به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پست، میرزایی معاون فناوری مدیرعامل با اعلام این خبر گفت: به منظور تسهیل در دریافت وجوه مشتریان سرویس تجارت الکترونیک (فروش اینترنتی) و رفع مشکلات ناشی از دریافت و جابجایی وجه نقد توسط موزعین پستی، پس از بررسی فناوری های نوین پرداخت در کشور و با همکاری شرکت های ارائه دهنده این نوع خدمات (PSP)، شبکه پرداخت الکترونیکی وجوه مرسولات فروش اینترنتی در محل مشتری، با استفاده از پایانه پرداخت MPOS در سطح شبکه پستی کشور راه اندازی شد.
وی با اشاره به نقاطی که نامه رسانان پست به این دستگاه تجهیز شده اند اظهار داشت: با تجهیز مناطق پستی تهران و 9 استان آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان و یزد به 2500 دستگاه MPOS، در حال حاضر بیش از 60 درصد موزعین کشور تحت پوشش این شبکه پرداخت قرار گرفته اند.
میرزایی سپس افزود: مطابق برنامه ریزی صورت گرفته، تا اردیبهشت ماه 98 اقدام لازم جهت تجهیز سایر استان ها به دستگاه MPOS انجام خواهد شد.
معاون فناوری مدیرعامل شرکت ملی پست برخی ویژگی های منحصر به فرد این شبکه ی پرداخت را برشمرد و گفت: این شبکه دارای مزیت های منحصر به فردی مانند ارسال خودکار مبلغ پرداخت به دستگاه MPOS از طریق نرم افزار مدیریت تجارت الکترونیک (Gateway) با استفاده از مکانیزم وب سرویس و بدون دخالت عامل انسانی، تسهیم خودکار و برخط وجوه مرسولات فروش اینترنتی به سه حساب درآمد، مالیات بر ارزش افزوده و وجوه امانی کالا، تبادل اطلاعات بین دستگاه MPOS و نرم افزارهای مربوطه بر بستر شبکه امن همراه اختصاصی (APN) پست است که آن را از دستگاه های کارتخوان فروشگاهی متمایز می سازد.
این مقام مسئول تصریح کرد: انتظار می رود بهره برداری موثر از این شبکه پرداخت، از طریق کاهش زمان تسویه حساب، تسهیم خودکار وجوه، حذف وجوه نقد همراه موزع و کاهش برگشتی مرسولات فروش اینترنتی به دلیل عدم نیاز به وجود پول نقد در زمان تحویل مرسوله به خریدار، تاثیر بسزایی در افزایش کیفیت خدمات تجارت الکترونیک شرکت ملی پست داشته باشد.