وی افزود: وقتی 30 درصد از سهم صنعت متعلق به تنها یک شرکت بیمه ای است وبا اضافه کردن خصولتی ها سهم دولت به 60 تا 65 درصد می رسد مسلما این صنعت را باید صنعت رهبر- پیرو دانست.
مدیرعامل شرکت بیمه تجارت نو بیان کرد: درحال حاضرتعدادی از شرکت ها بازار را رهبری ومابقی شرکت ها در زمین آنها بازی میکنند، نرخ شکنیهای رخ داده اقدامی است که رهبران صنعت بیمه باعث آنند .
وی در ادامه به این نکته اشاره داشت که؛ شرکت هایی مانند تجارتنو دربازی رهبرانی هستند که 60 تا 65 درصد بازار در دست آنهاست اگر اصولی حرکت کرده و مدل بازی را ضابطهمند بچینند سایر شرکت ها نیز درست بازی خواهندکرد، ولی آنها فضا را به سمتی می برندکه صنعت بیمه بعضا از قاعده تخصصی خارج میشود.
مدیرعامل تجارتنو با انتقاد از نقش نهادهای نظارتی درحوزه شبکه فروش به خصوص تعریف دستورالعملها و مصوبات متناسب با بازار امروز صنعت بیمه کشور، ریشه تخلف وتقلب را در آیین نامههای قدیمی و منسوخ بیمه مرکزی که به شبکه فروش و مدل هایی تعریفی نهاد ناظرمربوط میشود، دانسته و افزود: درصنعت بیمه، شبکه فروش باید بتواند هزینه ثابت و جاری خود را تامین کند با این اوصاف شرکت های جوان اگر بخواهند دراین بازار ماندگار باشند یا باید تخلف کنند یا تقلب؛ معضلات موجود حل نمی شود مگر اینکه بیمه مرکزی مدل جذب نمایندگان را تغییر دهد.
بازی اشتباه قدیمیترها
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود درباره روند فعالیت سندیکای بیمهگران نیزاظهارداشت: رویه کاری سندیکای بیمهگران ارتباطی با اعضای آن ندارد چراکه بیش از 70 درصد از مدیران عامل عضو سندیکای بیمه گران تغییرکرده اند اما در رویه وعملکرد سندیکا تحول مثبتی رخ نداده، مشکل اصلی را باید درقدیمیترهای صنعت بیمه جستجو کرد.
نورالهی در ادامه تاکیدکرد: صنعت بیمه نیازمند سازمانی وارسته است که این وارستگی باید درعمل نشان داده شود. وقتی سامانه”کاویس” ایجاد و یا کنسرسیوم انرژی تشیکل میشود و در این میان عدهای فقط منافع خود را در نظر میگیرند مسلما من هم دیگر آن شرکتها و افراد را به عنوان پیشکسوت نمیپذیرم و میشود وضعیتی که سندیکا درآن قرارگرفته است.
وی یکی دیگر از مشکلات اساسی صنعت بیمه را درحال حاضر دورافتادگی این صنعت از تکنولوژی عنوان و به کارگیری دستاوردهای نوین را اجتناب ناپذیر دانست.