به گزارش بانک و صنعت به نقل از روابط عمومی بانک صادرات ایران، آیین امضای قرارداد سه جانبه نوسازی پنج هزار دستگاه ناوگان حمل ونقل برون شهری کالا، روز چهارشنبه، 22 مردادماه با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، عبدالهاشم حسن نیا، معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، حجت اله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران و بخش خصوصی در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
حجت اله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران در بخشی از این مراسم، هزینه مبادله، زیرساخت ها و شبکه حمل ونقل را از کلیدی ترین شاخص های توسعه اقتصادی برشمرد و با اشاره به اینکه قیمت کالای تولیدی که به دست مصرف کننده می رسد نیز شاخص مهمی است، گفت: اگر کالا با دو سه درصد هزینه، صرف نظر از سود به دست مصرف کننده رسید، از نظر وضعیت توسعه اقتصادی بهتر از آن است که همین کالا با سه یا چهار درصد هزینه به دست او برسد؛ به طوری که امروز هزینه مبادله، یکی از مهم ترین شاخص هاست.
وی زیرساخت ها و شبکه حمل و نقل را دومین شاخص توسعه یافتگی خواند و ادامه داد: این شاخص، رابطه مستقیمی با هزینه مبادله دارد و می تواند به شدت آن را کاهش دهد .
مدیرعامل بانک صادرات ایران افزود: این بانک افتخار می کند که در این خصوص ماموریت ویژه ای داشته و امروز در ادامه توافق قبلی وارد مرحله بعدی می شویم و گام بلند دوم را بر می داریم.
صیدی، ادامه داد: بانک صادرات ایران 50 هزار میلیارد ریال با بازپرداخت شش ماهه به منظور نوسازی و جایگزینی ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور اختصاص داده است که این موضوع امروز در قالب امضای تفاهم نامه بین بانک صادرات ایران، وزارت راه و شهرسازی و بخش خصوصی مورد توافق قرار گرفت.
تسهیلات بانک صادرات ایران برای خرید دو هزار و 450 کامیون و تریلر
مدیرعامل بانک صادرات ایران افزود: تسهیلات بانک صادرات ایران برای خرید دو هزار و 450 کامیون و تریلر با نرخ مصوب بانک مرکزی و در قبال ترهین کامیون های مورد خریداری و با بازپرداخت 72ماهه پرداخت می شود.
صیدی با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از یک صد هزار کامیون بالای 35 سال در کشور وجود دارد که در هر 100 کیلومتر پیمایش نزدیک به 60 لیتر گازوئیل مصرف می کنند، اضافه کرد: با توجه به وضعیت یادشده، نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای از طرف دولت مورد پیگیری قرار گرفت و با اجرای تفاهم نامه حاضر دو هزار و 450 دستگاه کامیون و تریلر جایگزین خواهد شد.
او کاهش سهم حمل و نقل جاده ای با توجه به افزایش سهم حمل و نقل ریلی در برنامه ششم توسعه، به صرفه نبودن خروج کامیون فرسوده از چرخه فعالیت برای کامیون داران و همچنین افزایش نیافتن سهم حمل و نقل جاده ای در سال های اخیر را مبنای پرداخت تسهیلات جدید بانک صادرات ایران عنوان و اظهار امیدواری کرد، پرداخت این تسهیلات به عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی بانک صادرات ایران بتواند به کاهش مخاطرات جاده ای و کاهش هزینه های سوخت کمک کند.
مدیرعامل بانک صادرات ایران افزود: سالانه حدود دو میلیارد تن کالا از طریق کامیون وارد کشور و حدود 6 میلیارد و 228 میلیون تن کالا هم از طریق کامیون از ایران به دیگر کشورها صادر می شود که با توجه به اهمیت حجم مبادلات تجاری که از این طریق صورت می گیرد، اختصاص تسهیلات به خدمات حمل و نقل جاده ای و افزایش ضریب ایمنی و کیفیت این بخش از خدمات، پرداخت تسهیلات مورد تفاهم این بخش ضرورت دارد.