به گزارش پایگاه تحلیلی خبری بانک و صنعت، هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی امروز 23 بهمن ماه با موضوع برگزاری بیست و ششمین همایش ارگان های دریایی با خبرنگاران به گفتگو پرداخت.
حق شناس ضمن تبریک ایام الله فجر انقلاب اسلامی، گفت: عملکرد بنادر ایران در 40 سال گذشته قابل مقایسه با دوران قبل از انقلاب نیست و شاهد این مدعا این است که ما 8 سال جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشته و با وجود تحریم های ظالمانه علیه کشور و تمامی مشکلات، توانستیم زیرساختهای بنادر کشور را توسعه بدهیم.
این عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با یادآوری این مطلب که بندر خرمشهر در سال 57 با آبخور 9 متر از کشور ایجاد شده بود اعلام کرد: امروز بعد از گذشت 4 دهه از انقلاب شاهد هستیم که بنادر چابهار، امام خمینی و شهید رجایی با آبخور 17 متر ایجاد شدهاند و هم اکنون کشتی هایی با ظرفیت 120 هزار تن قابلیت پهلوگیری در این بنادر را دارند.
حقشناس با تاکید بر اینکه امروز تمامی کشتیها میتوانند در بنادر ایران تخلیه و بارگیری انجام دهند، اعلام کرد: پیش از انقلاب اسلامی ایران تنها به 3 کنوانسیون دریایی بینالمللی ملحق شده بود اما امروزه شاهدیم که جمهوری اسلامی ایران به 30 کنوانسیون بین المللی در حوزه دریا ملحق شده است و این امر نشان دهنده رشد ایران در حوزه دریانوردی است.
این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه به جزئیات بیست و ششمین همایش ارگانهای دریایی پرداخت و با یادآوری اینکه نخستین همایش در سال 68 در جزیره کیش برگزار شده بود، گفت: از سال 68 تاکنون همایش ارگانهای دریایی به طور منظم برگزار شده است و در سال جاری در 28 بهمن ماه نیز بیست و ششمین دوره آن در کتابخانه ملی در تهران برگزار خواهد شد.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: بیست و ششمین همایش ارگانهای دریایی با موضوع کشتیرانی بهتر در راستای توسعه پایدار دریایی تدارک دیده شده است و برای آنکه بتوانیم از زمان حداکثر استفاده را بکنیم این همایش طی یک روز با حضور مدیران هفت استان دریایی و بندری ایران برگزار می شود.
وی یادآور شد: در این همایش دو پنل تخصصی نیز پیش بینی شده است که در پنل نخست مباحث آموزش، اشتغال و حقوق دریانوردان و در پنل دوم نیز الزامات کشتیرانی بهتر، فرصت ها و موانع پیشرو به بحث و تبادل نظر گذاشته می شود.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در هر دو پنل از حضور کارشناسان و متخصصان امر بهره بردهایم و تلاش میکنیم تا بخشی از مشکلات صنعت دریایی مورد بررسی قرار بگیرد.
90 درصد حمل و نقل کالا در ایران از طریق دریا انجام میشود
حق شناس با یادآوری این که 80 درصد حمل و نقل کالا در دنیا از طریق دریا و در ایران 90 درصد حمل و نقل کالا توسط دریا انجام میشود، توضیح داد: ایران کشوری دریایی محسوب میشود و از این نظر تلاش کردهایم تا این همایش انعکاسی از دریامحور بودن ایران به جامعه ایرانی و بینالمللی باشد.
وی سواحل مکران را یکی از مزیتهای ایران برشمرد و افزود: بندر چابهار در سواحل مکران با عمق آبخور 19 متر به بهره برداری رسیده و به دلیل ویژگیهای بندر با حداقل هزینهها ایجاد شده است. در حالیکه در سایر بنادر کشور همچون بنادر امام خمینی و شهیدرجایی با هزینههای بالاتری ایجاد شده اند.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: امروز پرجمعیتترین شهرها در کنار سواحل شکل گرفته اند. اگر کمبود آب و مشکلاتی همچون آلودگی هوا و عدم تامین نیاز آب شهروندان را داریم به این دلیل است که به جای آنکه شهرها در جوار دریاها شکل بگیرند دور از دریاها توسعه یافتهاند که تلاشهای آتی در این راستاست تا شهرها در کنار سواحل گسترش یابند.
معاون مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه به تاکیدات مقام معظم رهبری در برنامههای پنج ساله برای توسعه سواحل مکران و گسترش شهرها در کنار اب دریاها اشاره کرد و گفت: بعد از سواحل مکران در نظر داریم تا گام بعدی را در جاسک برداریم. در همین راستا، بحث انتقال خطوط نفت از جاسک میتواند نویدبخش این نکته باشد که سواحل مکران گسترش قابل توجهی خواهند یافت.
راهکارهای سرعت بخشیدن به ارایه خدمات حوزه دریا در دوران تحریم دنبال میشود
حق شناس در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و درباره تاثیر تحریمها بر ارایه خدمات دریایی، اعلام کرد: این موضوع اجتنابناپذیر و واقعیتی است که در شرایط جنگ اقتصادی به سر میبریم و طبیعتا در این شرایط، کار به روال عادی طی نخواهد شد، قطعا کندیهایی نسبت به گذشته در روند کار همچون نقل و انتقال مالی، خطوط کشتیرانی، بیمهها و سایر خدماتی که در این حوزه ارایه می شود ایجاد شده است. اما در عین حال ما راهکارهای سرعت بخشیدن به انجام امور را در شرایط تحریم یافتهایم.
وی همچنین در بیان دستاوردهای همایش های دوره های پیشین نیز نکاتی را ارایه کرد و افزود: اولین دستاورد همایشهای گذشته پررنگ شدن بخش دریایی کشور است. شاهد بودیم که هفته گذشته حدود 840 مسافر از 17 تا 22 بهمن از جزیره قشم دیدن کردهاند و اینها دستاوردهای برگزاری همایشها در دورههای گذشته است.
عضو هیات عامل سازمان بنادر ودریانوردی ادامه داد: پیشبینی میشود که نوروز سال آینده پرترافیکترین سفرها را به جزایر جنوبی ایران داشته باشید. در بنادر هرمز، پهل، لافت و شهید حقانی صف مسافرها در رفت و برگشت به 8 کیلومتر رسیده است و این در سایه توجه به همایش ارگان های دریایی اتفاق افتاده است.
هم اکنون کشتیهای خارجی در حال تخلیه و بارگیری در بنادر کشورمان هستند
این مقام مسئول همچنین با تاکید بر اینکه هیچ بندری در ایران تحریم نیست، گفت: هماکنون هم کشتیهای داخلی و هم کشتیهای خارجی در حال تخلیه و بارگیری در بنادر کشورمان هستند و هیچ محدودیتی برای پذیرش کشتیهای خطوط خارجی وجود ندارد.
حقشناس افزود: در آخرین نشست سازمان جهانی دریانوردی هم اعلام کردیم که آمریکا جوسازیهایی را علیه خطوط کشتیرانی ایرانی انجام میدهد مبنی بر اینکه از نظر فنی ایمن نیستند و ما بارها گفتهایم که هیچ کشور عضو سازمان جهانی دریانوردی حق ندارد عضو دیگر IMOرا تهدید کند.
وی با بیان اینکه ایران تجارب بسیار خوبی از تحریمهای گذشته در خطوط کشتیرانی موسسات ردهبندی و بیمههای کشتیرانی کسب کرده است، گفت: در این دوره از تحریمها با استفاده از تجارب گذشته راهکارهای خوبی برای دور زدن تحریمها پیدا خواهیم کرد.
معاون دریایی سازمان بنادر درباره سوخت لو سولفور از سال آینده از 3و نیم درصد به نیم درصد گفت: طبق قانون مطرح شده در دنیا تمامی کشتیها و شناورها باید از سوخت سولفور نیم درصدی استفاده کنند و این برای تمامی کشورها الزامآور است.
حقشناس با بیان اینکه هم اکنون کشورهای اروپایی در کشتیهای خود از این سوخت استفاده میکنند گفت: سازمان بنادر به پالایشگاهها و وزارت نفت اعلام کرده و اهمیت این موضوع را مطرح کرده است.
وی اظهار کرد: 1.3 میلیون تن نیاز سوخت ناوگان داخلی است و با توجه به آنکه در بنادر شهید رجایی و قشم عملیات بانکرینگ انجام میشود میزان استفاده از سوخت افزایش مییابد.
حقشناس یادآوری کرد: هماکنون میتوانیم به جای سوخت سولفور از سوخت جایگزین گازوئیل استفاده کنیم، اما آینده صنعت کشتیرانی و موتورهای کشتی به سوخت سولفور نیم درصدی بستگی دارد و اهمیت این موضوع به وزارت نفت منعکس شده است.
معاون دریایی سازمان بنادر با بیان اینکه تمامی اسکلههای قدیمی به ویژه بندر امام خمینی بازسازی شده گفت: هم اکنون بیشترین میزان سرمایه گذاری در پس کرانههای بندر امام انجام شده و 1 هزار هکتار زمین به محوطه این بندر اضافه شده است.
حقشناس با بیان اینکه بزرگترین محوطه و انبارهای مسقف در بندر امام خمینی وجود دارد گفت: از ظرفیتهای خاص این بندر استفاده میشود و نقش بخش خصوصی را در این بندر پررنگتر خواهیم کرد.
معاون دریایی سازمان بنادر توضیح داد: در بنادر شهید رجایی و بندر چابهار از پیمانکاران ایرانی استفاده میشود.
وی درباره سفرهای نوروزی و تمهیدات سازمان بنادر برای مسافران این بخش گفت: در تعطیلات عید سعی خواهیم کرد تعداد نقاط باز و بسته شدن کشتیها را افزایش دهیم و به تمامی سرمایه گذارانی که شناورهای مسافری را وارد این مجموعه کنند تسهیلاتی با نرخ صفر درصد پرداخت خواهیم کرد.
معاون دریایی سازمان بنادر با بیان اینکه هم اکنون 4 هزار و 600 لنج باری وجود دارد گفت: سن بیش از 500 لنج بالای 40 سال است و برنامههای بسیار زیادی برای نوسازی این لنجها داریم.
حقشناس با بیان اینکه استانداردهای مربوط به لنجها را سازمان بنادر اعمال میکند، افزود: برخی از بنادر در نقاط مختلف به دلیل حساس بودن استانداردهای خاصی را مد نظر قرار میدهند و به همین دلیل محدودیت تردد برای لنجهای ایرانی اعمال میکنند.
وی گفت: نوسازی ناوگان دریایی در دستور کار است و آییننامههای آن در هیاتوزیران مطرح شده است.
معاون دریایی سازمان بنادر با بیان اینکه هیچ مشکلی در رفت و آمد شناورها و کشتیها وجود ندارد گفت: برای ارائه سوخت یارانهای وزارت نفت تصمیم گیری میکند و سازمان بنادر نقشی در این زمینه ندارد و هم اکنون شناورهای که 90 درصد از مسیرهای تردد خود را در داخل انجام میدهند سوخت یارانهای دریافت میکنند.
حقشناس با اشاره به اینکه هندیها به عنوان اپراتور موقت در چابهار فعالیت میکنند، گفت: هیچ بندری از جمله چابهار به هندیها واگذار نشده و تنها بخشی از تخلیه و بارگیری کالا در این بندر توسط هندیها انجام میشود.
معاون دریایی سازمان بنادر با بیان اینکه 230 میلیون تن ظرفیت کل بنادر کشور است گفت: از این میزان متاسفانه ایران تنها 150 میلیون تن استفاده میکند که باید این ظرفیت را افزایش دهیم.
وی با اشاره به اینکه مشکلی برای دادن پرچم ایران به کشتیها وجود ندارد افزود: در موسسات ردهبندی کشتیها میتوانند از پرچم ایران استفاده کنند و استفاده از پرچمهای سایر کشورها برای کشتیها به معنای دور زدن تحریم نیست.
حقشناس درباره فعالیت چینیها در سواحل ایران گفت: نظارت و رسیدگی به این موضوع بر عهده سازمان شیلات است و بر اساس دستور عمل ارائه شده چینیها در فاصله 10 مایلی از ساحل و عمق 200 متر به بالا میتوانند صید ماهی داشته باشند.
معاون دریایی سازمان بنادر درباره شناور تایدواتر که به دلیل مشکلات حقوقی در کویت دچار مشکل شده است گفت: بحث این شناور حقوقی است و سازمان بنادر همچنان در حال پیگیری این موضوع است و هیچ مشکلی برای تردد این شناور وجود ندارد.