پایدار نماند مال بی تجارت زندگی بهادار تعهدی به ضمانت ملل اپلیکیشن پرداخت صاپ در مقابل اعتماد شما؛ مسئولیم خدمات دیجیتال بانک ایران زمین؛ تجربه ای متفاوت
آرشیو اخبار
روز
ماه
سال
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري پايگاه اطلاع رساني رياست جمهوري اسلامي ايران خانه ملت - خبرگزاري مجلس شوراي اسلامي پرتال جامع قوه قضائيه جمهوري اسلامي ايران logo-samandehi
  • | انصراف
به کانال تلگرام بانک و صنعت بپوندید بانک و صنعت را در اینستاگرام دنبال کنید
شماره: 253496 تاریخ : 1395/10/13-08:43:43
,17,
واسطه گری مالی همچنان هسته اصلی بانک است/ بانکداری سنتی دیگر نیاز جامعه نیست

رئیس پژوهشکده پولی ومالی

واسطه گری مالی همچنان هسته اصلی بانک است/ بانکداری سنتی دیگر نیاز جامعه نیست

علی دیواندری رئیس پژوهشکده پولی ومالی بانک مرکزی در ششمین همایش بانکداری الکترونیک گفت: امروزه بانکداری الکترونیک یک لازم و یک پیشران برای توسعه متقارن است.

به گزارش خبر نگار پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت ،علی دیواندری رئیس پژوهشکده پولی و مالی بانک مرکزی در ششمین همایش بانکداری الکترونیک گفت: امروزه بانکداری الکترونیک یک لازم و یک پیشران است برای توسعه متقارن است.

وی تصریح کرد: دیگر مدل سنتی پاسخگوی نیاز جامعه نیست وبرای پیمودن این روند نیاز به ظرفیتهای مناسب دارد.

 دبیر ششمین همایش بانکداری الکترونیک تصریح کرد:  فین‌تک‌های نوظهور در سال‌های اخیر، می‌توانند آغازی برای عصر جدید خدمات مالی مبتنی بر فن‌آوری باشند که با حمایتِ بانک‌ها و زمینه‌سازی بانک مرکزی توانایی آن را دارند که اکوسیستم بانکی را به نفع مشتریان تغییر دهند.

وی افزود: با وجود اینکه در عرصه بانکداری الکترونیک، پیشرفت‌های چشم‌گیری در کشور روی داده است، هنوز استفاده از فن‌آوری‌های تازه موجب تحول در کسب‌وکار بانک‌ها نشده است. واسطه‌گری مالی، که هسته اصلی فعالیت نظام بانکی را تشکیل می‌دهد، هنوز به گونه‌ای محسوس از این فرآیندها متأثر نشده است. شاید ضرورت ایجاب کند که، مقررات‌گذاران و مدیران ارشد نظام بانکی، نسبت به فن‌آوری، نگرشی متفاوت داشته باشند و آن را نه تنها به عنوان یک ابزار بلکه به عنوان پیشران تحول مدل کسب و کار جدید بانکی ببینند. از این رو، به منظور نهادینه کردن فن‌آوری‌های نو در نظام بانکی و تغییر ساختاری در رویکرد کسب‌وکار بانک‌ها، ضرورت دارد بسترهای لازم جهت توسعه متقارن و همه‌جانبه این مهم فراهم آید.

دبیر ششمین همایش بانکداری الکترونیک تصریح کرد: فین‌تک‌های نوظهور در سال‌های اخیر، می‌توانند آغازی برای عصر جدید خدمات مالی مبتنی بر فن‌آوری باشند، که با حمایت بانک‌ها و زمینه‌سازی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، توانایی آن را دارند که اکوسیستم بانکی را به نفع مشتریان تغییر دهند.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: توسعه کمی ابزارها، چنانچه با بهبود کیفی، استانداردسازی، ارتقای امنیّت خدمات و بازتعریف مدل کسب‌وکار بانکی همراه باشد، می‌تواند فرصتی بی‌نظیر برای رشد و تعمیق صنعت بانکداری کشور، افزایش دسترسی به خدمات مالی، کاهش هزینه‌ها و افزایش کارآیی عملیات بانکی فراهم آورد؛ و این مهم، تنها در سایه تغییر نگاه سیاستگذاران و بانکداران و فعالان عرصه بانکداری الکترونیک میسر می‌شود. ششمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، با محوریت بازآفرینی نظام بانکی در عصر ارتباطات نوین، با این هدف سازمان‌دهی شده است.
وی اظهارکرد: بی هیچ تردید، کمرنگ شدن تحریم‌ها و فراهم آمدن بستر مناسب برای تعامل با بانکداری بین‌الملل، ضرورت‌هایی را برای نظام بانکی کشور به همراه دارد؛ از این روست که فرآیند بازآفرینی نظام بانکی و بهبود زمینه‌های حضور مؤثر در عرصه بین‌المللی و توجه به حوزه‌های مهمی همچون تدوین مدل‌های یکپارچه کسب‌وکار بانکداری و استانداردسازی فرآیندهای بانکی، بانکداری اجتماعی، یکپارچه‌سازی، توسعه و نوسازی نظام جامع اطلاعاتی، ارتقاء سامانه‌های امنیتی، فرهنگ‌سازی، و کارمزد محوری، می‌باید با اهتمام بیشتری دنبال شود.
دبیر ششمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک با بیان اینکه یکی از چالش‌های کنونی صنعت بانکداری در کشور، این است که فرآیندهای بانکی و نظارتی، به صورت روشمند و براساس چارچوبی جامع ویکپارچه مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی، طراحی وعملیاتی نشده است، افزود: برای برون‌رفت از وضعیت موجود، راهی نیست جز آنکه فرآیندهای بانکی، با هدف انطباق با استانداردهای بین‌المللی، محل توجه و بازنگری و بهینه‌سازی قرارگیرد. تحقق این هدف، ما را بر آن می‌دارد که از الگوهای موفّق و مطرح در صنعت بانکی جهان بهره‌برداری کنیم.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: بانکداری نوین، از فن‌آوری‌های نوظهور و عنصر مجازی‌سازیِ زیرساخت ارتباطی، سخت تأثیر پذیرفته است؛ چنانکه بانکداری بر بستر شبکه‌های اجتماعی نیز به یک ضرورت انکار ناپذیر بدل شده است. شناسایی دقیق نیازهای واقعی مشتریان و تلاش برای برآوردن آنها جز با تعامل موثر و حضور پیوسته در کنار مشتری میسر نخواهد شد. پس در استفاده از از فواید شبکه‌های اجتماعی در حوزه نظام بانکی نباید غافل شد. ارتقاء بانکداری مجازی وابسته است به توجه ویژه از سوی سیاستگذاران، بانکداران و فعالان عرصه فن‌آوری.
دیواندری تصریح کرد: یک‌پارچه‌سازی، توسعه، و نوسازی نظام جامع اطلاعاتی، با بهره‌ جستن از فن‌آوری‌های، به گونه‌ای که در نقشه راه بانک مرکزی در افق سال 1400 هجری ترسیم شده است، باید با عزمی استوار پی گرفته شود.



ارسال به دوستان با استفاده از:

نظر کاربران

Memory usage: 219
آینده خواندنی است طرح آرامش پست بانک ایران