به گزارش خبرنگار بانک و صنعت، علی توکلی عضو هیئت مدیره شرکت آزادراه تهران - شمال اظهار کرد: آزادراه تهران - شمال حدود 98 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و تقریبا اواخر کار است، کار نصب تجهیزات و تاسیسات داخل تونلها پیشرفت خوبی داشته و مقداری کار داخل تونلهای بلند باقی مانده که با نصب تجهیزات آماده بهرهبرداری میشوند.
وی با اشاره به سابقه پروژه آزادراه تهران - شمال افزود: این پروژه در سال 75 مطرح شد و طرفین سرمایهگذار که شامل بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی هستند منابع مالی را پنجاه پنجاه تامین کنند و شرکت آزادراه تهران - شمال این آزادراه را بسازد.
عدم پیشرفت پروژه آزادراه تهران - شمال
توکلی در رابطه با طولانی شدن زمان بهرهبرداری پروژه گفت: بعلت اینکه عزم طرفین جدی نبوده زمانهای طولانی سپری شد و پروژه پیشرفت زیادی نداشت و تا اوایل سال 94 کلا 17 درصد در منطقه 32 کیلومتری پیشرفت داشتیم. از سال 94 که عزم طرفین برای تامین منابع جدی میشود و پیشرفت از 17 درصد به 98 درصد در چهار سال اخیر میرسد که برای تحقق آن کار شبانه روزی صورت گرفته و اکنون در مراحل پایانی کار قرار داریم و آماده نصب علائم، خط کشی و نصب گارد ریلها هستیم.
عضو هیئت مدیره شرکت آزادراه تهران - شمال در رابطه با تاثیر تحریمهای بینالمللی در پیشبرد پروژه اظهار داشت: در رابطه با آزادراه تحریم خیلی نتوانست تاثیر خود را بگذارد چرا که بخش عمدهای از امکانات و تجهیزات لازم داخل کشور است، لذا تعداد محدودی از تجهیزات را از خارج کشور وارد کردیم و قبل از شروع تحریمها این تجهیزات خریداری شده بود و به کشور وارد شده بود و برای احداث آزادراه و بزرگراه در کشور غیر از بحث تامین منابع مالی مشکل دیگری نداریم.
وی ادامه داد: آزادراه تهران - شمال پروژهایست که دولت با بخشخصوصی که بنیاد مستضعفان است به مشارکت گذاشته شده و بنیاد هم 50 درصد سرمایه را تامین میکند و از محل عوارضی که دریافت میشود بخش بزرگی از این سرمایهگذاری جبران میشود.
بلندترین تونل بین شهری داخل کشور
توکلی در رابطه با تونلهای آزادراه تهران - شمال گفت: در این آزادراه بلندترین تونل بین شهری داخل کشور به طول 3270 متر است که تونل امام زاده هاشم است، تونل تالون به طول 4870 و این تونل استان تهران را به استان البرز وصل میکند و سه قلو است، تونل اصلی چپ و راست که رفت و برگشت بودند را حفاری کردیم و از این تونل بعنوان تونلی برای هوادهی در حین انجام حفاری استفاده کردیم و اکنون که حفاری به پایان رسیده از این تونل بعنوان تونل سرویس و فوریتها استفاده خواهد شد به این صورت که اگر در مسیرهای رفت یا برگشت مشکلی پیش آمد دستکهای ارتباطی داریم که تونل رفت و برگشت را به تونل میانی وصل میکند و در مواقع خاص مردم میتوانند خودروها را رها بکنند و وارد تونل سرویس شوند و برای خروج از تونل سرویسهای لازم را دریافت کنند.
توکلی ادامه داد: در صورت بروز حادثه در تونلها خوردها در مسیر رفت به مسیر برگشت میتوانند منتقل شوند و بالعکس. برای اولین بار استانداردی در ایران در تونل تلاون پیاده شد و قوس بالای تونل را با ایجاد یک سازه بتنی در زیر تبدیل به یک کانال کردیم و این تونل از ابتدا و انتهای در آن هوا جریان دارد و اگر آتش سوزی در نقطهای از تونل اتفاق بیافتد دریچههای زیر سقف دوم باز میشوند و مکشی ایجاد میشود و بدون اینکه دود به مردم منتقل شود به سمت بالا هدایت میشود.
اعتبار 3هزار میلیارد تومانی قطعه یک آزادراه تهران - شمال
وی با بیان اینکه در این آزادراه در قطعه یک بالغ بر سه هزار میلیارد تومان هزینه شد، افزود: در ابتدای پروژه از چینیها دعوت به همکاری کردیم اما سقف فاینانس ناکافی بود به همین دلیل کار با آنها خاتمه یافت و در برگزاری مناقصه پیمانکاران رتبه یک ایرانی را جذب کردیم و اکنون 40 پیمانکار و مشاور در مناطق یک و دو کار میکنند و از این تعداد تنها یک مشاوره خارجی داریم.
توکلی با اشاره به پیوست فرهنگی آزادراه، بیان کرد: در کشور مبلمان جادهای و معماری مسیر نداشتیم در آزادراه برای اولین بار معماری مسیر صورت گرفته و یک هارمونی بین آزادراه با طبیعت ایجاد کرده، همچنین آزادراه با تاسیسات جانبی خاص و غیر خاص با گارد ریلها ایجاد شده که بتواند برای سرنشینان و رانندگان فضای بهتری را ایجاد بکند، در سردر تونلها سازههایی ایجاد شده که این سازهها به افزایش ایمنی کمک شایان میکند.