکی انجام می شود، گفت: پاسخگویی و رسیدگی به شکایت های هموطنان از دیگر خدمات این میز است.
نعمتی با بیان اینکه ارایه اطلاعات به روز آماری از دیگر دستاوردهای سامانه سنهاب به شمار می رود، گفت: در قالب این سامانه با نیروی انتظامی، راهداری، ثبت احوال، گمرک، قوه قضاییه، وزارت صنعت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دیگر سازمان های مرتبط با صنعت بیمه، تبادل اطلاعات داریم.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی از امضای تفاهم نامه با نیروی انتظامی برای ارایه اطلاعات در خصوص وضعیت بیمه نامه های خودروها خبر داد و گفت: اطلاعات نیز از ناجا دریافت می شود که زمان صدور بیمه نامه از وجود خودرو باخبر شویم.
وی ادامه داد: این تفاهمنامه اخیراً امضا شده است؛ در گذشته نیز تفاهمنامه ای با ناجا داشتیم که متوقف شده بود.
تسری کد یکتا به چهار رشته بیمه در سال 98
رئیس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی اعلام کرد: استانداردسازی اقلام اطلاعات مربوط به رشته های باربری، آتش سازی، درمان و بدنه خودرو برای اعمال کد یکتا سال 97 در دستور کار قرار گرفت و دستورالعمل آن به شرکت های بیمه ابلاغ شد و بنابراین از اواسط سال آینده کد یکتا به این بیمه نامه ها هم تسری می یابد.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی گفت: در حال حاضر نیز اطلاعات بیمه نامه ها دریافت می شود اما این اطلاعات شامل خلاصه آماری است و نمی توان از آنها، نظارت بر صنعت بیمه را استخراج کنیم.
21 میلیون و 200 هزار خودرو کد یکتا گرفتند
وی درباره اعمال کد یکتا در رشته شخص ثالث اظهار داشت: این استانداردسازی از ابتدای مهر 96 در صنعت بیمه اجرایی شد به طوری که در لحظه صدور بیمه نامه، اطلاعات به بیمه مرکزی ارسال و صحت آنها بررسی می شود و پس از تایید به آن، کد یکتا می دهد. یعنی نظارت بیمه مرکزی پیشگیرانه شده است.
نعمتی تاکید کرد: در نیمه دوم سال گذشته بیمه نامه 11 میلیون و 600 هزار خودرو صاحب کد یکتا شد که این میزان امسال به 21 میلیون و 200 فقره رسید.
وی کد یکتا را عددی 11 رقمی دانست که در کنار نشان بیمه مرکزی و کد تصویری «آر کیو» روی بیمه نامه ها چاپ می شود و بیمه گذاران می توانند با اسکن این کد و یا مراجعه به تارنمای بیمه مرکزی، از اصالت بیمه نامه خود باخبر شوند.
وی استفاده از روش ارسال پیامک را دیگر روش دریافت تاییدیه اصالت بیمه نامه های شخص ثالث یاد کرد و گفت: این الگو برای چهار رشته باربری، آتش سوزی، درمان و بدنه خودرو تسری می یابد.
مسئول مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی با اعلام اینکه صدور کد یکتا حداکثر 2 ثانیه طول می کشد، گفت: از طریق برخط شدن تبادل اطلاعات بین شرکت های بیمه و بیمه مرکزی، فرآیند نظارت بر عملکرد شرکت ها نیز تسهیل شده است به گونه ای که اگر شرکتی در این رشته اقدام به گرانفروشی یا ارزان فروشی بیمه نامه کند، معاونت نظارت در جریان کار قرار می گیرد.
وی تاکید کرد: شرکت های بیمه گر ملزم هستند بیمه نامه شخص ثالث را به همراه کدیکتا به خریداران ارایه کنند.
نعمتی در عین حال گفت: اگر بیمه نامه ای فاقد کد یکتا باشد، به این معنا نیست که شرکت های بیمه می توانند از پرداخت خسارت و ارایه خدمات به بیمه گذار شانه خالی کنند بلکه به این معنی است که از نظر بیمه مرکزی این بیمه نامه فاقد اصالت است.
وی اظهار داشت: در آینده کد یکتا به عنوان ابزاری برای سنجش صحت بیمه نامه ها خواهد شد و شاید شرکت های بیمه ملزم شوند که جز کد یکتا چیزی روی بیمه نامه ها چاپ نکنند.
به گفته وی، اجرای این فرآیند سبب شده تا نیروی انتظامی با دریافت برخط اطلاعات امروز با رصد شماره خودرو و یا هر وسیله نقلیه ای که مشمول بیمه شخص ثالث است، از صدور بیمه نامه برای آن آگاه شود.