به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از این پروژه بخش دیگری از برنامه گمرک الکترونیک است و با اجرایی شدن آن حتی اجازه ورود و خروج بار از گمرکات به روش الکترونیکی انجام خواهد شد.
بنابراین گزارش با اجرایی شدن این پروژه، تشریفات گمرکی کالا در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی انجام و بعد از اتمام تشریفات ترخیص کالا، اطلاعات وارد شده در سامانه جامع گمرکی به راهبندهای هوشمند در درب خروج گمرکات منتقل و فقط پس از تأیید سامانه از طریق سیستم پلاک خوان الکترونیکی اجازه خروج کامیون داده میشود و با این کار عملاً راهبندهای هوشمند دستور را از پلاکخوانها میگیرند.
بنابراین گزارش با توجه به اینکه پلاک و مشخصات کامیونها برای بارگیری در سامانه جامع گمرکی ثبت میشود، با نصب و راهاندازی سیستم راهبند و پلاک خوان، کلیه اطلاعات بار با کامیون بارگیری شده به صورت خودکار تطبیق و کاملا هوشمند اجازه خروج به کامیونهای بارگیری شده داده میشود و با این روش از ورود و خروج کانتینرها و کالاهای غیرمجاز به صورت خودکار ممانعت بهعمل میآید. ضمن اینکه اطلاعات ورود و خروج کامیونها و درب خروج به صورت آنلاین به مرکز منتقل و رصد عملیات گمرکی آسانتر شده و نظارت دفاتر ستادی بر عملکرد گمرکات اجرایی راحتتر صورت میگیرد.
بنابراین گزارش این پروژه به طور کامل به دست توانمند دانشپژوهان پژوهشکده سامانههای هوشمند دانشگاه تهران طراحی و اجرایی میشود.
این گزارش افزوده است، هماکنون مقدمات نصب و راهاندازی 36 دستگاه سیستم راهبند و 85 دستگاه پلاکخوان فراهم شده و قرار است در مرحله نخست گمرک بندر شهید رجایی، بندر شهید باهنر، بندر بوشهر، بندر لنگه، فرودگاه امام خمینی( ره)، سلفچگان، اینچه برون و غرب تهران به سیستم هوشمند درب خروج مجهز شوند.
سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی در راستای الکترونیکی کردن گمرک ایران از سال 1392 راهاندازی شده است و با اجرای این سامانه تشریفات واردات، صادرات، ترانزیت، پرداخت و پروانههای گمرکی الکترونیکی شده و ارتباط گمرک با 22 سازمان همجوار الکترونیکی انجام میشود. همچنین تشکیل بزرگترین بانک اطلاعات تجارت خارجی و افزایش درآمدهای گمرکی از 7000 به 14000 میلیارد تومان دیگر دستاورد مهم سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی بوده است.