به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی وزارت نیرو، محمد فاضلی، مشاور وزیر نیرو در برنامهریزی راهبردی و توسعه پایدار در این کارگاه آموزشی که با حضور خبرنگاران رسانههای گروهی برگزار شد، اظهارداشت: این کارگاه برای بررسی بیشتر این موضوع است که رسانه از سیاستگذار حوزه آب چه انتظاری باید داشته باشد و چگونه میتواند در مدیریت بهتر بخش آب کمک کند.
وی ادامه داد: ویژگی مهم کار رسانهای در حوزه آب، ابهام در دادهها و تحلیل آنهاست، برای نمونه اختلاف همیشگی بین میزان مصرف آب در بخش کشاورزی است و یا مقایسه مصرف آب در ایران و کشورهای دیگر و شاخصهای موثر بر آن است که بسیاری از این دادهها مخدوش است. بنابراین بر اساس نظام دقیق ارزیابی شاخصها و اطلاعات آب باید رسانه امکان دسترسی و توان تحلیل دادههای واقعی را داشته باشد.
فاضلی با بیان اینکه با تاکید بر تبدیل شاخصهای آب و انرژی به مفاهیم قابل فهم برای مردم گفت: برای عموم مردم مقیاس 15 مترمکعب سرانه مصرف برای هر ایرانی به عنوان الگوی مصرف قابل درک نیست، اما وقتی این میزان تبدیل به مفهوم قابل فهم 15 هزار لیتر یا به اندازه 75 بشکه مطرح کنیم این موضوع برای همه قابل درک خواهد بود، اینجاست که مفهوم سواد رسانه به میان میآید.
وی سواد رسانهای آب را مجموعه دانستههایی تعریف کرد که به مصرفکننده یا سیاستگذار قابلیت جهتگیری برای پایدارترین رفتار را در برابر آب میدهد و ادامه داد: این رفتار پایدار در هر بخش یعنی شرب، صنعت، کشاورزی و حتی شهر و روستا متفائت است، اما هر کدام دانستههای خاص خود را دارد.
فاضلی مهمترین کارکرد رسانه را دادن امکان تحلیل انتقادی به فرد عنوان کرد و گفت: رسانه با با زدودن زنگارهای ذهنی گذشته مواجه است و میتواند با افزایش سواد آبی در مصرف کننده و پیچیده کردن ذهن کنشگر برای تحلیل مسائل اب و انرژی در این زمینه مصرف و رفتار مصرفی اثرگذار باشد.